• Reklam

Sänka diskanten i hörlursstärkare

Kopplingsscheman, CAD-ritningar m.m

Sänka diskanten i hörlursstärkare

Inläggav Micke W » fre 29 jul 2011, 23:49

Hej på er!

Det är så att jag har en Naim hörlursförstärkare som låter jättebra. Problemet är att jag gillar att lyssna högt och kombinationen Naim och mina hörlurar (Denon) är subjektivt för ljus. Så då är min tanke att jag skulle kunna löda dit en kondensator, per kanal, i serie med utgången till lurarna för att uppnå en sänkning i diskanten från säg, 4 kHz. Nu är det dock så att jag inte har en aning vilket värde på kondensatorerna skulle tänkas vara och även om jag då riskerar att sabba förstärkaren. Kanske hela idèen är genomkorkad? Hur som helst hoppas jag att någon på forumet skulle kunna räkna ut vilket värde en dylik kondensator skulle ha och kanske även ha en idè om en vettig gränsfrekvens, eller kanske helt enkelt avråder från en sådan modifiering. Tackar på förhand.

/Micke W
Micke W
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 29 jul 2011, 23:40

Reklam

Re: Sänka diskanten i hörlursstärkare

Inläggav Marre » lör 30 jul 2011, 08:32

Micke W skrev:Hej på er!

Det är så att jag har en Naim hörlursförstärkare som låter jättebra. Problemet är att jag gillar att lyssna högt och kombinationen Naim och mina hörlurar (Denon) är subjektivt för ljus. Så då är min tanke att jag skulle kunna löda dit en kondensator, per kanal, i serie med utgången till lurarna för att uppnå en sänkning i diskanten från säg, 4 kHz. Nu är det dock så att jag inte har en aning vilket värde på kondensatorerna skulle tänkas vara och även om jag då riskerar att sabba förstärkaren. Kanske hela idèen är genomkorkad? Hur som helst hoppas jag att någon på forumet skulle kunna räkna ut vilket värde en dylik kondensator skulle ha och kanske även ha en idè om en vettig gränsfrekvens, eller kanske helt enkelt avråder från en sådan modifiering. Tackar på förhand.

/Micke W


Låter inte alls som en dum idé. Och de flesta "moderna" förstärkare brukar vara skyddade mot kortslutning, så sabba tror jag inte att du gör.
Köper du jack och plugg så behöver du inte göra permanet ingrepp eller innan du är nöjd.
Men löder du den i serie med utgången så för du ett högpassfilter och skär basen istället.
Nej, parallellt skall det vara. Och en resistor får vara med på ett hörn oxå. Detta för att du inte skall ha en rå kortis vid höga frekvenser.
Ingen förstärkare kan mår bra av det i längden.

Bilden är per kanal. In på ena sidan ut på den andra.

Välj ett resistorvärde nära lurarnas impedans.
Gränsfrekvenden blir f= 1/(2*pi*R*C)
Men sen kommer även impedanserna för utgång och hörlurarna att blanda sig in i spelet.
Och där får jag konsultera läroböckerna... Som ligger i garaget. (Eller kolla nätet)
Eg. är det bara att test sig fram. Keramiska kondingar kostar nästan inget.
Räkna fram ett värde och köp nåt med beräknade värdet, dubbla och halva det beräknade värdet och nåt där emellan.
Bilagor
Användarvisningsbild
Marre
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1132
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 14:16

Re: Sänka diskanten i hörlursstärkare

Inläggav Micke W » sön 31 jul 2011, 11:46

Tack för det lättförståliga svaret! Stämmer, kondingen måste ju kopplas parallellt. Jaha, då får jag alltså ett riktvärde att utgå från formeln och sedan är det bara att testa sig fram. Sedan när det låter som jag vill kan man ju kosta på sig två bättre kondensatorer.

Ha det!
Micke
Micke W
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 29 jul 2011, 23:40


Återgå till Scheman/Ritningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Reklam