Jag använde en 1 MOhm flervarvig trimpot(koppla ihop ena terminalen med släpkontakt), och en konding sådär 1nF-2nF (0,001-0,002uF eller märkt med siffrorna 102 eller 222). Man kan köra i serie eller parallellt.
Det samlade tidskonstanten är det intressanta. Sedan i praktiken så har olika typer av kondingar viss betydelse(polyester, folie, keramik osv). Förmodligen kan en audiofil säga vilka som låter bäst.
Bara att skruva mellan de samtliga olika varianterna nämnda ovan.
Man kan gott lämna trimpotten kvar i gitarren så kan man skruva mer vid annat tillfälle, eller ta loss och mäta upp den och ersätta med ett fast motstånd för permanent bruk.
En juste modd som en snubbe på ett forum tipsade om var att han använde tonpotten som en permanent sådan koppling(alltså motsvarar trimpotten).
Jag testade med att spela på full volym, och sedan neddraget till 5an och lyssnade efter att jag inte tappade något väsentligt i övre registret. Tänk på att fel värden gör att frekvenskurvan tippar åt ena eller andra hållet.
Faktorer som spelar in är också inre resistansen i respektive pickup. En 14kohm humbucker påverkas inte likadant som en 6kohms av samma krets. Kablarnas kapacitans spelar in(alltså kvalitet och längd) och ingångsimpedans på första apparat efter gitarren spelar in(olika pedaler och förstärkaringångar kan alltså ge lite olika resultat).
Därför tycker jag att lyssna med den faktista pickupen på plats är bästa sättet att få en neutral volympott.
Förslag trimpot:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2012590.htm