• Reklam

12ax7?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

12ax7?

Inläggav Ripperbat » ons 07 maj 2008, 11:16

Bästa 12ax7 rören för hi-gain? Ska ha något som låter lajbans till en Real Tube II pre-amp =)
Användarvisningsbild
Ripperbat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 754
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 14:52
Ort: Göteborg

Reklam

Re: 12ax7?

Inläggav Nut » ons 07 maj 2008, 20:43

JJ/Tesla brukar ju gillas när det gäller dist och hi gain men det finns ju mycket annat bra också som låter lite klarare och tydligare men kanske distar senare.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: 12ax7?

Inläggav Ripperbat » fre 09 maj 2008, 14:01

Kan man köpa ett rör som överstyr snyggt och tidigt och sätta i drive kanalen och ett som inte överstyr för någonting och sätta i den rena kanalen? Rekommendera rör ni som kan!
Användarvisningsbild
Ripperbat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 754
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 14:52
Ort: Göteborg

Re: 12ax7?

Inläggav SwordOfCenturion » fre 09 maj 2008, 14:59

Rekommenderar 12ax7 Wxt+ dom bästa rören till metal och doom.
Extremt rena hi-fi liknande med jättedist.
Bättre än JJ på high-gain tycker jag.
JJ passar bättre till mer hårdrock och snäll metal. :ugeek:
Bild
Användarvisningsbild
SwordOfCenturion
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4204
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 15:18

Re: 12ax7?

Inläggav renegade » fre 09 maj 2008, 17:30

SwordOfCenturion skrev:Rekommenderar 12ax7 Wxt+ dom bästa rören till metal och doom.
Extremt rena hi-fi liknande med jättedist.
Bättre än JJ på high-gain tycker jag.
JJ passar bättre till mer hårdrock och snäll metal. :ugeek:


Är det verkligen så stor skillnad mellan olika märken av förstegsrör?

/R
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Användarvisningsbild
renegade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 14:46
Ort: Uppsala

Re: 12ax7?

Inläggav larioso » fre 09 maj 2008, 18:08

Det är väl rätt billigt med förstegsrören, så köp lite olika fabrikat och prova.

Mellan €7-€9 st på www.tube-town.de .

Vill du ha lite olika styrka på dom dessutom att prova med(olika gainfaktor) kolla här:

http://acapella.harmony-central.com/arc ... 73340.html

12AX7 - 12AT7 - 12AV7. Men för highgain är det kanske 12AX7 du är ute efter.
larioso
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 509
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:31
Ort: Lund

Re: 12ax7?

Inläggav SwordOfCenturion » fre 09 maj 2008, 18:46

renegade skrev:
SwordOfCenturion skrev:Rekommenderar 12ax7 Wxt+ dom bästa rören till metal och doom.
Extremt rena hi-fi liknande med jättedist.
Bättre än JJ på high-gain tycker jag.
JJ passar bättre till mer hårdrock och snäll metal. :ugeek:


Är det verkligen så stor skillnad mellan olika märken av förstegsrör?

/R

Ja!

Speciellt med pedaler!
Bild
Användarvisningsbild
SwordOfCenturion
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4204
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 15:18

Re: 12ax7?

Inläggav renegade » fre 09 maj 2008, 22:13

SwordOfCenturion skrev:
renegade skrev:
SwordOfCenturion skrev:Rekommenderar 12ax7 Wxt+ dom bästa rören till metal och doom.
Extremt rena hi-fi liknande med jättedist.
Bättre än JJ på high-gain tycker jag.
JJ passar bättre till mer hårdrock och snäll metal. :ugeek:


Är det verkligen så stor skillnad mellan olika märken av förstegsrör?

/R

Ja!

Speciellt med pedaler!


Berätta mer! :tongue: För länge sedan provade jag en mängd olika sorter av 12AX7 men minns inte att det var någon stor skillnad skillnad (utan pedaler dock).

Däremot har jag bytt 12AX7 mot 12AT7 och 12DW7 ned gott resultat.

/R
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Användarvisningsbild
renegade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 14:46
Ort: Uppsala

Re: 12ax7?

Inläggav Johan » fre 09 maj 2008, 22:21

Det brukar hörast mest skillnad i en stärkare med mycket dist. Där kan tex JJ ta bort getingfizzet och tighta till basen. EH ger tvärtom, mycket geting och djup bullerbas. Tung-sol distar sent och har en stenhård diskant och lite mindre bas. Sovtek........ ä, prova själv :big:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: 12ax7?

Inläggav SwordOfCenturion » lör 10 maj 2008, 07:33

Johan skrev:Det brukar hörast mest skillnad i en stärkare med mycket dist. Där kan tex JJ ta bort getingfizzet och tighta till basen. EH ger tvärtom, mycket geting och djup bullerbas. Tung-sol distar sent och har en stenhård diskant och lite mindre bas. Sovtek........ ä, prova själv :big:

Amen to that!

Ut och prova köp 2 av varje, räkna med en förmiddag/dag på projektet!.
:ugeek:
Sovtek......har en liten hifi-liknande kvalite med komrimerat mellanregister som passar utmärkt till übermetal, men kanske inte till så mycket annat.....
JJ ger mycket riktigt en rejält dos värme och smaskig rörkänsla direkt. JJ tar också bort Marshall-fizzel och annat elände.
Bild
Användarvisningsbild
SwordOfCenturion
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4204
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 15:18

Re: 12ax7?

Inläggav Ripperbat » ons 21 maj 2008, 19:37

Ska ta och beställa ett gäng JJ 12ax7:or, får hem en andra pre-amp och har märkt att den jag redan har har det där fnizzlet som jag tycker är apäckligt,, Ne, om JJ's tightar till bas och rullar bort fizzlet så satsar jag på dem denna gången =) typ 500:- för fyra + frakt från Tubetown kan man ju leva med ^^
Användarvisningsbild
Ripperbat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 754
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 14:52
Ort: Göteborg

Re: 12ax7?

Inläggav linusberg » mån 07 jul 2008, 16:35

Tjena Ripperbat, Kul att se att det är fler som gillar rt-922. Har renoverat en död sådan samt har en kvar som jag använder ibland när det krävs lite kött. Dock tror jag inte du ska förvänta dig en fantastisk skillnad rent ljudmässigt genom att byta rör, för signalen går genom en näve kisel så den är redan ganska tainted redan innan den når rör. Men med risk för att bli påhoppad av en och annan rörtaliban anser jag att det är det just det som gör att den låter så fantastiskt, våldigt få preamps och stärkare lyckas med mixen mellan kisel och rör, det här är undantaget som jag har hittat. Däremot är den väldigt känslig den lille rackaren för trötta rör samt microfoniska rör vilket kan ställa till det ljudmässigt och kan justifiera rörbyte. Den jag använder nu har kvar orginalrören och låter hur bra som helst. Har schema på den att tillhandahålla om det finns intresse.

Lycka till med preampen, och om du beställer nya rör så berätta hur det gick, jag kunde nog bara få psykoackustiska resultat i mitt rörbyteriäventyr med den.

/Peder
linusberg
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 16:22

Re: 12ax7?

Inläggav eviln » mån 07 jul 2008, 21:12

Johan skrev:Tung-sol distar sent och har en stenhård diskant och lite mindre bas.

och en fantastiskt härlig kompression när de väl överstyr.
-"I think music will do just fine without a 'music industry'. Thanks."

petsematary skrev:Vet inte ens vad ett basbelopp är men jag antar att du ska banklåna för att köpa en ny bil. Låter ju vettigt.
Användarvisningsbild
eviln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 01:43

Re: 12ax7?

Inläggav Ripperbat » lör 12 jul 2008, 12:28

linusberg skrev:Tjena Ripperbat, Kul att se att det är fler som gillar rt-922. Har renoverat en död sådan samt har en kvar som jag använder ibland när det krävs lite kött. Dock tror jag inte du ska förvänta dig en fantastisk skillnad rent ljudmässigt genom att byta rör, för signalen går genom en näve kisel så den är redan ganska tainted redan innan den når rör. Men med risk för att bli påhoppad av en och annan rörtaliban anser jag att det är det just det som gör att den låter så fantastiskt, våldigt få preamps och stärkare lyckas med mixen mellan kisel och rör, det här är undantaget som jag har hittat. Däremot är den väldigt känslig den lille rackaren för trötta rör samt microfoniska rör vilket kan ställa till det ljudmässigt och kan justifiera rörbyte. Den jag använder nu har kvar orginalrören och låter hur bra som helst. Har schema på den att tillhandahålla om det finns intresse.

Lycka till med preampen, och om du beställer nya rör så berätta hur det gick, jag kunde nog bara få psykoackustiska resultat i mitt rörbyteriäventyr med den.

/Peder


Tjo! Fick hem mina JJ 12ax7:or och upptäckte att de kvävde tonen något alldeles fantastiskt mycket. Spelar min så mycket åt mesa-hållet som det går och JJ-rören åt upp mycket av disten för mig. För mina tilämpningar fungerade Sovteks 12ax7:or helt suveränt faktiskt =) Både fetare och mer gain än JJ. Spelar min preamp ihop med ett Mosvalve Mv926. Detta är nån slags temporär-rigg (som låter förbannat bra) tills jag är rik nog att byta upp mig till en triaxis och ett strategy-steg :approve:
Användarvisningsbild
Ripperbat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 754
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 14:52
Ort: Göteborg

Re: 12ax7?

Inläggav Nut » lör 12 jul 2008, 16:44

Jaha, JJ passade alltså inte alls, köpte du bara JJ eller köpte du fler fabrikat ?
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: 12ax7?

Inläggav willfold » lör 12 jul 2008, 18:14

Yo Ripper!

Jag kan nog behöva en sisådär 2st JJecc83s, vill du bli av med dom?

/Oscar
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: 12ax7?

Inläggav Ripperbat » tor 24 jul 2008, 18:48

Nut skrev:Jaha, JJ passade alltså inte alls, köpte du bara JJ eller köpte du fler fabrikat ?


Smått begränsad budget så jag köpte JJs och Sovteks
Användarvisningsbild
Ripperbat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 754
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 14:52
Ort: Göteborg

Re: 12ax7?

Inläggav carolas_manager » tor 31 jul 2008, 08:41

årets tråd
_____
:8ball: :8ball:
carolas_manager
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 117
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 00:28

Re: 12ax7?

Inläggav SwordOfCenturion » lör 16 aug 2008, 09:32

/Peder[/quote]
Tjo! Fick hem mina JJ 12ax7:or och upptäckte att de kvävde tonen något alldeles fantastiskt mycket. Spelar min så mycket åt mesa-hållet som det går och JJ-rören åt upp mycket av disten för mig. För mina tilämpningar fungerade Sovteks 12ax7:or helt suveränt faktiskt =) Både fetare och mer gain än JJ. Spelar min preamp ihop med ett Mosvalve Mv926. Detta är nån slags temporär-rigg (som låter förbannat bra) tills jag är rik nog att byta upp mig till en triaxis och ett strategy-steg :approve:[/quote]
"Rekommenderar 12ax7 Wxt+ dom bästa rören till metal och doom."
:approve:
Bild
Användarvisningsbild
SwordOfCenturion
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4204
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 15:18

Re: 12ax7?

Inläggav eviln » sön 17 aug 2008, 20:40

carolas_manager skrev:årets tråd


Den blir intressantare om man lirar gitarr. :smile:
-"I think music will do just fine without a 'music industry'. Thanks."

petsematary skrev:Vet inte ens vad ett basbelopp är men jag antar att du ska banklåna för att köpa en ny bil. Låter ju vettigt.
Användarvisningsbild
eviln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 01:43


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Reklam