• Reklam

Rörtips???

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Rörtips???

Inläggav Jodah » mån 18 aug 2008, 23:22

Jag har inga som hälst erfarenheter av att modda stärkare eller har ingen koll på rör och hur man får till det man vill ha. Så jag tänkte fråga om lite rådgivning: Jag är rätt sugen på en Peavey vavleking men jag skulle vilja ha lite varmare och bredare ljud. Jag har prövat den en del och känner att ljudet är svårt att beskriva men det låter lite halvtrist, hur gör man åt något sånt här vad blir det för skillnader vid ett rörbyte och vad för rör ger vad för ljud? Tips? erfarenhet om valvekingen och vad för moddar man kan göra med den för att få det att låta bättre? Jag känner en snubbe som kan modda den åt mig men isåfall skulle jag behöva få lite fakta själv så att jag vet vad jag vill ha för modd i den och vad för prylar som ger vad. svårt att beskriva och jag låter förmodligen som idiot men det ljudet jag är ute efter är åt det hållet som i videona men bara åt det hållet för jag vet att det är väldigt stor skillnad på hans prylar och en valveking men bara så att ni förstår vad jag siktar mot. :big:





/Jonte
Användarvisningsbild
Jodah
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 957
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 16:29
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Rörtips???

Inläggav renegade » tis 19 aug 2008, 11:33

Jag tror inte att du ska förvänta dig mirakel med nya rör (har för mig att det finns en länk på rörforum till en sida där rör jämförs).

Naturligtvis går det även att byta komponenter för att få stärkaren att låta 'bättre' (alla har ju inte samma musiksmak). Det bästa jag tror att du kan göra är att köpa en stärkare som du är nöjd med från början istället för att skaffa en som du vill modda (om du inte vet precis vad du vill ha för ljud och hur du ska göra för att få det).

Här är en sida med vad som kan förändras:

http://www.voodooamps.com/home/Modifica ... fault.aspx

/R
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Användarvisningsbild
renegade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 14:46
Ort: Uppsala


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Reklam