• Reklam

Fenderstärk. Nya rör och attenuator frågor.

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Fenderstärk. Nya rör och attenuator frågor.

Inläggav mishral » lör 16 aug 2008, 15:52

Det är en fender The twin red knob.
den har 11 rör totalt.

Den förra ägaren sa att han aldrig bytt rören och han köpte den 91.
Jag tänkte ända fram tills nyligen att jag spelar väl tills rören pajjar eller att de säger upp sig.
Men när jag sålde min Prowler och Willfold provade byta rör i den ändrade jag mig. Den tyckte jag lät bra innan, men ljusår bättre med nya rör.
Så nu är jag ju nyfiken på vad som händer med min fender om jag byter.

Grejen är dock att jag inte kan så värst mycket.
jag vet inte vad jag ska välja för rör och jag har aldrig bytt rör själv. (Prowlern var min första rörstärk).
Jag tror jag vill byta alla rör och eventuellt biasjustera och då eventuellt lämna in den här i götet nånstans.
Eller är det dumt? Ska jag bara byta förstegsrören och göra det själv?

Sedan. Den är väldigt stark den här. Jag vill inte använda så mycket gain, utan mer volym för att disten blir goare då. Men den är så stark så jag måste göra tvärtom med mer gain och mindre volym.
Detta går väl att lösa med en attenuator eller liknande?

Vad fins det för bra alternativ där?
Senast redigerad av mishral lör 16 aug 2008, 15:53, redigerad totalt 1 gång.
mishral
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1023
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 16:29
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Fenderstärk. Nya rör och attenuator frågor.

Inläggav renegade » sön 17 aug 2008, 20:54

mishral skrev:Det är en fender The twin red knob.
den har 11 rör totalt.

Den förra ägaren sa att han aldrig bytt rören och han köpte den 91.
Jag tänkte ända fram tills nyligen att jag spelar väl tills rören pajjar eller att de säger upp sig.
Men när jag sålde min Prowler och Willfold provade byta rör i den ändrade jag mig. Den tyckte jag lät bra innan, men ljusår bättre med nya rör.
Så nu är jag ju nyfiken på vad som händer med min fender om jag byter.

Grejen är dock att jag inte kan så värst mycket.
jag vet inte vad jag ska välja för rör och jag har aldrig bytt rör själv. (Prowlern var min första rörstärk).
Jag tror jag vill byta alla rör och eventuellt biasjustera och då eventuellt lämna in den här i götet nånstans.
Eller är det dumt? Ska jag bara byta förstegsrören och göra det själv?

Sedan. Den är väldigt stark den här. Jag vill inte använda så mycket gain, utan mer volym för att disten blir goare då. Men den är så stark så jag måste göra tvärtom med mer gain och mindre volym.
Detta går väl att lösa med en attenuator eller liknande?

Vad fins det för bra alternativ där?


Jag tror att du ska börja med att fundra ut varför du vill byta rör och vad det är du vill uppnå. Är det en allmän översyn, vill du prova rör som kan ge att annat ljud eller är det något annat? Med tanke på att stärkaren trots allt är över 15 år kan det vara idé att lämna den till ett proffs för översyn men 'don't fix it if it ain't broken'. Är det inget fel på förstegsrören finns det ingen anledning att byta dem om du inte vill experimentera med olika ljud. Slutstegsrören kan vid det här laget vara 'trötta'. Vill du byta slutrör och biasjustera själv finns det instruktioner på nätet det krävs dock att du är van vid elektronik för det är dödligt höga spänningar inuti en rörstärkare och spänning kan finnas långt efter att förstärkaren är avstängd.

En Twin är en Twin; 'An old Twin is like Grandma¹s pie, hot out of the oven, simple and delicious.' och de ligger på 85-100 W (finns det en omkopplare till 25 W?). Hur som helst - det är mycket kartt att tygla och de flesta attenuators färgar ljudet mer eller mindre. Ett altrenativ är 'Power scaling' (googla så får du reda på mer). Mitt stalltips är att du spar pengarna för vad en attenuator kostar (1500 kr och uppåt) och köper en förstärkare till. :cool:

Ett tips är en sån här:



Lycka till.

/R
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Användarvisningsbild
renegade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 14:46
Ort: Uppsala

Re: Fenderstärk. Nya rör och attenuator frågor.

Inläggav mishral » mån 18 aug 2008, 19:40

Hmmm. Jag vill nog byta rör för att jag vill se hur det låter. Nyfikenhet alltså.
Jag skulle gärna vilja göra biasjustering och allt själv, men som du säger är det dödliga spänningar i och just nu har jag inte tid att läsa in mig nog mycket för att lära mig göra det själv.
Blir nog till att prova det på en billigare variant hemma nångång eller nåt i den stilen. När jag har mer elektronikkunskap.

Powerscaling ja. Vad innebär det och finns det någon som utför sånt här i Göteborg?
Läste att Janjo på planket verkade vara bra på rör, finns han här eller vet nån om han gör någonting sådant för ersättning?
mishral
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1023
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 16:29
Ort: Göteborg

Re: Fenderstärk. Nya rör och attenuator frågor.

Inläggav renegade » tis 19 aug 2008, 11:42

mishral skrev:Hmmm. Jag vill nog byta rör för att jag vill se hur det låter. Nyfikenhet alltså.
Jag skulle gärna vilja göra biasjustering och allt själv, men som du säger är det dödliga spänningar i och just nu har jag inte tid att läsa in mig nog mycket för att lära mig göra det själv.
Blir nog till att prova det på en billigare variant hemma nångång eller nåt i den stilen. När jag har mer elektronikkunskap.

Powerscaling ja. Vad innebär det och finns det någon som utför sånt här i Göteborg?
Läste att Janjo på planket verkade vara bra på rör, finns han här eller vet nån om han gör någonting sådant för ersättning?


Ang. powerscaling finns info här: http://www.londonpower.com/pscaling.htm

Kolla rörplanket på www.ljudbojen.se. Där är nog några stycken i Göteborgstrakten som kan ordna en Powerscaling i förstärkaren åt dig.


Det är inte svårt att byta rör bara men vet vad man gör. :blackeye:

/R
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Användarvisningsbild
renegade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 14:46
Ort: Uppsala


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Reklam