• Reklam

JCM 900

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

JCM 900

Inläggav Hampsmannen » mån 18 okt 2010, 19:44

Har läst om detta i massa trådar men vill få ett rakt svar här istället:

Det finns massa rykten och påståenden om att Marshall's JCM 900 High Gain Dual Reverb låter skit pga av dioder i signalvägen, men har läst någonstans att det bara gäller kanal B?
Hur är det, är kanal A endast rör och B har dioder (+rör)?

Om detta stämmer, varför påstås modellen vara så dålig om ingen har ägnat en tanke åt kanal A? :down:

Har själv 100 watts-toppen och måste säga att första kanalen låter mycket varmare och rundare än den andra :smile:
Hampsmannen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 19:31
Ort: Uppsala

Reklam

Re: JCM 900

Inläggav Johan » mån 18 okt 2010, 21:15

Nope, bägge kanaler dioder...fast på olika sätt. Den ena kanalen dioder till jord...mer metal...mer hårt. Den andra dioder i motkoppling...mer tubescreamertyp dist.....varmare rundare....
Frågan är...varför göra en rörtopp och sen inte använda rören för disten?
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: JCM 900

Inläggav Hampsmannen » tis 19 okt 2010, 13:11

Aha!
kan man inte ta bort dioderna på nåt sätt för att få rören att arbeta?
Hampsmannen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 19:31
Ort: Uppsala

Re: JCM 900

Inläggav Johan » lör 23 okt 2010, 16:36

Jo det kan man men för att få det riktigt bra skulle man behöva ett rör till.
Dock räcker det inte med att enbart ta bort dioderna utan man måste bygga om mer.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: JCM 900

Inläggav poxxed » lör 23 okt 2010, 16:49

Jag tycker dock att de låter helt ok. Jävligt lättspelade.
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: JCM 900

Inläggav Zork » ons 24 nov 2010, 23:26

Har en och den låter hyfsat... Har en multigrunka till den där jag eq-ar en del
för att få till ett göttans 80talssound :approve:

Inte lika ball som den MKIV jag hade tidigare, men då det numera spelas
mest i ensamhet framför tvn så får den duga.
SELECT * FROM Djurensrätt WHERE clue > 0; 0 rows selected
Jag älskar katter... De smakar precis som kyckling
Användarvisningsbild
Zork
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 925
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 11:15
Ort: Götebaaarrrg

Re: JCM 900

Inläggav Hacken » mån 24 jan 2011, 19:37

Jcm 900 brukar ju gå billigt på blocket och jag är less på min Buger 333 som inte gör annat än att runda på distkanalerna.
Jag hade en 100w dual higain reverb topp förut som jag sålde, men är lite nyfiken på moddar osv. Är detta en stärkare som dugger att modda för ett renare ljud på första kanalen?

Är det något den lokala rörpularen kan göra eller är det folkesson som gäller?

Går det att ändra till el34or också?
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: JCM 900

Inläggav bedan » sön 13 mar 2011, 07:09

Ja du kan byta till EL34:or, bara att öppna burken byta rör och ställa om switchen till rätt rörsort.
http://www.bugera-amps.com/en/products/ ... INIUM.aspx
Bias ställer du så här:http://www.eurotubes.com/euro-bugera.htm

Du får naturligtvis en annan karaktär på ljudet, mindre dynamisk/mer komprimerat ljud liter mindre botten.
Tror inte slutrören är anledningen till att det rundar däremot...först och främst hade jag kollat hur dina mickar på guran mår...rundar det oavsett vilken gitarr du spelar med?
Är gitarren ordentligt jordad och mickarna ordentligt vaxade så ska det inte runda om du inte står väldigt nära och helst vänd mot stärken...

Jag har en Bugera 333xl själv och den låter helt ok(underbart bra för den prislappen!), men jag ska själv byta slutrören till 6l6 för att få lite variation då min andra rigg är en preamp med Marshall 9200 slutsteg med EL84 rör.
bedan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 18:20

Re: JCM 900

Inläggav Johan » sön 13 mar 2011, 08:11

Hacken skrev:Jcm 900 brukar ju gå billigt på blocket och jag är less på min Buger 333 som inte gör annat än att runda på distkanalerna.
Jag hade en 100w dual higain reverb topp förut som jag sålde, men är lite nyfiken på moddar osv. Är detta en stärkare som dugger att modda för ett renare ljud på första kanalen?

Är det något den lokala rörpularen kan göra eller är det folkesson som gäller?

Går det att ändra till el34or också?

Rundgång är väl en produkt av mängden förstärkning inom loopen gitarr-stärkare-högtalare-ljudvågor-gitarr. Med faktorerna frekvensinnehåll i ljudvågorna och gitarrens förmåga att plocka upp dessa vågor. Se över detta först.

När det gäller modda ena kanalen på Jcm900 dual reverb så ser det ut som att klippa bort leddioderna 1-4 och sen eventuellt höja värdet på R54.
leddiodera står för disten på den kanalen. Men efter man tagit bort dessa får man se hur volymkontrollen reagerar. Blir det för mycket kräm så sänker en höjning av R54 förstärkningen i den opamp som volymkontrollen är kopplad över.
http://www.drtube.com/schematics/marsha ... 9-iss7.gif

Ska den lokala rörpularen klara ingrepp i denna så bör han vara familjär med opampar och deras olika kopplingar ty det är mer detta än rör i denna preamp. Det är egentligen en distpedal med rörslutsteg. Det är därför den går så billigt. Det sitter visserligen ett stackars rör i preampen men detta gör inte speciellt mycket i distväg.
Senast redigerad av Johan sön 13 mar 2011, 08:14, redigerad totalt 1 gång.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: JCM 900

Inläggav bedan » sön 13 mar 2011, 19:18

Johan skrev:Rundgång är väl en produkt av mängden förstärkning inom loopen gitarr-stärkare-högtalare-ljudvågor-gitarr. Med faktorerna frekvensinnehåll i ljudvågorna och gitarrens förmåga att plocka upp dessa vågor.


Rundgång ÄR en loop :wink2:
bedan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 18:20

Re: JCM 900

Inläggav Johan » sön 13 mar 2011, 19:38

bedan skrev:
Johan skrev:Rundgång är väl en produkt av mängden förstärkning inom loopen gitarr-stärkare-högtalare-ljudvågor-gitarr. Med faktorerna frekvensinnehåll i ljudvågorna och gitarrens förmåga att plocka upp dessa vågor.


Rundgång ÄR en loop :wink2:
Jo det var ju det jag skrev :?
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: JCM 900

Inläggav bedan » sön 13 mar 2011, 20:15

Johan skrev:
bedan skrev:
Johan skrev:Rundgång är väl en produkt av mängden förstärkning inom loopen gitarr-stärkare-högtalare-ljudvågor-gitarr. Med faktorerna frekvensinnehåll i ljudvågorna och gitarrens förmåga att plocka upp dessa vågor.


Rundgång ÄR en loop :wink2:
Jo det var ju det jag skrev :?


nja...du skrev att rundgång är en produkt av en loop, medans det i själva verket ÄR en loop.
men jag ska inte bråka med dig! :wink2:
bedan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 18:20

Re: JCM 900

Inläggav Johan » sön 13 mar 2011, 20:22

bedan skrev:
Johan skrev:
bedan skrev:
Johan skrev:Rundgång är väl en produkt av mängden förstärkning inom loopen gitarr-stärkare-högtalare-ljudvågor-gitarr. Med faktorerna frekvensinnehåll i ljudvågorna och gitarrens förmåga att plocka upp dessa vågor.


Rundgång ÄR en loop :wink2:
Jo det var ju det jag skrev :?


nja...du skrev att rundgång är en produkt av en loop, medans det i själva verket ÄR en loop.
men jag ska inte bråka med dig! :wink2:

Rundgång som tjuuuuuuuuut är en produkt av en loop. Min beskrivning antydde inte att det inte skulle vara en loop utan mycket klart att det är en produkt av en loop vilket ju betyder just att det är en loop. Hur skulle det annars kunna vara en produkt av en loop om det inte är en loop? :?
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: JCM 900

Inläggav *DNS* » sön 13 mar 2011, 20:43

:popcorn:
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: JCM 900

Inläggav bedan » sön 13 mar 2011, 21:07

Johan skrev: Hur skulle det annars kunna vara en produkt av en loop om det inte är en loop? :?


Ja men snälla, det är ju rundgången som ÄR loopen - rundgång=rund-gång-=gå-runt=loop
Så fort du plockar bort en parameter ifrån kedjan så dör rundgången pga att den är loopen, signalkedjan går bara mellan pickupper->stärk->högtalare sen slutar signalkedjan och övergår i partikelförskjutning/ljudvågor dvs signal kedjan är ingen loop.
Jag förstår inte hur du menar när du säger att loopen är en produkt av en loop eftersom det inte är en loop om du inte har rundgång?
bedan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 18:20

Re: JCM 900

Inläggav bedan » sön 13 mar 2011, 21:08

*DNS* skrev::popcorn:

haha :D
bedan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 18:20

JCM 900

Inläggav eviln » sön 13 mar 2011, 21:17

bedan skrev:Ja men snälla, det är ju rundgången som ÄR loopen - rundgång=rund-gång-=gå-runt=loop


Jag fattar inte riktigt. Kan du utveckla?
-"I think music will do just fine without a 'music industry'. Thanks."

petsematary skrev:Vet inte ens vad ett basbelopp är men jag antar att du ska banklåna för att köpa en ny bil. Låter ju vettigt.
Användarvisningsbild
eviln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 01:43

Re: JCM 900

Inläggav bedan » sön 13 mar 2011, 21:22

eviln skrev:
bedan skrev:Ja men snälla, det är ju rundgången som ÄR loopen - rundgång=rund-gång-=gå-runt=loop


Jag fattar inte riktigt. Kan du utveckla?

Ja
bedan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 18:20

Re: JCM 900

Inläggav poxxed » ons 16 mar 2011, 18:18

eviln skrev:
bedan skrev:Ja men snälla, det är ju rundgången som ÄR loopen - rundgång=rund-gång-=gå-runt=loop


Jag fattar inte riktigt. Kan du utveckla?

+1
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: JCM 900

Inläggav Johan » fre 18 mar 2011, 20:17

Åhhh...bara på internet. Rundgång är ett ord man använder för det tjut som blir när det går runt i denna loop. Alltså är rundgången...tjutet....en produkt av loopen............. :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy:
Man kan ha rundgång utan att det tjuter om du nu vill att rundgång och loop ska vara exakt samma sak. Jag använder ofta loopar i mina byggen som inte ger det minsta tjut. Tex om signalen som förs tillbaks genom loopen är ur fas.
Jag tycker vi använder ordet rundgång just för de tillfällen det genererar tjut så blir det hela lättare att förstå än att hålla på med massa besserwisser messersmitter... :sleepy:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: JCM 900

Inläggav poxxed » lör 19 mar 2011, 14:58

Johan skrev:Åhhh...bara på internet. Rundgång är ett ord man använder för det tjut som blir när det går runt i denna loop. Alltså är rundgången...tjutet....en produkt av loopen............. :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy:
Man kan ha rundgång utan att det tjuter om du nu vill att rundgång och loop ska vara exakt samma sak. Jag använder ofta loopar i mina byggen som inte ger det minsta tjut. Tex om signalen som förs tillbaks genom loopen är ur fas.
Jag tycker vi använder ordet rundgång just för de tillfällen det genererar tjut så blir det hela lättare att förstå än att hålla på med massa besserwisser messersmitter... :sleepy:

+1
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: JCM 900

Inläggav *DNS* » lör 19 mar 2011, 15:07

poxxed skrev:
Johan skrev:Åhhh...bara på internet. Rundgång är ett ord man använder för det tjut som blir när det går runt i denna loop. Alltså är rundgången...tjutet....en produkt av loopen............. :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy:
Man kan ha rundgång utan att det tjuter om du nu vill att rundgång och loop ska vara exakt samma sak. Jag använder ofta loopar i mina byggen som inte ger det minsta tjut. Tex om signalen som förs tillbaks genom loopen är ur fas.
Jag tycker vi använder ordet rundgång just för de tillfällen det genererar tjut så blir det hela lättare att förstå än att hålla på med massa besserwisser messersmitter... :sleepy:

+1

+1
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: JCM 900

Inläggav bedan » tor 24 mar 2011, 13:58

Johan skrev:Åhhh...bara på internet. Rundgång är ett ord man använder för det tjut som blir när det går runt i denna loop. Alltså är rundgången...tjutet....en produkt av loopen............. :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy: :sleepy:
Man kan ha rundgång utan att det tjuter om du nu vill att rundgång och loop ska vara exakt samma sak. Jag använder ofta loopar i mina byggen som inte ger det minsta tjut. Tex om signalen som förs tillbaks genom loopen är ur fas.
Jag tycker vi använder ordet rundgång just för de tillfällen det genererar tjut så blir det hela lättare att förstå än att hålla på med massa besserwisser messersmitter... :sleepy:


Du fattar fortfarande inte skillnaden, men det är ok, jag påstår inte att du inte vet vad en loop är, ´jag påpekade enbart på ditt påstående MED en smily för att understryka det ironiskt uppenbara, men det gick dig helt över huvudet och det är också ok, sorry att jag trampade på dina jättestora tår, men det var svårt att trampa någon annanstans, men sorry! :wink2:

Och nej jag säger inte att loopar och rundgång ska vara samma sak, har aldrig påståt det, och jag tror att du vet exakt vad jag menar men är för fisig för att ge med dig, det var ett ironiskt tilltag som du uppenbarligen inte kunde hantera och det var mitt fel att svar istället för att bara säga "ööööh, what he said!" du bygger säkert en massa bra stärkare och är en trovärdig ampguru här och det vill jag inte ta ifrån dig, jag har aldrig byggt en stärk i hela mitt liv och det kommer aldrig att bli min grej, men jag en del erfarenhet vad det gäller audioutrustning och jag är utbildad ljudtekniker(nej inte treveckorskurser via vuxenskolan) och har turnerat runt europa ett par varv som backline tech, det gör mig inte till någon allsmäktig, allvetande, blekfet gammal hårdrockare(jo kanske de sista tre) vars ord är uncontestable...men teorin har jag koll på i det här fallet och även praktiken, vilket får mig att påstå ovanstående: att du mycket väl vet, men har en fis på...ja du vet!

och, ja om du för en signal som är ur fas så blir ju summan noll(om fasen är 180 vänd och signalen är av samma amplitud som befintlig signal förutsatt att de summeras tillsammans). som en ballancerad kabel eller som när man ställer in en MS-mickning typ, haha :wink2:
bedan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 18:20

Re: JCM 900

Inläggav Reckless Mike » fre 25 mar 2011, 14:17

:clapping: :clapping: :clapping:

Semantisk diskussion om förstärkares eventuella tendenser att avge oönskade ljud i vissa situationer!

Bara på Diskanforum, bara på Diskantforum! :approve:
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: JCM 900

Inläggav AxxChild » fre 25 mar 2011, 15:05

Jag fattar inte.
Är det rundgången i loopen som tjuter när man spelar, eller är det loopen som gör att det blir rundgång? :question:
Bild

:like: Yngwie J. Malmsteen gillar detta
Användarvisningsbild
AxxChild
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3091
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:03
Ort: Home Sweet Homicide


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Reklam
cron