• Reklam

Tips om bra stärkare ?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Turbo Rico » mån 07 apr 2008, 00:00

Madias skrev:
MkIV skrev:Madias, har du några krav eller önskemål på vad den ska kunna? En, två, tre eller fler kanaler? Effektloop? Några speciella ljudideal?

Rent krasst så skulle jag nog leta på begagnatmarknaden med den budgeten. En Marshall DSL och en fyrtolva är en schysst budgetalternativ. Toppen brukar ligga runt 5000:- och en Marshall fyrtolva kan du hitta från drygt 3000:-. Lägg på lite mer flis så kan du hitta en bättre fyrtolva. Personligen så tycker jag att folk ofta fokuserar på stärkaren och missar hur viktig högtalaren är för ljudbilden. Själv tycker jag att Mesa's lådor låter kanon. Äldre Marshall-lådor brukar dock låta bra - om det är för att konstruktionen är stabilare än på nya eller helt enkelt att elementen är rejält inspelade vet jag inte...



2 eller 3 kanaler räcker, sen ska den ha fyllig dist. Lyssnar mycket på trash så lite metallica/trivium aktigt får det låta.. Lite pinsam fråga men, vad är en effektloop ? är det samma som FX loop ? :oops: har inte sån jättekoll på stärkare förutom märken haha.

Måste prova en DSL när du nämer den !


FX loop och effektloop är samma sak. Det är där du stoppar dina effekter så dom ligger mellan preamp och slutsteget, lite som du hade en separat preamp och ett separat slutsteg och där emellan har du lite effekter, typ delay eller nåt.
Kolla in Thomann och sök på Harley Benton där kan du hitta en låda med V30 element för ca 3500 kr som låter jälivgt bra annars är det ut och leta beggat som gäller. Metallica spelar ju mycket Mesa och Körk har ju fått en signatur modell hos Randall men det är typ samma som Randall MTS fast med Körks moduler. DSL kan låta jävligt bra och är lätt att ratta till ett bra ljud, sätter du en EQ framför så kan du få till ett sjukt bra ljud om du inte köper hem ett måndags ex. TSL låter inta lika skoj tycker jag.
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Reklam

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav willfold » tor 10 apr 2008, 01:10

miro skrev:Kolla in Laney VH100 toppen. Klart prisvärt och låter mycket bra.

/Miro



Ähum reklam:
http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=31&t=4736
Senast redigerad av willfold tor 10 apr 2008, 01:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav drakpack » mån 14 apr 2008, 19:06

Madias skrev:
MkIV skrev:Madias, har du några krav eller önskemål på vad den ska kunna? En, två, tre eller fler kanaler? Effektloop? Några speciella ljudideal?

Rent krasst så skulle jag nog leta på begagnatmarknaden med den budgeten. En Marshall DSL och en fyrtolva är en schysst budgetalternativ. Toppen brukar ligga runt 5000:- och en Marshall fyrtolva kan du hitta från drygt 3000:-. Lägg på lite mer flis så kan du hitta en bättre fyrtolva. Personligen så tycker jag att folk ofta fokuserar på stärkaren och missar hur viktig högtalaren är för ljudbilden. Själv tycker jag att Mesa's lådor låter kanon. Äldre Marshall-lådor brukar dock låta bra - om det är för att konstruktionen är stabilare än på nya eller helt enkelt att elementen är rejält inspelade vet jag inte...



2 eller 3 kanaler räcker, sen ska den ha fyllig dist. Lyssnar mycket på trash så lite metallica/trivium aktigt får det låta.. Lite pinsam fråga men, vad är en effektloop ? är det samma som FX loop ? :oops: har inte sån jättekoll på stärkare förutom märken haha.

Måste prova en DSL när du nämer den !


Prova gärna en DSL, men köp den INTE !!! Hade en 100w topp i ett par år, helt ok rent ljud men en riktigt usel distkanal.
Nä, kolla du på 6505/ 5150, ENGL Powerball eller kanske Laney VH100 toppen (har bara hört den i en affär) + en Harley Benton 4x12 med v30'or!
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav bastard » mån 14 apr 2008, 20:07

VH100R är en jävligt bra topp till dom beggat priserna den brukar ligga på. Men den brusar så in i helvete på gainkanalen. Men där kan man alltid klämma i en gate. :smile:
En väldigt högljudd stärkare. :thumbup:
ENGL PB sopar mattan med alla stärkare jag testat. Rent = kanon, crunch = kanon, bägge higainkanalerna = kanon, men så kostar den betydligt mer än en VH100R.
Användarvisningsbild
bastard
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2990
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 22:30
Ort: Degdala, Vadstena

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Frisk » mån 14 apr 2008, 21:18

Laney GH100L och VH100R är sjukt jävla högljudda. Vill man höras så är dom att rekommendera :lol:
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav bastard » mån 14 apr 2008, 21:52

Frisk skrev:Laney GH100L och VH100R är sjukt jävla högljudda. Vill man höras så är dom att rekommendera :lol:

Japp! Funkar även om man vill bli osams med övriga bandkamrater. :big:
Användarvisningsbild
bastard
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2990
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 22:30
Ort: Degdala, Vadstena

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Madias » tis 15 apr 2008, 22:15

Förresten, någon som vet vad gitarristerna i avenged sevenfold spelar på för förstärkare ? har kollat runt men hittar det inte ...
Madias
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 15 mar 2008, 23:38

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav willfold » tis 15 apr 2008, 23:22

Bogner Uberschall stod det på ett forum jag hittade
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Turbo Rico » ons 16 apr 2008, 23:22

willfold skrev:Bogner Uberschall stod det på ett forum jag hittade


Dom stärkarna är väl också gratis?
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav willfold » ons 16 apr 2008, 23:50

Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Frisk » tor 17 apr 2008, 11:05

Turbo Rico skrev:
willfold skrev:Bogner Uberschall stod det på ett forum jag hittade


Dom stärkarna är väl också gratis?


De går ner i samma låda som Mesa Rectifiers i alla fall. Puddle Of Mud!

Tror till och med att dom är lite dyrare än Mesa Rectifiers, i alla fall i USA.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Turbo Rico » tor 17 apr 2008, 22:55

willfold skrev:Javisst, nästintill :big:

Hittade denna:

http://www.vendolin.se/annonce_detail.asp?annonceid=5353621


16.000 NOK! :shock2: Typ samma pris som en Rectifier...
Turbo Rico
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: tor 17 jan 2008, 23:45
Ort: Märsta - Stockholm

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Madias » tor 17 apr 2008, 23:43

Såg en Randall RH50T topp, den spräcker inte budgeten iallafall. går på omkring 5000-6000kr ny. Men hur är den ljudmässigt ?
Madias
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 15 mar 2008, 23:38

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav Ripperbat » sön 11 maj 2008, 07:27

Madias skrev:Såg en Randall RH50T topp, den spräcker inte budgeten iallafall. går på omkring 5000-6000kr ny. Men hur är den ljudmässigt ?


Enligt FUZZ låter den ra men Fuzz har jag å andra sidan aldrig läst en negativ recension i oavsett vad det är för skit de har provkört.
Användarvisningsbild
Ripperbat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 754
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 14:52
Ort: Göteborg

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav BennyBanana » sön 11 maj 2008, 08:50

Ripperbat skrev:
Madias skrev:Såg en Randall RH50T topp, den spräcker inte budgeten iallafall. går på omkring 5000-6000kr ny. Men hur är den ljudmässigt ?


Enligt FUZZ låter den ra men Fuzz har jag å andra sidan aldrig läst en negativ recension i oavsett vad det är för skit de har provkört.


+1

Jag skulle ta vad FUZZ säger med en nypa salt. Grym gitarrtidning, men deras tester ger jag inte så mycket för.
------------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/bennynilsson
Användarvisningsbild
BennyBanana
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2509
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:53
Ort: Vaggeryd

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav willfold » tis 13 maj 2008, 23:54

Madias skrev:Såg en Randall RH50T topp, den spräcker inte budgeten iallafall. går på omkring 5000-6000kr ny. Men hur är den ljudmässigt ?


Äh köp min Laney istället, du får ju topp och låda för 6500:- och då är den biasjusterad och har fräscha rör!

//Oscar
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Tips om bra stärkare ?

Inläggav -Tommy- » tor 15 maj 2008, 20:58

drakpack skrev:
Madias skrev:
MkIV skrev:Madias, har du några krav eller önskemål på vad den ska kunna? En, två, tre eller fler kanaler? Effektloop? Några speciella ljudideal?

Rent krasst så skulle jag nog leta på begagnatmarknaden med den budgeten. En Marshall DSL och en fyrtolva är en schysst budgetalternativ. Toppen brukar ligga runt 5000:- och en Marshall fyrtolva kan du hitta från drygt 3000:-. Lägg på lite mer flis så kan du hitta en bättre fyrtolva. Personligen så tycker jag att folk ofta fokuserar på stärkaren och missar hur viktig högtalaren är för ljudbilden. Själv tycker jag att Mesa's lådor låter kanon. Äldre Marshall-lådor brukar dock låta bra - om det är för att konstruktionen är stabilare än på nya eller helt enkelt att elementen är rejält inspelade vet jag inte...



2 eller 3 kanaler räcker, sen ska den ha fyllig dist. Lyssnar mycket på trash så lite metallica/trivium aktigt får det låta.. Lite pinsam fråga men, vad är en effektloop ? är det samma som FX loop ? :oops: har inte sån jättekoll på stärkare förutom märken haha.

Måste prova en DSL när du nämer den !


Prova gärna en DSL, men köp den INTE !!! Hade en 100w topp i ett par år, helt ok rent ljud men en riktigt usel distkanal.
Nä, kolla du på 6505/ 5150, ENGL Powerball eller kanske Laney VH100 toppen (har bara hört den i en affär) + en Harley Benton 4x12 med v30'or!



Måste tillägga Framus Cobra :thumbup:
Spöar skiten ur alla ovannämda.



Bild
http://www.myspace.com/breakdownuddevalla
Soaring with eagles at night, to rise with the pigs in the morning
Användarvisningsbild
-Tommy-
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 876
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:44
Ort: Uddevalla

Föregående

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Reklam