• Reklam

Ohm? Hur funkar det ?

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Bakna » ons 21 maj 2008, 13:26

Eftersom jag pratar om ljudeffekt, alltså effekten som uppmäts i luften, inte i förstärkaren/högtalaren eller what ever så är ditt resonemang inte relevant. :approve:

Men stör mig lite på missbrukandet av uttrycket logaritmiskt, många förstår inte begreppet. Hobbymatematiker! :angry:
Bakna
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 198
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 11:13
Ort: Stockholm

Reklam

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » ons 21 maj 2008, 14:22

Finns ingen ljudeffekt i luften. Om en stärkare anger hundra watt kan du inte mäta hundra watt i luften. 100 watt är vad förstärkaren kan genera över en last, dvs högtalarspolen.
Olika högtalare är olika lättdrivna så du får aldrig det ljudtrycket i luften som förstärkaren anger till punkt och pricka.
Luftrycket mäts i decibel inte i Watt(effekt):wink2:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Bakna » ons 21 maj 2008, 14:57

Johan skrev:Finns ingen ljudeffekt i luften. Om en stärkare anger hundra watt kan du inte mäta hundra watt i luften. 100 watt är vad förstärkaren kan genera över en last, dvs högtalarspolen.
Olika högtalare är olika lättdrivna så du får aldrig det ljudtrycket i luften som förstärkaren anger till punkt och pricka.
Luftrycket mäts i decibel inte i Watt(effekt):wink2:


Svammel!
1. Lufttryck har man i däck. Lufttryckets förändringar är det som är intressant i ljudsammanhang.
2. Och skulle det inte skulle vara någon effekt i luften skulle vi inte höra något, örat mäter förändringar av lufttrycket och för att ändra lufttrycket krävs effekt.
3. Du kan inte mäta annat än förändringar i Decibel. För decibel i sig har ingen dimension, utan är bara en relativ skala. Man använder det till spänning, amplitud och effekt på ljudvågor och massor annat.
4. När man pratar ljud som i detta fall är det amplituden eller effekten (kommer inte ihåg) på ljudvågorna som mäts och presenteras i decibelform.

Förstår inte varför du blandar in förstärkare och högtalare när jag pratar om örats mätning av ljudeffekten i luften? Försökte förklara att det enda logaritmiska i ljudvärlden är vårt öra, men misslyckades visst. :blackeye:
Senast redigerad av Bakna ons 21 maj 2008, 14:59, redigerad totalt 2 gånger.
Bakna
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 198
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 11:13
Ort: Stockholm

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » ons 21 maj 2008, 16:19

1.Du har även ett luftryck i viloläge i atmosfären. Annars hade det varit vaccum, det kallas atmosfärstryck. Alltså är det inte bara i bildäck du har lufttryck. Förändringen från atmosfärstryck är det du mäter och det örat registrerar. Det mäts i decibel och inte i Watt, således är det inte effekten man mäter :clown:
2.Amplituden mäter du i luften, vilket bildar ett tryck som påverkar dina trummhinnor. Den effekten du skulle kunna uppmäta är den som bildas av dina trummhinnors rörelse i sådana fall. :clown:
3. Ljud mäts i decibel och inte effekt alls. Effekt mäts i Watt. Har du någonsin hört talas om att effekten är X decibel, nej snarare x Watt. :clown:
4.Effekten i talspolen överförs till rörelseenergi i högtalarmembranet som flyttar luften och ger ett lufttryck. :clown:
Du blandar ihop ljudtryck och ljudeffekt. :clown:

5. Ljudeffekt är en teoretiskt antagen storhet från en ljudkälla. :clown:
Ljudtryck är det du uppmäter i luften. :clown:
6.Vad menar du med att jag svamlar? :twisted:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Bakna » ons 21 maj 2008, 16:46

1. Du har missföstått decibelskalan. Den är bara ett bekvämt instument när man vill se på storheter relativt, den mäter inget fysiskt i sig. Du kan börja mäta temperaturskillnader i decibelcelsuis om du vill. När man avser ljud är det alltså tryckskillnader eller effekt man mäter, sen skriver man om skalan till decibel. Att mäta decibel går inte eftersom det inte är något fysiskt. När man pratar ljud har man satt 0 på skalan till en viss tryckskillnad med något lämpligt värde (minsta hörbara om jag minns rätt?). Det är alltså tryckskillnader det handlar om egentligen. Lite knöligt blir det då att uttryka t.ex. inget ljud alls. För det blir minus oändligt antal decibel.
Lästips: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel
Bildäcket nämde jag bara för att tryck är intressant i ett bildäck, men inte i ljudsammanhang. I ljudsammanhang är tryckets variation i tiden intressant.

2. Amplituden är tryckskillnaden. Det finns effekt i luften också, dels i form av potentiell energi hos molekylerna i luften p.g.a. tryckskillnaderna och även rörelseenergi för molekylerna (de rör sig ju fram och tillbaks).
3. Fel. Se 1. Att effekten är x decibelwatt har jag hört massor med gånger. Decibelwatt är en vanligt begrepp se http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel_watt
Jag har räknat i decibelwatt i kurser i radioelektronik bland annat.
4. Den ger ett förändrat lufttryck, där har du rätt. Men det du inte verkar förstå är att det blir effekt av det.
5. Ljudtryck i ljudsammanhang är hur mycket högtalaren ändrar på trycket, överförbart till effekt om man räknar lite.
6. Du pratar om helt andra saker, varför blanda in högtalare och förstärkare när jag pratar om effekten i luften? Svammel.
Senast redigerad av Bakna ons 21 maj 2008, 16:48, redigerad totalt 1 gång.
Bakna
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 198
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 11:13
Ort: Stockholm

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » ons 21 maj 2008, 17:04

Du måste göra skillnad på storhet och enhet. Storheten är ljudtryck och decibel är enheten. Har inte missförstått decibelskalan alls. Ljudtrycket mäts således i decibel ungefär som spänning mäts i Volt. Volt är inget fysiskt, bara enhet. Spänningen är fysiskt precis som ljudtrycket är med decibel som enhet, svammel javisst.

Precis som effekt är storhet och Watt är enhet. Ska du mäta effekten i decibel blir enheten decibelwatt och inte decibel så du svarade där själv på att allt du skriver är fel. Du mäter tex hastighet i km/h, hastigheten från en bil beror på hur mycket effekt bilen har som överbrygger friktion och luftmotstånd, hastigheten är inte=effekt.

Okej att du kan mäta effekt i dBW men det är ju inte dB Det är fortfarande Watt. Du kan få effekt från ljudtrycket om det stöter emot något säg tex att ljudtrycket får något att rotera så en effekt utvecklas. men att säga att ljudtrycket allena är effekt det blir ju galet. .

Sen handlade det om hur mycket skillnad i effekt det gjorde ljudmässigt och nått med logaritmik och jag tror nog det hela började med en förstärkare, vet inte vad du syftar på för ljudskällor här. Kanske ljudtrycket kommer från ingenstans?

Rörelseenergi är inte effekt, det är lagrad energi, precis som lägesenergi, kemisk energi you name it. Effekt kommer först när rörelseenergi omvandlas till arbete, herregud, sluta läs wikipedia.
Senast redigerad av Johan ons 21 maj 2008, 17:06, redigerad totalt 2 gånger.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Bakna » ons 21 maj 2008, 17:30

Johan skrev:Har inte missförstått decibelskalan alls. Ljudtrycket mäts således i decibel ungefär som spänning mäts i Volt.


De här två meningarna säger tyvärr emot varandra. Du kan inte mäta ljudtryck i decibel, bara ljudtryckskillnader.
Jag tycker wikipedias beskrivning är bra, tycker du?
"The decibel (dB) is a logarithmic unit of measurement that expresses the magnitude of a physical quantity (usually power or intensity) relative to a specified or implied reference level."
Men visst säger man slarvigt decibel ofta i ljudsammanhang, men då menar man relativt ett referensvärde, sen ska man inte glömma att det fortfarande handlar om tryck, INTE decibel. Enheten för ljudtryck är just tryck, t.ex. pascal.

Lite exempel:
Ett 10 meter högt hus är 3 decibel högre än ett på 5 meter.
En bil som kör i 200 km/h kör 6 decibel fortare än en som kör i 50.
En förstärkare som ger en lufttrycksförändring på 2 pascal spelar 3 decibel högre än en som ger 1 pascal.

Rörelseenergi är inte effekt, men en förstärkare tillför rörelse- och potentiell energi till ett rum med en viss hastighet, det är ljudeffekten.

Märker att du börjar bli lite irriterad. Lunga ner dig. Det är uppenbart at du har lite hål i teroin, men du är helbra praktiskt när det kommer till ljud.
Jag är lite tvärtom (även om jag kan teroin långt ifrån perfekt). Inte ska vi starta ett världskrig på grund av det?

Edit: Räknade tokigt, tror det är rätt nu.
Senast redigerad av Bakna ons 21 maj 2008, 17:51, redigerad totalt 4 gånger.
Bakna
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 198
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 11:13
Ort: Stockholm

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » ons 21 maj 2008, 18:27

Bakna skrev:De här två meningarna säger tyvärr emot varandra. Du kan inte mäta ljudtryck i decibel, bara ljudtryckskillnader.

Okej ljudtrycksskilnader självklart, men man säger ljudtryck som referens till inget ljudtryck så det är lika mycket skillnader som allt annat, tex hastighet i referens till ingen hastighet. Man säger inte hastighetskillnaden är X km/h. Men ljudtrycket, det vi hör, är fortfarande inte effekt ,som är vad jag har försökt hävda. .
Bakna skrev: Enheten för ljudtryck är just tryck, t.ex. pascal.

Nej, enheten för ljudtryck är inte tryck. Du kan inte säga Ljudtrycket är X tryck. Du kan säga trycket är X pascal.
Men i ärlightens namn så mäter man ljudtryck i decibel. Inte i Pascal.
Decibel utgår från en referens ja, men det går fortfarande mäta med decibel. Har man tex 10Volt så utgår man från referensen 0 och har man -10V så utgår man från referensen noll. Så det är inget annorlunda med decibel som enhet. Alltså är att säga 10dbu fortfarande en enhet för Spänningen men inte ett linjärt mätsystem längre.
Men det kanske skulle hetat dBpascal istället för att minska förvirringen men det gör det inte. Inom elektroniken betecknarman saker som dBW och dBu för att minska förvirringen. Men säger man att ljudtrycket är X decibel så förstår nog dom flesta vad man menar, och man menar inte effekt.
Bakna skrev:Märker att du börjar bli lite irriterad. Lunga ner dig. Det är uppenbart at du har lite hål i teroin, men du är helbra praktiskt när det kommer till ljud.
Jag är lite tvärtom (även om jag kan teroin långt ifrån perfekt). Inte ska vi starta ett världskrig på grund av det?

Edit: Räknade tokigt, tror det är rätt nu.

Jag blir alltid hetsk i diskussioner, det är inget att bry sig om :wink2:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Bakna » ons 21 maj 2008, 18:59

Johan skrev:Okej ljudtrycksskilnader självklart, men man säger ljudtryck som referens till inget ljudtryck så det är lika mycket skillnader som allt annat, tex hastighet i referens till ingen hastighet.

Nix, refereser kring ingeting funkar inte. Hur stort är ett relativt noll (1/0 är odefinierat)?
Decibel definieras som 10 log A1/A2. Med referensen (A2) lika med noll får du en odefinierad funktion.

Man säger inte hastighetskillnaden är X km/h. Men ljudtrycket, det vi hör, är fortfarande inte effekt ,som är vad jag har försökt hävda. .

Är kanske det inte är, men det beror av och kan beräknas endast med effekten.

Nej, enheten för ljudtryck är inte tryck. Du kan inte säga Ljudtrycket är X tryck. Du kan säga trycket är X pascal.

Okej, där skrev jag lite tokigt. Men ljudtryck mäts i pascal, inte decibel.
Din favvokälla:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudtryck
"Enhet är pascal"
Och handen på hjärtat, vore det inte ganska underligt att mäta något i en enhet som inte kan representera noll?

Men i ärlightens namn så mäter man ljudtryck i decibel. Inte i Pascal.

Se ovan
Decibel utgår från en referens ja, men det går fortfarande mäta med decibel. Har man tex 10Volt så utgår man från referensen 0 och har man -10V så utgår man från referensen noll. Så det är inget annorlunda med decibel som enhet.

Jo det är annorlunda, för du kan inte utgå från noll med decibel. Inte negativa värden heller (om du inte vill räkna med komplexa tal)
Bakna
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 198
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 11:13
Ort: Stockholm

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » ons 21 maj 2008, 19:44

Bakna skrev:
Nix, refereser kring ingeting funkar inte. Hur stort är ett relativt noll (1/0 är odefinierat)?

Det där med mattematik och verklighet. Spänningen utgår från ingen spänning inom elektroniken. Om du har 0:a och fas existerar spänningen utefter 0:an. För att fasen ska kunna mätas måste den på ett eller annat sätt vara sammanbunden med 0:an dett kallas ofta i stärkardiskussioner för jordreferens. Alltså har du en referens som är ingenting. Men för mattematikern kan man ju ge nollan ett tal så kanske det är mer lättbegripligt för denna. Vi säger att nollan är 1 så kanske matematikern inte kliar sig i huvudet lika allvarligt. :big:
Bakna skrev:Jo det är annorlunda, för du kan inte utgå från noll med decibel. Inte negativa värden heller (om du inte vill räkna med komplexa tal)

Nu vet jag inte vad du menar, -dB används hela tiden som mindre än man hadde från början?
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » ons 21 maj 2008, 19:57

Bakna skrev:
Okej, där skrev jag lite tokigt. Men ljudtryck mäts i pascal, inte decibel.
Din favvokälla:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudtryck
"Enhet är pascal"

Sluta nu att söka på Wikipedia. Atmosfärstryck mäts i pascal. Ljudtryck mäts i dB och har som referns 1 atmosfär. Det betyder inte att man mäter ljudtryck i pascal för det, utan ljudtryck är den skillnad som blir utifrån 1 atmosfär. Du har ju själv sagt att ljudtryck är variationer och det är just det man mäter. Inte pascal som enhet för pascal står inte för variatoner utan en konstant sak.

Eftersom, vad jag förstår, du sitter och försöker hitta argument på wikipedia så tycker jag du ska läsa denna istället http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel
Där kanske du förstår skillnaden mellan ljudtryck och ljudeffekt också :wink2:
Senast redigerad av Johan ons 21 maj 2008, 19:58, redigerad totalt 1 gång.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Bakna » tor 22 maj 2008, 12:00

Johan skrev:Det där med mattematik och verklighet. Spänningen utgår från ingen spänning inom elektroniken. Om du har 0:a och fas existerar spänningen utefter 0:an. För att fasen ska kunna mätas måste den på ett eller annat sätt vara sammanbunden med 0:an dett kallas ofta i stärkardiskussioner för jordreferens. Alltså har du en referens som är ingenting. Men för mattematikern kan man ju ge nollan ett tal så kanske det är mer lättbegripligt för denna. Vi säger att nollan är 1 så kanske matematikern inte kliar sig i huvudet lika allvarligt. :big:

Precis, och i ditt spänningsfall går det inte att använda decibelskalan med 0 som referens. Det går inte att uttrycka 1 V relativt 0 i decbiel. För det blir oändligt antal decibel. Negativa spänningar blir komplexa. 23i decibel är väl kanske intetsägande?

Nu vet jag inte vad du menar, -dB används hela tiden som mindre än man hadde från början?

Men negativt på decibelskalan är fortfarande positivt på linjära skalan. -3dB är 0.5*referensen. -1 relativt 1 på decibelskalan blir 31*i*referensen. i = roten ur -1.


Sluta nu att söka på Wikipedia. Atmosfärstryck mäts i pascal. Ljudtryck mäts i dB och har som referns 1 atmosfär. Det betyder inte att man mäter ljudtryck i pascal för det, utan ljudtryck är den skillnad som blir utifrån 1 atmosfär. Du har ju själv sagt att ljudtryck är variationer och det är just det man mäter. Inte pascal som enhet för pascal står inte för variatoner utan en konstant sak.

Nej! Eftersom ljudtryck är skillnad i tryck måste du ha en skillnad i tryck som referens. Referensen man brukar använda är lägsta hörbara för ett öra, vilket är 0.00002 pascal (kolla vilken fysiksamling som helst eftersom jag inte får länka till wikipedia, men det står samma på wikipedia som i min samling).
I min fysiksamling "Physics handbook" mäter de ljudtryck i bar. Det du inte verkar ha greppat är att decibelskalan i ljudsammanhang bara är trycket i t.ex. pascal omskrivet till decibel. Fysiska storheten är fortfarande tryck, inget annat.


Visst är det skillnad mellan ljudtryck och effekt, men de beror direkt av varandra.
Bakna
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 198
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 11:13
Ort: Stockholm

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Ripperbat » tor 22 maj 2008, 15:41

Bara för att tråden är aktiv drar jag en egen fundering..

Har ett 2-kanaligt slutsteg som jag ska köra två preamps i. Måste jag köra min 2x12 låda i stereo eller kan jag så att säga koppla slutstegets båda utgångar till en mono ingång på lådan utan att saker kukar ur?

Slutsteget i fråga är ett Mosvalve 962 coh lådan en Harley Benton 2x12 med V30 trattar.
Användarvisningsbild
Ripperbat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 754
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 14:52
Ort: Göteborg

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Johan » tor 22 maj 2008, 17:14

Aja baja. inte göra så att slutstegets utgångar länkar ihop. Då får ju det ena slutsteget det andra som last och viceverca plus att signalen från det ena slutseget omvandlas in i det andra via utgångstrafon och viceversa. Vet faktiskt inte vad som händer men jag skulle inte vilja testa för att ta reda på det. Kör i stereo istället så allt blir som slutsteget är designat för. :wink2:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Ohm? Hur funkar det ?

Inläggav Ripperbat » tor 22 maj 2008, 18:27

Johan skrev:Aja baja. inte göra så att slutstegets utgångar länkar ihop. Då får ju det ena slutsteget det andra som last och viceverca plus att signalen från det ena slutseget omvandlas in i det andra via utgångstrafon och viceversa. Vet faktiskt inte vad som händer men jag skulle inte vilja testa för att ta reda på det. Kör i stereo istället så allt blir som slutsteget är designat för. :wink2:


Haha, håller mig borta från detta i såna fall :P
Användarvisningsbild
Ripperbat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 754
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 14:52
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Reklam