• Reklam

Glappande switchjack

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Glappande switchjack

Inläggav drakpack » ons 14 maj 2008, 20:59

Jag har fått lite problem med min Triple XXX topp :disapprove: .

När jag switchar till den rena kanalen på footswitchen så är det nåt som är glapp. Det låter ungefär som en tremolo-effekt.
Jag har bytat cleanswitch-knappen på pedalen men det hjälpte inte.
Jag har haft isär kontakten på kabeln och jag såg inget suspekt.

Jag misstänker en kallödning som glappar antingen på kretskortet på stärkaren (se inringade området på bilden) eller på kretskortet i footswitchen.

Nu undrar jag om det är "safe" att värma på lödningarna på kretskortet/ i switchjacket? Kan jag värma sönder något? Är det ok att "kyla ner" komponenter i närhetet med tex en lätt fuktad handduk?

Bild

Här är det lilla kortet löst ifrån chassit, det är 7-pins kontakten som är till footswitchen:

Bild
Senast redigerad av drakpack tor 15 maj 2008, 09:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Reklam

Re: Glappande switchjack

Inläggav poxxed » ons 14 maj 2008, 21:02

Du ska inte lämna in den då?

handduk ska du ge fan i.. Krokodilklämmor funkar bättre för att leda bort värme från komponenter... kommer väl gå åt ett gäng dock.
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Glappande switchjack

Inläggav Eki » ons 14 maj 2008, 21:39

Om jag var du skulle jag lämna in den.
Eki
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 482
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 21:20

Re: Glappande switchjack

Inläggav drakpack » tor 15 maj 2008, 09:17

poxxed skrev:Du ska inte lämna in den då?

handduk ska du ge fan i.. Krokodilklämmor funkar bättre för att leda bort värme från komponenter... kommer väl gå åt ett gäng dock.


Här i lilla Uddevalla så regnar det inte förstärkarfixare och de lokala musikaffärerna kan inget om detta tyvärr.
Johan "Tubemaster" har hjälpt mig tidigare men jag får inte tag på honom :?
Jag känner inte riktigt för att åka land och rike för att få fixat ett litet glapp så jag tänkte att man kanske skulle kunna klara det själv med lite goda råd härifrån rörforumet.
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Glappande switchjack

Inläggav Johan » tor 15 maj 2008, 10:20

drakpack skrev:

Här i lilla Uddevalla så regnar det inte förstärkarfixare och de lokala musikaffärerna kan inget om detta tyvärr.
Johan "Tubemaster" har hjälpt mig tidigare men jag får inte tag på honom :?


Jag har inte orkat svara på några mail för jag har haft ett förbannat magsår och det är inte bra än :dead: :blush:

Löda på switchen lite snabbt hinner inte sprida sig till något annat. Men snabbt skall det gå. Inte mata på i flera sekunder inte.

Jag tror förresten att det säkert är glapp i sladden. Antingen vid pluggarna eller mitt i. Att det blir avbrott mitt i en sladd som ligger på golvet eller rullas ihop in och ut flera ggr är inget ovanligt.

Känner inte ett dugg för att börja felsöka längre in i kretsen :sleepy:
Senast redigerad av Johan tor 15 maj 2008, 10:21, redigerad totalt 1 gång.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Glappande switchjack

Inläggav drakpack » tor 15 maj 2008, 10:39

Johan skrev:
drakpack skrev:

Här i lilla Uddevalla så regnar det inte förstärkarfixare och de lokala musikaffärerna kan inget om detta tyvärr.
Johan "Tubemaster" har hjälpt mig tidigare men jag får inte tag på honom :?


Jag har inte orkat svara på några mail för jag har haft ett förbannat magsår och det är inte bra än :dead: :blush:

Löda på switchen lite snabbt hinner inte sprida sig till något annat. Men snabbt skall det gå. Inte mata på i flera sekunder inte.

Jag tror förresten att det säkert är glapp i sladden. Antingen vid pluggarna eller mitt i. Att det blir avbrott mitt i en sladd som ligger på golvet eller rullas ihop in och ut flera ggr är inget ovanligt.

Känner inte ett dugg för att börja felsöka längre in i kretsen :sleepy:


Tråkigt att höra Johan :sad2: , tackar för svaret iaf. Skickade ett mail till dig ang svaret som jag fick på "ljudbojen" där tror "Hasse" så här:

[/quote]
Det skulle kunna vara kondingen som glättar spänningen till reläet som börjar ge upp. Det ser ut som om det isf, är den lilla burk e-lyten till höger om reläet (den svarta rektangulära saken snett upp till höger om din ring). Fungerar inte den som den ska så switchar den fram o tillbaka hela tiden. Reläet behöver likström. Är inte den tillräckligt stabil så blir det så. Kolla värdet på den, kanske är det någon som har en sådan över?

Hasse.[/quote] Se även: http://www.ljudbojen.se/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=15569

Vad tror du? Om det inte är sladden kan det vara kondingen?
Senast redigerad av drakpack tor 15 maj 2008, 10:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Glappande switchjack

Inläggav Johan » tor 15 maj 2008, 11:22

Tror inte den kondingen hör till spänningsmatningen alls. Jag tror det är kopplingskondingen till loop send. C39 på schemat.
Senast redigerad av Johan tor 15 maj 2008, 11:23, redigerad totalt 1 gång.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Glappande switchjack

Inläggav drakpack » tor 15 maj 2008, 12:59

Johan skrev:Tror inte den kondingen hör till spänningsmatningen alls. Jag tror det är kopplingskondingen till loop send. C39 på schemat.


Ok, tackar!
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Glappande switchjack

Inläggav -Tommy- » tor 15 maj 2008, 15:18

Du får va jävligt snabb o switcha på stärkarn :clown: :thumbup:
http://www.myspace.com/breakdownuddevalla
Soaring with eagles at night, to rise with the pigs in the morning
Användarvisningsbild
-Tommy-
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 876
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:44
Ort: Uddevalla

Re: Glappande switchjack

Inläggav drakpack » fre 16 maj 2008, 12:29

Johan skrev:Tror inte den kondingen hör till spänningsmatningen alls. Jag tror det är kopplingskondingen till loop send. C39 på schemat.


Efter gårdagens test så kom jag fram till att sladden mellan stärkaren och footswitchen verkar ok, alla pin har signal och ingen kortar någon annan pin.
Men send-poten på loopen skrapar fortfarande en del när man vrider på den.
Jag ska vid nästa rep prova att dra ner send-poten till noll och dra ur kablarna i loopjacken, då borde loopen vara så inaktiv som möjligt.
Försvinner problemet då så borde det ha med send-poten att göra eller?
När jag switchar på och av effektloopen och har clean-kanalen aktiverad så flashar det ibland till i ultra-kanalens diod på stärkaren.
Kan det ha med kopplingskondingen C39 att göra ändå, om inte kan det vara switch-relät som håller på att ge upp?
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Glappande switchjack

Inläggav Johan » fre 16 maj 2008, 12:56

He he nu kör tubis på två forum om samma stärkare. Om det är c39 på shemat vi talar om(vet ju inte att det säkert är den silvriga som är de)så är det bara signalen som går genom den och påverkar således inte switchmekaniken. Det kan va vad som helst i kretsen som jag la upp på bojen. Givetvis kan det vara ett relä. Det kan även som Hasse sa vara spänningsmatningen och en konding i den men jag tror inte den lilla silvriga är rätt konding utan snarare någon av c54 c55 c61.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten

Re: Glappande switchjack

Inläggav drakpack » fre 16 maj 2008, 15:32

Johan skrev:He he nu kör tubis på två forum om samma stärkare. Om det är c39 på shemat vi talar om(vet ju inte att det säkert är den silvriga som är de)så är det bara signalen som går genom den och påverkar således inte switchmekaniken. Det kan va vad som helst i kretsen som jag la upp på bojen. Givetvis kan det vara ett relä. Det kan även som Hasse sa vara spänningsmatningen och en konding i den men jag tror inte den lilla silvriga är rätt konding utan snarare någon av c54 c55 c61.


Tack Johan! Svarade dig på Bojjen.
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Glappande switchjack

Inläggav drakpack » tis 27 maj 2008, 07:02

Nu funkar den fint! :smile: :smile:
Det var en lödning på footswitchen som hade släppt, tack Johan!!!
Jag har beställt en send-pot så att jag slipper skrapljudet i loopen också.
Användarvisningsbild
drakpack
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 588
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 10:46
Ort: Uddevalla

Re: Glappande switchjack

Inläggav Johan » tis 27 maj 2008, 07:16

Perfa, ibland är det simplare än man tror :kisses:
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Reklam