• Reklam

Högtalare till Fender Bassman Export

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Högtalare till Fender Bassman Export

Inläggav PelleH » tor 20 nov 2014, 12:59

Hej,
ser att rörforum befolkas av rörentusiaster och -experter. Själv är jag ny i forumet och ny (men lycklig) ägare till en Fender Bassman-topp, Export SF. Genomgången och fin. Saknar dock högtalare (kan vara bra att ha) och undrar om någon kan ge tips på billig men hyfsat ok lösning.

1. Vet inte ens hur många ohm högtalaren ska ha. Åtta? (Hittar inte något angivet på stärkarn.)

2. Skulle det räcka med en 1X12'a? Thomann har en Harley-Benton med en Celestion Vintage 12'a för under tusenlappen! (Bara själva elementet dyrare på de flesta ställen.) Skulle den kunna fungera, åtminstone som en första lösning...? Har kollat på en Fender 112'a, Hot Rod någonting, för över tretusen. Betydligt snyggare men får man verkligen så mycket bättre ljud ur den? (Ett alternativ skulle kunna vara att bygga själv, med exv. ett Celestion Vintage-element... skulle vara kul att testa men det får nog bli ett framtidsprojekt.)
Senast redigerad av PelleH tor 20 nov 2014, 13:02, redigerad totalt 1 gång.
PelleH
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 20 nov 2014, 12:35

Reklam

Re: Högtalare till Fender Bassman Export

Inläggav Racing » mån 24 nov 2014, 04:01

Lite beroende på vilken SF Bassman så brukar de ange 4 Ohm ut.
Ngt du tex löser med två st parallellkopplade 8 Ohms högtalare.

Till såpass kraftiga maskiner som SF Bassman hade jag nog gärna sett en 212 iaf.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Högtalare till Fender Bassman Export

Inläggav PelleH » tis 25 nov 2014, 11:53

Tack för svaret. 2-tolva låter rimligt. Men om jag ändå skulle köra en 8-ohmare, skulle ljudet bli sämre, kan stärkaren skadas?
PelleH
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 20 nov 2014, 12:35

Re: Högtalare till Fender Bassman Export

Inläggav Racing » tis 25 nov 2014, 23:10

Nej.
Inom rimliga gränser är det alltid safe att fela åt hållet att lådan håller högre impedans än vad förstärkaren är ställd till.
Nettoeffekten blir att du inte får ur samma mängd effekt.

Sen är en annan sak att GIVETVIS är det inte tänkt så. Om du kan lösa 4 Ohm...dess bättre.
Racing
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 279
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 19:26

Re: Högtalare till Fender Bassman Export

Inläggav PelleH » tis 25 nov 2014, 23:37

Ok, en nybörjare tackar ödmjukast för tipsen. Ska hålla utkik efter rätt låda, även om 4 ohmare tycks vara rätt sällsynta. Alternativt får jag g mig på ett eget bygge. /Pelle
PelleH
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 20 nov 2014, 12:35


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Reklam