• Reklam

Snälla hjälp mig med min 5150-combo!

Förstärkarbyggen, Rörfrågor m.m

Snälla hjälp mig med min 5150-combo!

Inläggav drphil » tis 08 jul 2008, 18:49

Hej Hej!

Då var det dags igen, här ska återigen hittas lösningar på problem rörande min Peavey 5150-combo.
Hade den inlämnad första gången för mycket okontrollerad rundgång. Då byttes två förstegsrör, resten av förstegsrören var inte lika utslitna sades det.

Efter en inte alltför lång tid så började stärkaren att brusa upp ibland, men när man knackade till ovanpå den så slutade det. Det kändes som att något var glappt och dessutom kändes stärkaren trött och svag. Jag lämnade in den igen... Då kom det fram att slutstegsrören bara gick på 40% av deras kapacitet, så de fick självklart bytas. Angående bruset, så brusade självklart inte sträkaren JUST DÅ, när reparatören kikade.

Men snart kom bruset tillbaka, och nu de senaste dagarna, har det brusat så pass när man sätter på stärkaren att det brusar till och smäller oroväckande högt... :sad2: Vad ska jag göra? Vad kan felet vara? Kan det ha något att göra med hur volten är inställd? Det finns två lägen: 220/230v eller 240v. Den står på 240, då en vän till mig rådde mig att ha den så: "det kan ändå inte komma in mer än 230v via uttaget", sa han.

Det vore jätteschysst om någon kunde hjälpa mig, så att jag kan få ordning på den här förstärkaren en gång för alla...

Tack på förhand,
MVH drphil
drphil
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 22:56

Reklam

Re: Snälla hjälp mig med min 5150-combo!

Inläggav renegade » ons 09 jul 2008, 22:18

Post din fråga under 'rörsnack' på http://www.ljudbojen.se. Där finns det många rörkunniga som säkert kan hjälpa dig.

/R

edit: Felstavning i länken. :blush:
Senast redigerad av renegade tor 10 jul 2008, 10:19, redigerad totalt 1 gång.
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Användarvisningsbild
renegade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 14:46
Ort: Uppsala

Re: Snälla hjälp mig med min 5150-combo!

Inläggav eviln » ons 09 jul 2008, 23:53

Betvivlar att 240 switchen gör någon jätteskillnad.
Däremot kanske du ska testa en annan förstärkardoktor.
Det låter som han kör lite trial and error. Undrar vad han menar med 40% av kapaciteten så de fick bytas.
Gick rören kallt får han väl göra en biasjustering...
-"I think music will do just fine without a 'music industry'. Thanks."

petsematary skrev:Vet inte ens vad ett basbelopp är men jag antar att du ska banklåna för att köpa en ny bil. Låter ju vettigt.
Användarvisningsbild
eviln
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2303
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 01:43

Re: Snälla hjälp mig med min 5150-combo!

Inläggav Johan » fre 11 jul 2008, 22:08

Eller var rören så sunkiga så de bara kunde driva på 40% av effekten och inte hade ett dugg med biasen att göra.

Angående spänningsomställaren så gör det skillnad. Ställer du den på 240 så blir alla spänningar på andra sidan transformatorn lägre. I det andra läget transformerar den upp spänningarna mer.
Det blir lägre spänning över rören och lägre biasspänning och lägre glödspänning i 240-läget. På gott och ont. Det hela brukar höras markant om man har finsmakaröra.

Angående felet så kan det vara skit i ingångsjacket eller 150 andra orsaker så felsökning gäller här, som alltid brukar dessa interaktiva reparationer aldrig lyckas, ursäkta mitt surkukeri :big:
Senast redigerad av Johan fre 11 jul 2008, 22:09, redigerad totalt 1 gång.
JH Guitar Electronics
Användarvisningsbild
Johan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4186
Blev medlem: ons 26 dec 2007, 19:53
Ort: Uddevalla bästkusten


Återgå till Rörforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Reklam