• Reklam

Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Allt som rör musik

Är du sovrumsgitarrist eller bandmedlem ?

Jag är bandmedlem
29
56%
Jag är sovrumsgitarrist och trivs med det
4
8%
Jag är sovrumsgitarrist men vill spela med andra musiker
19
37%
 
Antal röster : 52

Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Nut » mån 01 sep 2014, 20:05

Sitter och funderar hur många som spelar med medmusiker i bandsammanhang eller bara spelar hemma ?
Vilken kvantitet eller niva på spelandet i band saknar betydelse.

Ni som endast spelar hemma önskar ni ett band att spela med eller är ni tillfreds med att hålla på själv?
Är bristen på medmusiker det stora problemet för många ?

Själv genom alla år har jag varit båda delarna, sovrumsonanist och bandmedlem. Båda sätten har sina för resp nackdelar tycker jag.
Senast redigerad av Nut mån 01 sep 2014, 20:07, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Reklam

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Nut » mån 01 sep 2014, 20:17

Tyvärr så verkar det inte gå att vare sig se resultatet eller rösta via Tapatalk.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Reckless Mike » mån 01 sep 2014, 20:20

Spelar med Solo-Sören, Beatles-Bergquist, Siggebo-Sumpa och Jon Kanon. Många timmar i repan och några få gig om året. Det kunde vara några till gig för att det skulle vara perfekt. Men vi trivs bra i repan.

Hemma spelar jag ytterst lite. Jag hinner inte och är dessutom alldeles för lat för att sitta och traggla skalor.

Ändra: Man kanske ska tillägga att jag nog är mer sångare än gitarrist. Så jag lägger mer krut på att lära mig texter än på solon.7
Senast redigerad av Reckless Mike mån 01 sep 2014, 20:25, redigerad totalt 1 gång.
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Fierce_Swe » mån 01 sep 2014, 20:29

Spelar i band men gillar att sitta hemma och pula med gitarrer och skriva låtar och spela in. Fast det sker i vardagsrummet. ;)
Bild
https://soundcloud.com/niclas-karlsson-2
We may be humans but we're still animals!
Användarvisningsbild
Fierce_Swe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1943
Blev medlem: ons 14 mar 2012, 12:50
Ort: Borås

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav willfold » mån 01 sep 2014, 20:30

Har ju spelat i band i några år nu. Eller typ sju. Få gig, mycket tid i repan. Mer socialt än något annat.

Nu blir det mest hemma då bassisten ska flytta tillbaka hem och vi orkar inte leta nya medlemmar och börja om. Så nu ska jag vara mer låtskrivare än gitarrist tänkte jag. Eller någon vidare gitarrist har jag väl aldrig varit. Även om Läppen en gång tyckte att jag var grym för att jag kunde köra tapping och arpeggion i nära anslutning till varandra.

Frosman tyckte en gång att jag hade talang för att skriva låtar också. Så nu tänkte jag bli miljonär.
Användarvisningsbild
willfold
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8449
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 21:07

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav osiris » mån 01 sep 2014, 20:58

Spelar ingenting just nu. Skulle vara glad över att hinna spela alls.
Användarvisningsbild
osiris
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3430
Blev medlem: lör 12 apr 2008, 13:11
Ort: Fullersta / Huddinge

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Urban » mån 01 sep 2014, 21:16

Spelar i band för tillfället.

Jag har nog varit med i band oftare än jag varit bandlös men det kan faktiskt gå flera år mellan banden ibland så det blir en hel del hemmaspelande ändå.

Jag gillar nog allt med att spela:
Att spela hemma är något jag verkligen gillar! Såväl med förstärkare som oinkopplad. Avslappnande att bara låta fingrarna göra vad dom vill. Utvecklande att prova nya saker.
Sedan är det sjukt kul att repa! Tröttnar aldrig på det. Jag brukar vara den som vill hålla på så länge det bara går.
Men det roligaste är nog att spela live! Adrenalinkicken och egoboosten!

Sedan gillar jag själva meckandet också.
Att byta mickar t.ex.
Eller skruva ihop en ny HPD osv..

Jag är nog ganska skadad när jag tänker efter!!
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6096
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 09:55
Ort: Hässelby / Stockholm

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Anton » mån 01 sep 2014, 21:27

Spelar i ett band där bandmedlemmarna allihop samlas bara ett par gånger om året, och då passar på att gigga. (Alla bor i olika städer för tillfället, lite tröttsamt)
Annars giggar jag ibland med olika artister samt kör en del studiojobb så bara sovrumsplink blir det inte.
Skulle dock väldigt gärna landa i ett band där alla har samma vision, vill spela samma sak och vill till samma mål.
Känns klurigt att hitta rätt folk bara för det..
Bild
Användarvisningsbild
Anton
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 23:09
Ort: Sollentuna / Stockholm

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav musiknörd » mån 01 sep 2014, 21:30

sovrumsgitarrist! hade gärna velat lira i ett avspänt band med ngt gigg/år, men samtidigt vet jag inte om jag är kvar i stan efter årets slut och ha band för att sen dra och plugga känns faktiskt sådär.. bättre att kanske hitta ett band där jag nu kmr plugga eller rent av ta det efter allt plugg?

oavsett så är det som Urban säger i slutet, det är avkoppling för mej efter en stressig dag och att meka är lika kul :smile:
/Rickard
musiknörd
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2132
Blev medlem: sön 30 nov 2008, 02:52
Ort: Växjö

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav vikko98 » mån 01 sep 2014, 21:37

Har inte spelat i band på flera år och saknar det något fruktansvärt på ett sätt men gör det inte på ett annat. I mina tidigare band har jag skrivit mellan 80-90% av materialet och det känns svårt att hitta något band att hoppa på som klaffar med det jag gör eller som vill släppa in någon på ett kreativt plan. Trodde jag hade hittat ett för några veckor sedan men musiken var inte riktigt det jag trodde efter att läst deras beskrivning av den.

Sen känner jag knappt någon här i Göteborg som spelar och de som gör det har fullt upp med egna grejer. Jag har tänkt länge att försöka hitta någon att skriva låtar med och sen får man väl se vad det leder till men jag har inte fått tummen ur, kanske är dags att dra ur den?

Så jag spelar hemma när andan faller på helt enkelt. Får sporadiska motivationshöjningar då & då och försöker då utnyttja det så mycket som möjligt. Tycker som Urban att det är väldigt roligt att meka men det har inte blivit så mycket av den varan heller de senaste åren då pengarna har fått gå till livet och sådana där tråkiga saker.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Zork » mån 01 sep 2014, 21:45

Sitter mestadels hemma och spelar nuförtiden.
Spelade i band tidigare, men slutade spela helt 1996 då jag ruttnade på allt.

Tog upp spelandet för ett år eller två sedan då jag fick värk i händerna och det verkar
hjälpa lite att motionera fingrarna.

Skulle inte kunna spela i band då jag inte kan spela så länge pga. händerna. När jag lyssnar
på gamla inspelningar från de gamla banden så kan det bli lite deppigt då fingrarna inte
vill lyda längre och jag inte ens löser mina egna låtar :disapprove:

Som tur är kan man tycka om prylarna och jaga ett bra ljud även då man inte spelar
i något band. :approve:
Senast redigerad av Zork mån 01 sep 2014, 21:46, redigerad totalt 1 gång.
SELECT * FROM Djurensrätt WHERE clue > 0; 0 rows selected
Jag älskar katter... De smakar precis som kyckling
Användarvisningsbild
Zork
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 925
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 11:15
Ort: Götebaaarrrg

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav fissmoll » mån 01 sep 2014, 22:03

Bandmedlem.

Har varit det sedan 1976 med ett uppehåll mellan 85-90 då jag läste, flyttade runt, skaffade mig ett yrke, älskarinna och 2 barn.

Utöver det, har jag horat runt på olika sätt.

Tiden som vardagsrumsgitarrist var då jag spelade som allra mest. Övade som fan. På helt fel saker.

Nu spelar jag fan knappt gitarr hemmavid.

POWER TO THE MIGHTY SYNT :disapprove: (inte det heller blir det och det borde jag öva på)
Senast redigerad av fissmoll tis 02 sep 2014, 14:57, redigerad totalt 2 gånger.
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Nut » mån 01 sep 2014, 22:30

Intressant läsning :)

Jag har precis som många spelat till och från med band ända sedan jag var 14-15 år gammal, skulle tro runt 1980 började jag spela i band, det höll i sig i ungefär 10 år med en jäkla massa demoinspelningar, rock-sm, gig och annat, sen 1991 blev jag pappa för första gången och en del såldes, resten av gitarrerna och förstärkarna tog plats i en garderob och jag spelade nog bara sporadiskt hemma under ett ganska stort antal år, sedan blev familjen med hus och fler barn och jag kunde helt plötsligt föra oljud hemma igen.

Sen blev det ett ganska stort antal år som sovrumsgitarrist innan jag hamnade i bandet jag är nu.
Oj vad jag känner igen mig i Urban, kan tillbringa timmar i repan både före och efter rep och är även där ensam många gånger och pysslar på, värsta terapin alltså :big:


Sent from my iPhone 8b using Klatapat
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Brutalisator » mån 01 sep 2014, 23:07

Jag brukar göra cepelåtar med olika kompisar, gills det som att ha ett band?


Har en trummis som granne, men den jäveln har inga trummor och spelar bara synth nuförtiden så det blir inte så metal när vi gör oljud tillsammans :disapprove:
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav nMan » tis 02 sep 2014, 06:13

Spelar för tillfället inte i band men saknar det enormt mycket.

Har spelat i olika band och projekt de senaste åren.
Nu håller jag på att starta ett coverprojekt bara för att få komma ut och spela.
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav blåton » tis 02 sep 2014, 08:06

Det blev visserligen några år i ett (mycket uselt) punkband under sen bronsålder eller så, men därefter enbart sov- eller vardagsrum. Tidvis ganska intensivt, tidvis totalt nerlagt. Jag skulle inte ha nåt emot att hitta ett blues/rockgäng med lika låg ambitionsnivå, dvs nåt gig om året. Men det skulle nog mest vara ett svepskäl för att vara i repan och vara social med andra musiknördar.

Det finns en hel del avdankade musiker här på jobbet och vi har nog snackat lite löst om det. Tyvärr, som jag ser det, är de flesta metalheads och sånt är jag inte intresserad av.
Användarvisningsbild
blåton
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 282
Blev medlem: sön 10 jun 2012, 22:06
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav kristiang » tis 02 sep 2014, 08:49

Började att spela i band när det begav sig på 90-talet. Spelade otighta powerackord så ofta det gick. Lade ner en massa tid på att inte lära mig något under många år sen uppehåll på ett par år efter det. Tog upp gitarrspelandet mer seriöst för ca 3 år sen och nöter för fulla muggar solospel så ofta det bara går. Fortfarande inte direkt tight men det går framåt sakta men säkert!

Spela i band? Kanske det kanske men inget som alls står på priolistan.
Användarvisningsbild
kristiang
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 604
Blev medlem: ons 07 apr 2010, 21:08

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav timpa » tis 02 sep 2014, 11:11

Det spelas ockult-metall ett par gånger i veckan, i replokalen. Undra om rumänerna på övervåningen som flyttat in är glada.. eller hur hyresvärden tänkte när dom rev ut replokalerna på övervåningen och byggde om replokalerna till sovrum åt dessa hårt arbetande stackare..

När jag inte är i replokalen så har jag en liten studiohörna hemma där riffen blir till.
Nobody & Nothing is forever
Användarvisningsbild
timpa
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 20:40
Ort: Linköping

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Adagio » tis 02 sep 2014, 12:35

Spelade mycket i band under tonåren där vi stod i en repa 4-5 ggr i veckan. Det är något jag aldrig vill göra igen, fyfan säger jag. Skramlande trummor och medmusikanter som aldrig håller tyst i en svettluktande liten lokal. Skulle idag kunna tänka mig någon jamsession i månaden på sin höjd, mest för att få det sociala.

Idag skriver jag musik och lirar framför datorn och repar så lite det bara går inför strö-gig och turné. Duger fint och det är jag nöjd med! :approve:
Hur folk orkar stå fem pers i en replokal och försöka skriva musik är beyond mortal comprehension för mig. :dead:
Användarvisningsbild
Adagio
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 12 feb 2008, 02:43

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Nut » tis 02 sep 2014, 14:59

Adagio skrev:Hur folk orkar stå fem pers i en replokal och försöka skriva musik är beyond mortal comprehension för mig. :dead:


Att skriva musik i repan tillsammans med övriga är ju helt uteslutet, det går inte, att "arra" en låt möjligtvis men inte att skriva, vilket kaos det skulle vara då :big:
Låtar gör man bäst i sin ensamhet eller med en låtskrivarkompis så att det mesta är klart innan man repar.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav fissmoll » tis 02 sep 2014, 15:10

Vi har en bra metodik. Låtskrivaren presenterar och har gjort avstrippad demo, typ sång, acke, keys och trummor.
Arret är inte 100 klart och delar kan kastas om kortas, förlängas et.c.

Vi snubblar omkring i 1-2 timmar och trycker på rött (har numera allt uppmickat tillräckligt bra med 8-10 kanaler). Så har vi en demo och nästa gång tar vi nästa låt.

Ett fabrikstänk :disapprove: :thumbup: :disapprove: : :thumbup:

med känsla.... :like:
Senast redigerad av fissmoll tis 02 sep 2014, 15:24, redigerad totalt 3 gånger.
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Skantz » tis 02 sep 2014, 17:06

Trummade i olika band och konstellationer mellan 1998-2010 och började i den vevan sovrumsgitarrista mig.
Som gitarrist hamnade jag i mitt första band 2005 och sedan startade jag mitt nuvarande band runt 2006 och vi ångar på än idag. Kan passa på att klargöra att det är gitarr som gäller i det bandet.
Skriver 10-20% av vårt material hemma och sedan skriver vi klart och arrar låtarna tillsammans i replokalen.
Det tar en jävla tid men är vansinnigt roligt att göra så.

Edit:
Förutom de gånger då de andra har helt jävla fel och jag vet att jag har rätt :dead:
Då är det tur att jag läst en massa psykologi och marknadsföringspsykologi och i 4 fall av 5 kan manipulera dem att ändå gå med på min vision av en låt :approve:
Senast redigerad av Skantz tis 02 sep 2014, 17:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Skantz
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1588
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 13:14
Ort: Eslöv

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav jazzfromhell » tis 02 sep 2014, 17:48

Lirar i ett gäng band/konstellationer. Giggar mest med några olika covergäng (nu i augusti blev det 13 spelningar vilket är jäkligt mycket för mig på en månad) men gör plattor med olika originalband, mest olika typer av hördröck. Skulle dock gärna framförallt ha tid att öva mer - får till en timme om dan nu men när dottern börjar på dagis i januari...då JÄVLAR! :)
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav nMan » tis 02 sep 2014, 18:09

jazzfromhell skrev:Lirar i ett gäng band/konstellationer. Giggar mest med några olika covergäng (nu i augusti blev det 13 spelningar vilket är jäkligt mycket för mig på en månad) men gör plattor med olika originalband, mest olika typer av hördröck. Skulle dock gärna framförallt ha tid att öva mer - får till en timme om dan nu men när dottern börjar på dagis i januari...då JÄVLAR! :)

Fråga:
Hur lyckas du få till 1 timme om dagen när hon inte ens har börjat på förskolan?
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Re: Tråden om sovrummet eller replokalen - Poll

Inläggav Terge » tis 02 sep 2014, 21:54

Spelar nästan bara i samband med låtskrivande, rep och livegigs, kan knappt komma ihåg när jag hade tiden och orken att öva senast.
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Nästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 80 gäster

  • Reklam
cron