• Reklam

Värde på Gibson LP Custom...

Allt som rör musik

Värde på Gibson LP Custom...

Inläggav Jesperado » sön 14 feb 2016, 16:20

Hur står sig en gammal Gibson LP Custom i värde nu för tiden?
En svart -74, hyfsat sliten men väl fungerande och i originalskick. Får man fortfarande runt 25?
Användarvisningsbild
Jesperado
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1105
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:27
Ort: Skåneland

Reklam

Re: Värde på Gibson LP Custom...

Inläggav Brutalisator » sön 14 feb 2016, 16:36

Jo, nåt sånt. Du är inte sugen på byte mot en standard eller en musicman luke, med pengar emellan? :tongue:
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: Värde på Gibson LP Custom...

Inläggav leverläppen » sön 14 feb 2016, 16:54

Tror absolut inte att du får 25 för den.
20 är mer rimligt. Sedan är ju 70-talspållarna från Gibson inte direkt omgivna av ett lysande rykte.
leverläppen - en naturlig del av Diskant.
Användarvisningsbild
leverläppen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 10479
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 13:49

Re: Värde på Gibson LP Custom...

Inläggav Urban » sön 14 feb 2016, 17:24

Bilder!!
:tongue:
Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6096
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 09:55
Ort: Hässelby / Stockholm

Re: Värde på Gibson LP Custom...

Inläggav klaatu » sön 14 feb 2016, 21:56

leverläppen skrev:Tror absolut inte att du får 25 för den.
20 är mer rimligt. Sedan är ju 70-talspållarna från Gibson inte direkt omgivna av ett lysande rykte.

Det där är jag nyfiken på. Jag har dålig koll på gamla Gibsons, och trodde tidigare att det i princip var Fender-instrumenten som sjönk i kvalitet under 70-talet, för att sen hämta upp sig igen. Men på senare år har man ju läst/hört talas om "Norlin-eran", vilken verkar vara en mindre populär tidsperiod om jag fattat det rätt?

Skulle man kunna få en kort sammanfattning här beträffande detta?
".. vill ni prata om vilken porrskådis som suger bäst så gör det på diskantforum"
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 12:59
Ort: Birchtown

Re: Värde på Gibson LP Custom...

Inläggav leverläppen » sön 14 feb 2016, 22:06

Det gjordes säkert kanonguror under hans period också. Jag har aldrig ägt någon från Norlin-eran.
Den allmänna uppfattning som råder tycks vara att det var låg QC, laborerades friskt med spillvirke och att det snarare var fokus på att peoducera nya galna modeller istället för att göra det som de faktiskt var bra på.
Det senare har ju varit en inställning som levt kvar fram till idag.
leverläppen - en naturlig del av Diskant.
Användarvisningsbild
leverläppen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 10479
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 13:49

Re: Värde på Gibson LP Custom...

Inläggav Brutalisator » mån 15 feb 2016, 00:28

Jag har ju en Les Paul Custom i silverbööööörscht från 1978 och det är en jävligt bra gitarr, fast tung. Betydligt mer lättspelad och inte lika muddigt ljud som min snuskigt dyra Historic reissue R57'a.



Jag fick dock betala en hutlös summa för den, iom att silverburstar är såpass ovanliga och att jag köpte av en ond och girig tyskjävel :disapprove:


kl ljudaatu skrev:
leverläppen skrev:Tror absolut inte att du får 25 för den.
20 är mer rimligt. Sedan är ju 70-talspållarna från Gibson inte direkt omgivna av ett lysande rykte.

Det där är jag nyfiken på. Jag har dålig koll på gamla Gibsons, och trodde tidigare att det i princip var Fender-instrumenten som sjönk i kvalitet under 70-talet, för att sen hämta upp sig igen. Men på senare år har man ju läst/hört talas om "Norlin-eran", vilken verkar vara en mindre populär tidsperiod om jag fattat det rätt?

Skulle man kunna få en kort sammanfattning här beträffande detta?


Gibson bytte ägare 1969 (såldes igen 1986) och i samband med det så gjorde man en del förändringar till det bättre och en del till det sämre. En lista över de viktigaste:

  • exotiskt virke från sydamerika blev svårare att få tag på, vilket ledde till: brasiliansk rosewood slutade användas, man började limma ihopp kroppar osv av mindre bitar för att spara trä.
  • folk ville ha leppe standard, men då man hade en miljon oanvända minihumbuckers från epiphone så blev det leppe deluxe istället. Folk använde ofta stämjärn och satte dit humbuckers.
  • folk trodde tyngre gitarrer gav mer sustain så man använde mycket tung mahogny som tidigare skulle ha kasserats
  • man öppnade nya fabriker i nashville och memphis 1975 pga av att de staterna gav skattelättnader. Orutinerade arbetare byggde sämre gitarrer de första åren
  • man bytte till lönnhalsar 1974-1982 för att de höll bättre och mahogny var dyrare än lönn
  • diverse misslyckade experiment med billighetsgitarrer i masonit gjordes t.ex Sonex-serien
  • coola experiment med häftig elektronik som artist-serien och fräcka nya gitarrformer som RD
  • när shreddarna dök upp på sent sjuttiotal så gjorde man rätt ofta väldigt tunna och smala (som vintagefenders ungefär) halsar som är grymt lättspelade

Det dåliga ryktet kom mest från att produktionen ökade nåt enormt så fler måndagsex hamnade ute i handeln, plus att puristerna hatade de nya "konstiga" modellerna.
Senast redigerad av Brutalisator mån 15 feb 2016, 00:41, redigerad totalt 3 gånger.
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Reklam