• Reklam

Deeflexx skärmar för högtalarna, erfarenheter?

Allt som rör musik

Deeflexx skärmar för högtalarna, erfarenheter?

Inläggav Lemurstrat » fre 23 nov 2012, 01:28

Dessa Deeflexxskärmar tycks vara lite smartare än de äldre beamblockers.
Tycker de verkar göra jobbet riktigt bra, om än på tok för dyrt för lite formad och stryktålig plast.
Billigaste versionen kostar ca 2200 kr och lyxmodellen kostar ca 3000 kr på Thomann.
http://www.thomann.de/se/search_dir.htm ... xx&x=0&y=0
Fraktpriset har jag glömt igen... får ont i magen bara jag tänker på det.
Namnet på skärmen skulle kunna antyda att det är Dr Albans polare som ställer sig på alla fyra framför högtalarlådan.
Sökte på forumet och såg att Richard använder dessa. Om du läser, har du jämfört med beamblockers och använder du den dyra eller billigare skärmen? Någon mer diskantare som har erfarenhet av dessa?

För er som inte har nån aning om vad det är så bifogar jag några videos.
Man slipper det skarpt riktade gitarrljudet från högtalaren och det blir en bredare sweetspot spridning med jämnare återgivning av frekvenserna.


Deeflexx hemsida: http://hoovi.at/deeflexx-2/what-is-deeflexx/?lang=en
Ljudexempel startar vid ca 1.20 min


Ljudexempel utan vid 1 min, med deeflexx vid 2 min.
Senast redigerad av Lemurstrat fre 23 nov 2012, 01:51, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Lemurstrat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 626
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 03:39

Reklam

Re: Deeflexx skärmar för högtalarna, erfarenheter?

Inläggav Richard Lainegard » fre 23 nov 2012, 07:21

hepp!
Jo, har tidigare kört beamblockers, och även plexiskärm (ala bonamassa).

på en vanlig 2x12 så är fasen detta den bästa investering för rep- och liveljud jag nånsin gjort.
(en rak 4x12 är ingen hit då de övre elementen "tar över" så att säga, men man får större ljud
med en 2x12 och Deeflexx än med en 4x12 som har en exremt stor riktningsverkan).
Alla hör allt på scen, och det låter likadant till publiken, inget "aj-rak-i-örat" konljud, utan stort och balanserat.

Nackdelen med en plexi där är att du "blockerar" ljudet och sprider det inte,
vilket innebär framförallt live att du kommer höra dåligt (i fråga om fullt frekvensomfång), om du inte kör mickat i medhörningen,
eller står väldigt nära stärken och får en del av ljudet "upp" bakom skärmen.
Det slipper man med Deeflexx, och jag har sedan jag skaffade dem aldrig använt gitarr i medhörningen alls, vilket är grymt skönt att slippa.
Bonamassa kör med Palmer live, och kör då enbart Palmern's cabsim i medhörningen, inte micksignalen.

som sagt, körde själv körde med Plexi-"bur" innan dessa, och det är STOR skillnad.
Tyckte tidigare att plexibur gjorde hela skillnaden, men nu är det mer som att du har en perfekt sweetspot var du än befinner
dig på scen, det är HELA skillnaden i mitt tycke.

EDIT: Just, skillnaden mellan modellerna. Den grå/röda har en röd löstagbar "diffuser" extra.
Denna gör att ljudet skjuts något mer åt sidorna, vilket är perfekt om du står på en scen som är grund
så ni måste stå lite "på rad". Då hör trummis/basist mfl bättre ut åt sidorna.
Utan den sprider den ngt mer high-end uppåt, står du nära stärken så den "blåser benen" på dig,
då är detta perfekt. Utan diffuser blir ljudet också ngt "varmare" ut till publik då du får en aningen störe del av diskantfrekevserna.

Den transparenta "Aura" är som den röd/grå utan den extra diffusern. Den har dock hålen och så, så man kan
utan vidare sätta fast den på Aura också (bara det att man nog inte kan köpa den delen löst tror jag).
På små scener föredrar jag Aura, eller en av varje om jag kör 2x12. På medelstora scener kör jag oftast
med diffuser (skönt att ha det valet, att kunna "skrädda" scenljudet lite både för en själv och publikum.

Den funkar dock sämre med 4x12, för då blåser ju de övre två elementen "över" deeflexxarna.
Vad jag gjort i den lägen jag kört på rak låda (malmberg t.ex) är att hänga en handduk över de två övre
för att dämpa dessa, När jag döremot kör med en stereo 4x12'a så lägger jag den på sidan och kör bara ena sidan,
så får man en 2x12 med störe lådvolym. Detta låter både större och bättre allround än 4x12 utan Deeflexx.
En vinklad 4x12 kan du däremot köra, undantaget blir väl lite de scener där du står på golvnivå, och publiken
är hela vägen fram, så att de får övre elementen rakt i fejan. Här kan också en handduk vara av nöd,
så hör de mer av deeflexx'delen. Men som sagt, 2 st 1x12, eller en 2x2 är det optimala.
Kör man dock på höga scener där man spelar rakti huvudhöjd med de nedre elementen så är det ju däremot inga problem.
ex på setup: http://hoovi.at/deeflexx-2/monitoring-w ... x/?lang=en
ex på liten scen med 4x12 där jag "handdukat" (koch'en spelar ej, körde den ut i malmberg)
Bild

Beamblockers sedan "blockerar" verkligen konan och framförallt de med sån där "absorbent" dödar high-enden mkt,
vilket man gärna vill ha med, och det blir jäkligt svårt att micka stärken med BB. Resultatet med BB brukar bli att ljudet låter
med "nasalt" och hårt. Man ska också ha iåtanka att en av anledningarna till det höga priset
på dessa är att de är gjorda i samma typ av plast som rutorna på flygplan, och är i det närmaste okrossbara och mkt flexibla.

Kan verkligen inte tala mig varm nog om dessa, de kostar en vacker slant, men det var värt varenda krona i min mening
(nej jag fick inte dessa gratis även om jag är sponsad av dem och använder dem på alla mässor osv, men fick en viss rabatt,
har använt dem på varenda gig ända sedan NAMM i Januari i år, förutom i SHanghai där de helst inte ville jag skulle köra på mässan där
då de var lite oroade att bli kopierade då de inte har distribution där ännu ).
Hatar själv mickar gitarr i medhörning, och hatar att luta stärken och måsta ha proppar bara för att konljudet kapar huvet på mig annars :sad2:
Dessa har verkligen gjort live-ljudet till en ren fröjd :thumbup:
Senast redigerad av Richard Lainegard fre 23 nov 2012, 09:22, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Richard Lainegard
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4532
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:28
Ort: Östersund

Re: Deeflexx skärmar för högtalarna, erfarenheter?

Inläggav Lemurstrat » fre 23 nov 2012, 21:46

Tack Richard för ett bra och utförligt svar. :like:
Jag gillar när lästiden för ett inlägg räcker till att inmundiga en hel smörad skogaholmslimpa. :big:

Många skulle nog ha stor nytta av dessa skärmar, men priset är helt galet vansinnigt högt!
En 2x12 låda behöver två st vilket kostar ca 6000 kr.
Jag tror det skulle vara win-win för producent och kund om de producerades i ett material med låg kostnad och ett minst halverat slutpris. Att skärmen är stryktålig och klarar att hoppas på är oviktigt.
Vet du om de har patent? Risken är nog stor annars att någon gör en liknande design för runt tusenlappen.
Senast redigerad av Lemurstrat fre 23 nov 2012, 22:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lemurstrat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 626
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 03:39

Re: Deeflexx skärmar för högtalarna, erfarenheter?

Inläggav Richard Lainegard » lör 24 nov 2012, 07:47

Lemurstrat skrev:Tack Richard för ett bra och utförligt svar. :like:
Jag gillar när lästiden för ett inlägg räcker till att inmundiga en hel smörad skogaholmslimpa. :big:

Många skulle nog ha stor nytta av dessa skärmar, men priset är helt galet vansinnigt högt!
En 2x12 låda behöver två st vilket kostar ca 6000 kr.
Jag tror det skulle vara win-win för producent och kund om de producerades i ett material med låg kostnad och ett minst halverat slutpris. Att skärmen är stryktålig och klarar att hoppas på är oviktigt.
Vet du om de har patent? Risken är nog stor annars att någon gör en liknande design för runt tusenlappen.


jo, det har ju varit många års R&D för att fram den, och materialet kostar så klart de sätter priset därefter,
men håller med om att priset verkar avskräckande, och att de nog skulle kunna sälja mer om de kostade hälften så mkt.
Patent borde finnas tycker man, men sen när har det hindrat kineserna :big:
Användarvisningsbild
Richard Lainegard
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4532
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:28
Ort: Östersund

Re: Deeflexx skärmar för högtalarna, erfarenheter?

Inläggav Lemurstrat » tis 27 nov 2012, 07:18

Ja i den skrupelfria företagsvärlden så kopieras och stjäls allt de kan komma undan med hela tiden.
Har god lust att snickra/böja ihop nåt liknande själv för eget bruk, för att prova.
Borde inte vara så svårt att få till rätt vinklar mm, behöver ju inte bli snyggt.
Användarvisningsbild
Lemurstrat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 626
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 03:39

Re: Deeflexx skärmar för högtalarna, erfarenheter?

Inläggav Hacken » ons 28 nov 2012, 03:04


D-flex
Användarvisningsbild
Hacken
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 578
Blev medlem: mån 03 jan 2011, 13:39
Ort: Luleå

Re: Deeflexx skärmar för högtalarna, erfarenheter?

Inläggav Lemurstrat » ons 28 nov 2012, 03:11

+1 :big:
Som jag antydde i min första post så låter det ju onekligen som att Dr Albans polare har ett finger med i leken. :like:
Användarvisningsbild
Lemurstrat
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 626
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 03:39


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 78 gäster

  • Reklam