• Reklam

Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Allt som rör musik

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Frisk » mån 10 dec 2012, 22:35

shooooota skrev:Ingen är ett större yngwiefan än jag, jag tänker inte lyssna på denna platta efter relentlessinducerade depressionen :big: Varför envisas han med att en döv shredder ska sköta produktionen? :thumbdown:


Det ironiska är att eftersom han har dålig hörsel (vilket han har, inget skämt) så borde mixen bli tydligare egentligen, men den verkar bara bli grötigare och grötigare.

En "extern" producent hade nog inte suttit fel. Men att lyckas övertala honom om det är nog inte lätt, tyvärr, tycker han borde nöja sig med att kompnera allt själv. Det är ju inte direkt så att alla konstnärer bygger sina penslar, papper och all annan utrustning själva.

Lyssnar på albumet nu och får återkomma med vad jag tycker.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Reklam

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Frisk » mån 10 dec 2012, 22:41

Marre skrev:
shooooota skrev: Varför envisas han med att en döv shredder ska sköta produktionen? :thumbdown:


Ingen vill ha med honom att göra? Till slut så är det ju han som bestämmer "so why bother" ?


Nej inte till slut, han bestämmer redan från början. Det finns massor med talangfulla musiker som skulle göra väldigt mycket för att få vara med Yngwie och spela in en platta och turnera lite. Vilket är ett helt fungerande koncept. Problemet ligger mer i att han ska producera allting själv, då blir det såhär dåligt. Perpetual Flame är ingen kass skiva. Han kan fortfarande, gäller bara att han får vara i rätt omgivning, tror ärligt talat att hans fru har väldigt negativ inverkan på hans skapande av musik.
Senast redigerad av Frisk mån 10 dec 2012, 22:41, redigerad totalt 1 gång.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Forsman » tis 11 dec 2012, 00:05

Kan ingen länka den här tråden till Lasse? Han skulle behöva få lite tips från proffsen... :dead:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav jpj » tis 11 dec 2012, 00:16

Frisk skrev:
Marre skrev:
shooooota skrev: Varför envisas han med att en döv shredder ska sköta produktionen? :thumbdown:


Ingen vill ha med honom att göra? Till slut så är det ju han som bestämmer "so why bother" ?


Nej inte till slut, han bestämmer redan från början. Det finns massor med talangfulla musiker som skulle göra väldigt mycket för att få vara med Yngwie och spela in en platta och turnera lite. Vilket är ett helt fungerande koncept. Problemet ligger mer i att han ska producera allting själv, då blir det såhär dåligt. Perpetual Flame är ingen kass skiva. Han kan fortfarande, gäller bara att han får vara i rätt omgivning, tror ärligt talat att hans fru har väldigt negativ inverkan på hans skapande av musik.


Ja,den där jävla Sharon. :mrgreen:
-Just because nobody understands you doesn’t mean you’re an artist-
Användarvisningsbild
jpj
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1474
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 11:27
Ort: ground zero

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Bananskalle » tis 11 dec 2012, 00:28

Jag gillar Yngwies sångröst :approve:

Edit: Jag gillar också att YJM använder ett helt opassande AAAAAH-körljud på synthen i blueslåten Let Sleeping Dogs Lie. Är man baroque så är man :approve:

Edit 2: Det är ju för fan två Yngwieblueslåtar på skivan!! Yngwieblues är ju känt som världens bästa ljud :approve:

Edit 3: :cool:
Senast redigerad av Bananskalle tis 11 dec 2012, 00:40, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Frisk » tis 11 dec 2012, 01:44

Forsman skrev:Kan ingen länka den här tråden till Lasse? Han skulle behöva få lite tips från proffsen... :dead:


Din sarkasm fungerar inte då det finns mycket bättre producenter än Yngwie på detta forum.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav *DNS* » tis 11 dec 2012, 02:32

Frisk skrev:
Forsman skrev:Kan ingen länka den här tråden till Lasse? Han skulle behöva få lite tips från proffsen... :dead:


Din sarkasm fungerar inte då det finns mycket bättre producenter än Yngwie på detta forum.

:popcorn: :geek:
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Apan » tis 11 dec 2012, 03:23

Han kunde få "prodda" bäst han ville, problemet nu är väl att han rattar också. Perpetual Flame är ju mixad och mastrad av proffs, och låter betydligt bättre. Det är ju inte direkt så att om nån rattat ett grymt ljud så skulle han gått in med veto och krävt vansinneshihat och vrålkompression. Förhoppningsvis.
Senast redigerad av Apan tis 11 dec 2012, 03:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Forsman » tis 11 dec 2012, 08:24

Frisk skrev:
Forsman skrev:Kan ingen länka den här tråden till Lasse? Han skulle behöva få lite tips från proffsen... :dead:


Din sarkasm fungerar inte då det finns mycket bättre producenter än Yngwie på detta forum.

Det var ingen sarkasm. Jag menar samma sak som du. Kräksmileyn visar att jag kräks på hans platta... :dead:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav poxxed » tis 11 dec 2012, 11:45

Apan skrev:Han kunde få "prodda" bäst han ville, problemet nu är väl att han rattar också. Perpetual Flame är ju mixad och mastrad av proffs, och låter betydligt bättre. Det är ju inte direkt så att om nån rattat ett grymt ljud så skulle han gått in med veto och krävt vansinneshihat och vrålkompression. Förhoppningsvis.

Säg inte det. På live in Leningrad-plattan så drog han ju bort Anders överhäng i mixen, för att "ingen vill ju höra hans jävla cymbaler ändå"..

Det låter iofs rätt bra om den plattan, trots avsaknaden av metalltrummor... Så han hade väl rätt där.
Användarvisningsbild
poxxed
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7866
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:49
Ort: Stocktown

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav lukas » tis 11 dec 2012, 11:54

Åh det var det jävligaste jag hört! Till och med jag mixar bättre och det vill fan inte säga lite...

EDIT: Inte nog med att det knäpper och är idiotkomprimerade ackeljud. Det är ju för böfwelen äckelpiezo-ljud :dead: :dead: :dead:

Låtmaterialet som sådant är inte HELT oävet på sina ställen, men produktionen... herregud! Då lyssnar jag hellre på Körk-spel på Death Magnetic.
Senast redigerad av lukas tis 11 dec 2012, 11:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav AxxChild » tis 11 dec 2012, 12:53

Intressanta kommentarer. Kommer nog gilla den här plattan! "WTEAW" är ju min favorit hittills. Tveks om detta ligger i samma liga utan Mark Boals dock.
Bild

:like: Yngwie J. Malmsteen gillar detta
Användarvisningsbild
AxxChild
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3091
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 18:03
Ort: Home Sweet Homicide

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Apan » tis 11 dec 2012, 12:57

War to end... är ju bra, ljudet är väl inte kristallklart kanske. Detta är en annan nivå.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Krippa » tis 11 dec 2012, 13:33

Jösses vilken kass produktion. Trummorna är obeskrivliga, men det värsta är ju att det är en gitarrplatta av en gitarrist och då måste man ju kunna höra nåt av gitarren även när han inte lirar på solosträngen. Så fort han hoppar ned en oktav eller två blir det bara en jävla gröt av allt.
EDIT: Har kommit till en låt med sång nu. Han sjunger ok, men är det bara jag som tycker det låter jävligt mycket autotune om sången? Eller kanske är det stämmorna a'la alldeles för billig vocal-processor som gör det.
Senast redigerad av Krippa tis 11 dec 2012, 13:38, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Krippa
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 19:32
Ort: Stockholm

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav *DNS* » tis 11 dec 2012, 13:40

Jag undrar om jag inte ska lyssna på't i lite ändå. Jag gillar gröt.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Matt Helm » tis 11 dec 2012, 14:02

Repent låter autontune så det skriker om det...
Användarvisningsbild
Matt Helm
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 21 nov 2012, 15:40
Ort: Göteborg

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Frisk » tis 11 dec 2012, 14:04

Forsman skrev:
Frisk skrev:
Forsman skrev:Kan ingen länka den här tråden till Lasse? Han skulle behöva få lite tips från proffsen... :dead:


Din sarkasm fungerar inte då det finns mycket bättre producenter än Yngwie på detta forum.

Det var ingen sarkasm. Jag menar samma sak som du. Kräksmileyn visar att jag kräks på hans platta... :dead:


Okidoki 8-)

Ja, det är synd att Yngwie inte vill lyssna på folk, annars hade det kanske funkat att ge honom råd :big:

Tycker han behöver en grym keyboardist att duellera med, dvs byta idéer med. Tror det skulle göra gott för hans lir åtminstone.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Frisk » tis 11 dec 2012, 14:06

lukas skrev:Låtmaterialet som sådant är inte HELT oävet på sina ställen, men produktionen... herregud! Då lyssnar jag hellre på Körk-spel på Death Magnetic.


Nu ska vi inte överdriva. Låtarna var bättre på Death Magnetic, så långt kan vi sträcka oss.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav hellride » tis 11 dec 2012, 14:14

Forsman skrev:Kan ingen länka den här tråden till Lasse? Han skulle behöva få lite tips från proffsen... :dead:


Då kommer Lasses advokater springandes med stämningsansökan o vite att alla medlemmar ska käka skogaholmslimpa till frukost, lunch o middag varje dag för evigt. ;)
Användarvisningsbild
hellride
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 985
Blev medlem: lör 11 feb 2012, 17:06
Ort: Molkom

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav *DNS* » tis 11 dec 2012, 14:42

Å phi phan.
Påminner mig om när jag kom hem med Sabbaths Seventh Star. Jag trodde stiftet hade gått av på skivspelaren.. :blackeye: .
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Krippa » ons 12 dec 2012, 12:54

*DNS* skrev:Å phi phan.
Påminner mig om när jag kom hem med Sabbaths Seventh Star. Jag trodde stiftet hade gått av på skivspelaren.. :blackeye: .

Det är nästan som att jämföra St Anger med Black Album produktionsmässigt, så jävla mycket värre är Lasses platta.
Användarvisningsbild
Krippa
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 19:32
Ort: Stockholm

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav *DNS* » ons 12 dec 2012, 13:09

Krippa skrev:
*DNS* skrev:Å phi phan.
Påminner mig om när jag kom hem med Sabbaths Seventh Star. Jag trodde stiftet hade gått av på skivspelaren.. :blackeye: .

Det är nästan som att jämföra St Anger med Black Album produktionsmässigt, så jävla mycket värre är Lasses platta.

Jag tävlade bara i själva känslan. Förexten var det väl mest pressningen som var kass på Sabbaths.
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Frisk » ons 12 dec 2012, 19:26

Yngve lirar hyffsat (med hans mått mätt) stundtals på denna platta. Han lirar fortfarande bättre än majoriteten av gitarrister världen över så tänker inte såga honom på denna punkt.

Produktionen är ju som sagt kass, det verkar vi överens om. Dock så är ändå produktionen inte lika dålig som WTEAW. Men det ska vara omöjligt att slå det i kasshet.

Inga vidare låtar, ibland så har han nåt på gång, som första låten, gillade riffet i den. Men låten i sig var inte så kul tyvärr. Det är sällan man får den där "Yngwie-känslan" när han lirar på detta album dock, väldigt synd för det är just det som gör honom till en av de bästa shreddarna, att han har ett väldigt eget sound.

Själva gitarrljudet är okej, han har ju ett nytt ljud som han har skaffat sen UTF, förr så varierade han sitt gitarrljud mer mellan plattorna han släppte, nu låter det väldigt likt hela tiden, inte bara gitarren utan allt annat också. Synd att det inte var en bättre produktion totalt, hans nya och ej så skiftande sound som han har nuförtiden är ändå helt okej.

Sen så tycker jag verkligen att han borde spela mer stålakke.
Senast redigerad av Frisk ons 12 dec 2012, 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Marre » ons 12 dec 2012, 20:59

Frisk skrev:
Marre skrev:
shooooota skrev: Varför envisas han med att en döv shredder ska sköta produktionen? :thumbdown:


Ingen vill ha med honom att göra? Till slut så är det ju han som bestämmer "so why bother" ?


Nej inte till slut, han bestämmer redan från början. Det finns massor med talangfulla musiker som skulle göra väldigt mycket för att få vara med Yngwie och spela in en platta och turnera lite. Vilket är ett helt fungerande koncept. Problemet ligger mer i att han ska producera allting själv, då blir det såhär dåligt. Perpetual Flame är ingen kass skiva. Han kan fortfarande, gäller bara att han får vara i rätt omgivning, tror ärligt talat att hans fru har väldigt negativ inverkan på hans skapande av musik.


Jo, visst skulle man vilja spela med Yng. Vad jag menar är att varför låta nån dra i spakarna när han ändå säger hur?
Användarvisningsbild
Marre
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1132
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 14:16

Re: Yngwie Malmsteen Spellbound nu på Spotify.

Inläggav Frisk » ons 12 dec 2012, 21:04

Marre skrev:
Frisk skrev:
Marre skrev:
shooooota skrev: Varför envisas han med att en döv shredder ska sköta produktionen? :thumbdown:


Ingen vill ha med honom att göra? Till slut så är det ju han som bestämmer "so why bother" ?


Nej inte till slut, han bestämmer redan från början. Det finns massor med talangfulla musiker som skulle göra väldigt mycket för att få vara med Yngwie och spela in en platta och turnera lite. Vilket är ett helt fungerande koncept. Problemet ligger mer i att han ska producera allting själv, då blir det såhär dåligt. Perpetual Flame är ingen kass skiva. Han kan fortfarande, gäller bara att han får vara i rätt omgivning, tror ärligt talat att hans fru har väldigt negativ inverkan på hans skapande av musik.


Jo, visst skulle man vilja spela med Yng. Vad jag menar är att varför låta nån dra i spakarna när han ändå säger hur?


Varför går miljontals folk till ett arbete varje dag? Precis av samma anledning.

Men det är ändå en dålig jämförelse eftersom det är ett större privilegium att spela musik med en duktig musiker, en legendar till och med.
Kalle Ville Valle från Hudiksvall slog huvet i en tall så det bara small!!!
Frisk
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6847
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 01:11

FöregåendeNästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Reklam
cron