• Reklam

Studioprylar

Allt som rör musik

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » lör 27 feb 2016, 01:34

TV brukar innebära kommunal budget och toppkvalitet. Bild!!
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Reklam

Re: Studioprylar

Inläggav lukas » lör 27 feb 2016, 15:25

Skaffade mig ett par Genelec M030 sedan den ena av mina M-Audio BX8 dog. Fick den stora insikten om varför mina mixar inte har låtit så jävla bra. Noll lågmid och sången en mil framför musiken. Efter att den stora skämskudden blev ordentligt utnyttjad var det bara att sanera ett par mixar för att se om det blev nån skillnad.


Det blev det...

Före: https://dl.dropboxusercontent.com/u/558 ... ntheon.mp3

Efter: https://dl.dropboxusercontent.com/u/558 ... enelec.mp3
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Studioprylar

Inläggav makatech » lör 27 feb 2016, 16:23

Tabu och tabu... gissar att ni syftar på att här ska man få skall skriva om vad som helst och att inget är för allvarligt att skämta om. Det är väl generellt bra men när gränserna tänjs kan det väl ändå provocera fram en och annan reaktion vilket väl också bör få vara ok?

Självklart förstod jag jämförelsen, tyckte bara den var ovanligt osmaklig, t.o.m. med diskantforums skyhöga tak... ;-)
Senast redigerad av makatech lör 27 feb 2016, 16:26, redigerad totalt 1 gång.
makatech
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 23 jan 2016, 23:07

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » lör 27 feb 2016, 16:29

Skinnets tjocklek bör utökas.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav makatech » sön 28 feb 2016, 10:11

Apan skrev:Skinnets tjocklek bör utökas.


Oink, oink
makatech
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 23 jan 2016, 23:07

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » mån 07 mar 2016, 11:54

Nu skall min egen plånbok snart våldtas igen! Har en shoppinglista på 25-27k utan en aning om hur i helvete jag skall ha råd!

Prylarna är inget jag behöver men jag MÅSTE ha dem!

Den här förbannade 500-serien är knark. KNARK säger jag!
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav basen » mån 07 mar 2016, 16:27

Fick precis en Behringer Q502usb levererad till dörren, den funkar fint tillsammans med Audacity. Har en QX1202usb sedan tidigare och fortsätter på den inslagna vägen. :big:
basen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 16 aug 2015, 15:19
Ort: Parkerad i soffan

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 08 mar 2016, 10:41

basen skrev:Fick precis en Behringer Q502usb levererad till dörren, den funkar fint tillsammans med Audacity. Har en QX1202usb sedan tidigare och fortsätter på den inslagna vägen. :big:


Bild

Grym!

Om jag kunde börja om från början och un see what I have seen så skulle jag nöja mig med en ungefär likadan mixer och sedan en jävla fet masterkompressor från helvetet.

Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav basen » tis 08 mar 2016, 13:40

Ja, en hel del av deras produkter är grymma. Kan man bara komma över att Behringer står lågt i kurs hos märkesbögarna, så är det bara att köra. Biffen på bilden är nog bättre än den inbyggda varianten hos Q och QX.....
basen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 16 aug 2015, 15:19
Ort: Parkerad i soffan

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 08 mar 2016, 14:29

basen skrev:Ja, en hel del av deras produkter är grymma. Kan man bara komma över att Behringer står lågt i kurs hos märkesbögarna, så är det bara att köra. Biffen på bilden är nog bättre än den inbyggda varianten hos Q och QX.....


Jag är märkesbög men eftersom jag också pillat med elektronik hos både billigare och dyrare saker, och stött på väldigt många likheter i komponentval etc, så är märkesbögeriet endast för min egen sinnesro. Det som oftast skiljer dem åt är hållbarhet, där de dyrare har mer stryktåliga vridpotentiometrar och liknande. Bättre pottar kan ofta leda till lägre bakgrundsbrus mm men i det stora hela funkar det lika bra med Behringer.

Kompressorn på bilden är en Shadow Hills Mastering Compressor. Den kostar 90 000 :disapprove:

http://vintageking.com/shadow-hills-ind ... compressor
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav basen » tis 08 mar 2016, 15:43

Behandlar allt med silkesvantar i hopp om att förlänga livslängden hos prylarna. :big: Som du säger, så är hållbarheten akilleshälen och hårdhänt behandling i replokal och på spelningar är nog olämplig för en del Behringerprodukter.

Måste tillägga att jag inte har något emot världsklassutrustning. Det är kul att se dina, och andras, prylar och höra resultatet i battle-trådarna.
basen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 16 aug 2015, 15:19
Ort: Parkerad i soffan

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 08 mar 2016, 16:24

basen skrev:Behandlar allt med silkesvantar i hopp om att förlänga livslängden hos prylarna. :big: Som du säger, så är hållbarheten akilleshälen och hårdhänt behandling i replokal och på spelningar är nog olämplig för en del Behringerprodukter.

Måste tillägga att jag inte har något emot världsklassutrustning. Det är kul att se dina, och andras, prylar och höra resultatet i battle-trådarna.


I mitt fall, i battlen, är allt i datorn. Jag har väntat i 4 månader på en custom-sladd och orkar inte koppla in något förrän den dyker upp. Under de 4 månaderna har jag säkert köpt prylar för 30-40k, som inte ens blivit påslagna ännu :like:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav basen » tis 08 mar 2016, 16:37

Så är det, man väntar alltid på något. Slår aldrig fel.
basen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 16 aug 2015, 15:19
Ort: Parkerad i soffan

Re: Studioprylar

Inläggav jazzfromhell » tis 08 mar 2016, 17:51

Bananskalle skrev:
basen skrev:Behandlar allt med silkesvantar i hopp om att förlänga livslängden hos prylarna. :big: Som du säger, så är hållbarheten akilleshälen och hårdhänt behandling i replokal och på spelningar är nog olämplig för en del Behringerprodukter.

Måste tillägga att jag inte har något emot världsklassutrustning. Det är kul att se dina, och andras, prylar och höra resultatet i battle-trådarna.


I mitt fall, i battlen, är allt i datorn. Jag har väntat i 4 månader på en custom-sladd och orkar inte koppla in något förrän den dyker upp. Under de 4 månaderna har jag säkert köpt prylar för 30-40k, som inte ens blivit påslagna ännu :like:

Vad för slags kabel är det?
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 08 mar 2016, 17:57

jazzfromhell skrev:
Bananskalle skrev:
basen skrev:Behandlar allt med silkesvantar i hopp om att förlänga livslängden hos prylarna. :big: Som du säger, så är hållbarheten akilleshälen och hårdhänt behandling i replokal och på spelningar är nog olämplig för en del Behringerprodukter.

Måste tillägga att jag inte har något emot världsklassutrustning. Det är kul att se dina, och andras, prylar och höra resultatet i battle-trådarna.


I mitt fall, i battlen, är allt i datorn. Jag har väntat i 4 månader på en custom-sladd och orkar inte koppla in något förrän den dyker upp. Under de 4 månaderna har jag säkert köpt prylar för 30-40k, som inte ens blivit påslagna ännu :like:

Vad för slags kabel är det?


En dsub50 till två dsub25.

Mitt lilla Calrecbord har balanserad insert på idiotstandarden dsub50, vilket är en standard som inget annat har. Jag måste ha tillgång till insert på masterbussen, för att vid behov kunna köra lite kompressor & eq.

Sedan skall jag köpa några patchbays med dsub25. Mitt ljudkort har dsub25 ut. Jag har handlat massor av XLR till dsub25-piskor på DLX. Allt är förberett, förutom den där eländiga kabern.
Pratade med företaget (i London) idag och hoppas att det nu är på G. De har gjort jobb åt SSL och jag gissar att jag är fett nedprioriterad bland kunderna :like:

Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Tremade » tis 08 mar 2016, 18:08

Löd en egen? Löda dsub50 måste ju vara drömmen :popcorn:
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 08 mar 2016, 19:01

Döden, inte drömmen.

Jag förutspådde såklart inte att det skulle ta 4 mån. [emoji25]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » tis 08 mar 2016, 19:04

Behringer kanske har sina guldkorn, men de prylar jag använt har lämnat övrigt att önska i både ljud och byggkvalitet. Det är mycket inbillning i ljudvärlden, men detta märkes tveksamma rykte är befogat.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav basen » tis 08 mar 2016, 19:48

Visst, man måste utgå från sina egna erfarenheter. :thumbup:
basen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 16 aug 2015, 15:19
Ort: Parkerad i soffan

Re: Studioprylar

Inläggav martink78 » tis 08 mar 2016, 19:56

Dsub, ett ord man inte hört på länge.
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Studioprylar

Inläggav rocky67 » fre 18 mar 2016, 08:48

Tascam M-50 hette tydligen mixern i vår replokal.
Det står i ett rum stort som Breiviks cell från golv till tak fyllt med musikprylar som inte används i replokalen... svårt att ta vettiga bilder. Bifogar därför en bild från internetz:

Bild

Kan det vara intressant för någon studiobög?
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » fre 18 mar 2016, 16:49

Nu är äntligen specialkabern på väg. Nu skall jag bara vänta in patchbays.

Under tiden har jag införskaffat två st Inward Connections Vogad och två st Petes Place Electrodyne EQ's.

Bild Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav *DNS* » fre 18 mar 2016, 17:51

rocky67 skrev:Tascam M-50 hette tydligen mixern i vår replokal.
Det står i ett rum stort som Breiviks cell från golv till tak fyllt med musikprylar som inte används i replokalen... svårt att ta vettiga bilder. Bifogar därför en bild från internetz:

Bild

Kan det vara intressant för någon studiobög?


Jag tror jag vet en som vill ha den. Han vill ha den istället för min (Yamaha) som jag inte lyckas packa tillräckligt bra för att våga skicka den med den hoper idoiter som fraktar saker.... Fast han bor nedåt GTB så då lär ju du få packa din...
Vågar du packa och om priset är ca 1000:- exkl frakt så kopplar jag er samman!
*DNS*
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8906
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 02:38

Re: Studioprylar

Inläggav rocky67 » lör 19 mar 2016, 10:43

]tack *DNS* men jag pallar nog inte packa. hämtas i Uppsala, tack. :thumbup:
Den har ju stått ett antal år i repans mörka delar, så jag vet inte om den funkar som den ska heller...
någonstans 500 kr-1000 kr låter ju rimligt om man hämtar den själv.
Kom igen nu, studiorävar!

saxat från 99macforum:
Glöm inte att de distar fantastiskt! En överstyrd humpa låter som industrifestival de luxe. En M-mixer och en trummaskin och du är tuffare än Merzbow. Nja, nästan i alla fall.
Senast redigerad av rocky67 lör 19 mar 2016, 11:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » lör 19 mar 2016, 11:49

Absolut inget fel på tascam och för en tusing är det ett bra köp. Det förutsätter ju att man har ett ljudkort med 8-12 ut, för att nyttja potentialen, men tex ett motu 828 eller 896 hittar man för kaffepengar.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

FöregåendeNästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 17 gäster

  • Reklam
cron