• Reklam

Studioprylar

Allt som rör musik

Re: Studioprylar

Inläggav jazzfromhell » fre 26 feb 2016, 11:00

Apan skrev:Är en Lexicon MX400XL effektenhet bra skit?

Absolut, Lexicon är (oftast) riktigt bra grejer. Dock är den ganska gammal. Hur har du tänkt använda den? Som en multieffekt i studion? Eller dedikerat reverb?
Senast redigerad av jazzfromhell fre 26 feb 2016, 11:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04

Reklam

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » fre 26 feb 2016, 11:46

Multieffekt i min modesta hemstudio. Såg att den hade några år på nacken, dock fortfarande i produktion.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav jazzfromhell » fre 26 feb 2016, 11:48

Vad kör du för DAW?
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » fre 26 feb 2016, 12:01

4 in och ut på MX400 är ju inte fy skam. Jag har ju tjatat om att du borde köpa två MXP-1, då de kostar en tolftedel av nypris och har "det".

Sedan skall du köpa en TK BC1 stereokompressor och en DBX 160A monokompressor. Och varför inte toppa med en bra preamp i form av Focusrite ISA One?

Åldern är inte så mycket att bry sig om. Alla större studios har ju Lexicon 224 XL och den kom 1984 . När prylarna börjar närma sig 35 år (och kostade 100 000) kanske man kan vara lite orolig? Se bara till att ventilera runt om burkarna, vilket i praktiken betyder att lämna en liten luftspalt på någon cm över och under.

Det första som (oftast) ryker är internbatteriet, vars enda uppgift är att strömsätta minnesplatserna för egna programmeringar. Och eftersom man inte orkar programmera så spelar det ännu mindre roll.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » fre 26 feb 2016, 12:06

jazzfromhell skrev:Vad kör du för DAW?

Ingen. Analog mixer med insert på main out till en loop-pedal, för tillgång till primitiv multitracking. Sen går hela kalaset in i en tvåkanals inspelare. Jag jobbar som programmerare, detta tillsammans med att datainspelning kramar ur det roliga med musik (speciellt om man man inte investerat tiden som krävs) har gjort att jag valt denna setup. När det inte går att ändra på mixen finns det inget att bekymra sig över, så på så sätt undviker man det vanliga mixningshelvetet. Det man offrar på slutresultatet får man igen på att vägen dit blir trevligare, och mer fokuserad på att spela.
Senast redigerad av Apan fre 26 feb 2016, 12:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav jazzfromhell » fre 26 feb 2016, 12:09

Jamendåså. Köp!
Senast redigerad av jazzfromhell fre 26 feb 2016, 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » fre 26 feb 2016, 12:10

Bananskalle skrev:4 in och ut på MX400 är ju inte fy skam. Jag har ju tjatat om att du borde köpa två MXP-1, då de kostar en tolftedel av nypris och har "det".

Har inte hittat nån sån. MX400 har inte EQ, kanske man vill ha. Den har dock kompressor, vilket MXP-1 ej har. Har insett att man kanske vill ha en svag, transientbevarande kompression trots allt :smile: :disapprove: .
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav jazzfromhell » fre 26 feb 2016, 12:13

Bananskalle skrev:Åldern är inte så mycket att bry sig om. Alla större studios har ju Lexicon 224 XL och den kom 1984 . När prylarna börjar närma sig 35 år (och kostade 100 000) kanske man kan vara lite orolig? Se bara till att ventilera runt om burkarna, vilket i praktiken betyder att lämna en liten luftspalt på någon cm över och under.


Håller med. Jag trodde att Apan körde inspelning på dator och då känns en sån burk tämligen överflödig eftersom dom flesta har tillgång till Waves, Izotope etc etc. Det finns liksom oftast ingen poäng men att köra ut spåren i en multiburk och sen in igen. Kör man analogt är det ju en helt annan femma.
Användarvisningsbild
jazzfromhell
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2258
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 15:04

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » fre 26 feb 2016, 12:28

Apan kan vara vår mest true forummedlem[emoji50]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav martink78 » fre 26 feb 2016, 12:32

Så det är därför min låt låter skit. Var köper man allt detta innan söndag?
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » fre 26 feb 2016, 12:35

Bananskalle skrev:Apan kan vara vår mest true forummedlem[emoji50]

Jag gillar feeling helt enkelt, och har inte tålamod att pilla med datamaskiner när det gäller musik. Se bara på Diskanbattle-tråden, det mesta handlar om hur mycket pill det blir. För- och nackdelen blir ju att man inte kan gå in och fixa diverse framfall utan att lägga om hela skiten, så antingen får man vara grym, eller leva med lite efterblivet resultat. Jag kör hårt på den senare varianten. :approve: :approve: :disapprove: :disapprove: :angry: :angry: :cool: :evil: :sad2:
Senast redigerad av Apan fre 26 feb 2016, 12:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » fre 26 feb 2016, 12:37

martink78 skrev:Så det är därför min låt låter skit. Var köper man allt detta innan söndag?

Allt du behöver är en loop-pedal. Och feeling.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav martink78 » fre 26 feb 2016, 15:45

Apan skrev:
Bananskalle skrev:Apan kan vara vår mest true forummedlem[emoji50]

Jag gillar feeling helt enkelt, och har inte tålamod att pilla med datamaskiner när det gäller musik. Se bara på Diskanbattle-tråden, det mesta handlar om hur mycket pill det blir. För- och nackdelen blir ju att man inte kan gå in och fixa diverse framfall utan att lägga om hela skiten, så antingen får man vara grym, eller leva med lite efterblivet resultat. Jag kör hårt på den senare varianten. :approve: :approve: :disapprove: :disapprove: :angry: :angry: :cool: :evil: :sad2:


Jag kör en kombo, pillar och fixar i mitt DAW och får ändå efterblivet resultat....
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Studioprylar

Inläggav martink78 » fre 26 feb 2016, 15:47

Apan skrev:
martink78 skrev:Så det är därför min låt låter skit. Var köper man allt detta innan söndag?

Allt du behöver är en loop-pedal. Och feeling.


Jag har både looper och en känsla av misslyckande...
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » fre 26 feb 2016, 16:07

Apan skrev:
Bananskalle skrev:Apan kan vara vår mest true forummedlem[emoji50]

Jag gillar feeling helt enkelt, och har inte tålamod att pilla med datamaskiner när det gäller musik. Se bara på Diskanbattle-tråden, det mesta handlar om hur mycket pill det blir. För- och nackdelen blir ju att man inte kan gå in och fixa diverse framfall utan att lägga om hela skiten, så antingen får man vara grym, eller leva med lite efterblivet resultat. Jag kör hårt på den senare varianten. :approve: :approve: :disapprove: :disapprove: :angry: :angry: :cool: :evil: :sad2:


På sätt och vis håller jag med dig, Apan. Din distans är sund.

Man skall inte glömma bort att hantering av DAWs, pluggar, synthar etc är lika tidskrävande och förutsätter lika mycket träning som att lära sig ett instrument. När man bemästrat programmen kan man göra underverk, och bli kallad för jävla fuskare av en hel musikvärld! :like:

Jag påstår verkligen inte att jag kan min DAW (Cubase 8.5). Jag envisas med att köpa varenda uppdatering men jag använder den som en porta. Jag spelar in mina spår på separata kanaler, skickar sedan ut till reverb & delay där det behövs och mixar sedan analogt (där effektreturerna får komma in i analoga mixern som ett stereospår). Jag skulle klara mig med en betydligt enklare DAW men jag känner mig hemma i gränssnittet, där jag började med en fulkopia på Cubase 1.o på min Atari år 1990.

Syftet med tråden var också att sparka igång folk. Nästa gång är det inte lika svårt och efter 5 ggr kanske man t.o.m vågar använda någon mystisk funktion som var omgiven av en ogreppbar satanistisk aura för bara ett halvår sedan.

Och sedan är musiker generellt världens mest självkritiska nördar. Att såga någons musikidé, om än bara ett parti på 2 sekunder, är ju i bästa fall som att våldta densammes dotter. :|
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » fre 26 feb 2016, 16:36

Det är just att det behövs en så rik investering av tid för att bemästra en DAW som gör att jag väljer bort det helt. Det är ingen tvekan om att det är svårt att få till det bra. Det finns för mycket skit att skruva på, så man fastnar så lätt i det istället. Vilket är helt ok och produktivt om man finner nöje i det, och har talang för det.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav makatech » fre 26 feb 2016, 17:14

Bananskalle skrev:
Apan skrev:
Bananskalle skrev:Att såga någons musikidé, om än bara ett parti på 2 sekunder, är ju i bästa fall som att våldta densammes dotter. :|


Kan du inte uttrycka dig så kanske det bästa är om du håller käft?
makatech
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 23 jan 2016, 23:07

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » fre 26 feb 2016, 17:23

Tabun har brutits. :sad2:
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav leverläppen » fre 26 feb 2016, 17:52

Vem vare som kasta?
leverläppen - en naturlig del av Diskant.
Användarvisningsbild
leverläppen
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 10479
Blev medlem: fre 14 nov 2008, 13:49

Re: Studioprylar

Inläggav Reckless Mike » fre 26 feb 2016, 17:54

leverläppen skrev:Vem vare som kasta?

Det var säkert jag. Allt är väl som vanligt mitt fel... :disapprove:
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » fre 26 feb 2016, 18:03

Internetriddare är det bästa som finns!
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9004
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav nMan » fre 26 feb 2016, 18:12

makatech skrev:
Bananskalle skrev:
Apan skrev:
Bananskalle skrev:Att såga någons musikidé, om än bara ett parti på 2 sekunder, är ju i bästa fall som att våldta densammes dotter. :|


Kan du inte uttrycka dig så kanske det bästa är om du håller käft?

Du hängde inte riktigt med på jämförelsen, va?
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Re: Studioprylar

Inläggav martink78 » fre 26 feb 2016, 19:06

Apan skrev:Tabun har brutits. :sad2:


Tabun? Vilket tabu gäller det?
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Studioprylar

Inläggav rocky67 » fre 26 feb 2016, 23:41

I ett förråd i vår replokal står ett gigantiskt mixerbord som använts till lokal TV i Uppsala i forntiden.
Det är jäääääättestoooort. Jag fattar inte hur det funkar... Kan det vara intressant att köpa?

Jag kan ta bilder och lägga upp efter helgen.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Studioprylar

Inläggav Reckless Mike » lör 27 feb 2016, 00:17

rocky67 skrev:I ett förråd i vår replokal står ett gigantiskt mixerbord som använts till lokal TV i Uppsala i forntiden.
Det är jäääääättestoooort. Jag fattar inte hur det funkar... Kan det vara intressant att köpa?

Jag kan ta bilder och lägga upp efter helgen.

Det där låter som Apans våta dröm.
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

FöregåendeNästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 61 gäster

  • Reklam
cron