• Reklam

Battle #12 Länk och eftersnack

Allt som rör musik

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Laban » mån 08 okt 2018, 19:23

Pata, hur mycket arbete låg egentligen bakom tonartsbytet i ditt bidrag här? Jag vet ju hur mycket jobb jag la. Nu när man lyssnar i efterhand börjar man undra.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Reklam

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Pata » mån 08 okt 2018, 21:02

Laban skrev:Pata, hur mycket arbete låg egentligen bakom tonartsbytet i ditt bidrag här? Jag vet ju hur mycket jobb jag la. Nu när man lyssnar i efterhand börjar man undra.

Hm, inte så mycket jobb som jag minns det...? Ackordbyte, improviserad mandolin i bakgrunden. Lite toner som leder en in i den nya tonarten. Typ så. Funderar du på en cover på min cover av din låt?
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Laban » tis 09 okt 2018, 23:21

Mycket intressant. Jag fastnade lite i tankarna efter att ha reflekterat över hur lite jag egentligen förstår om musikteori. Tonartsbyten är fortfarande svart magi för mig. I mitt original kände jag att jag ville ha ett tonartsbyte istället för en enkel repris men visste inte hur man gjorde det på ett sätt som inte låter fel. Skulle jag gjort en cover på dig skulle jag sitta i samma skit igen. Jag hör att det är ett tonartsbyte men inte hur det är gjort. Jag skulle tvingas plagiera eftersom min egen förståelse inte räcker till.

Detta var bara en parentes. Jag lyssnar på alla battles hela tiden annars.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » tis 09 okt 2018, 23:35

Va?
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Laban » ons 10 okt 2018, 18:36

Jag har semesterdispens. Skriver bara full numera.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Pata » ons 10 okt 2018, 20:34

Laban skrev:Mycket intressant. Jag fastnade lite i tankarna efter att ha reflekterat över hur lite jag egentligen förstår om musikteori. Tonartsbyten är fortfarande svart magi för mig. I mitt original kände jag att jag ville ha ett tonartsbyte istället för en enkel repris men visste inte hur man gjorde det på ett sätt som inte låter fel. Skulle jag gjort en cover på dig skulle jag sitta i samma skit igen. Jag hör att det är ett tonartsbyte men inte hur det är gjort. Jag skulle tvingas plagiera eftersom min egen förståelse inte räcker till.

Detta var bara en parentes. Jag lyssnar på alla battles hela tiden annars.


Jag är ingen hejare på musikteori heller. Det är lättare att använda öronen. Tonartsbyten kan ju vara skitbra, som i din låt. Bytet ger melodin en ny nerv liksom. Dansbands- eller melodifestivaltonartsbyte, en ton upp, (Ex - D till E) kan väl funka, men är ju inte så spännande... Det är bättre att testa sig fram o lyssna tycker jag. En ton ner (D till C), eller från D till F t.e.x kan vara nog så intressant. I princip så är det ju bara att testa ny tonart och transponera melodin. I min cover på din låt, så spelar ju mandolinen några toner som "leder in till" nästa tonart och limmar ihop bytet liksom. Bra knep ibland! /Patrik
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Föregående

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Reklam