• Reklam

Battle #12 Länk och eftersnack

Allt som rör musik

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Pata » tor 21 sep 2017, 17:02

vikko98 skrev: ...men att det var en "dubbel" cover plockade jag direkt. Kul idé att göra en cover på mitt atmosfärintro ifrån B#12, tack, dessutom är det exakt 357,8 % bättre gjort.

Va...? Har jag gjort en dubbel cover? Hur menar han nu...?
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Reklam

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav HoboTLB » tor 21 sep 2017, 19:54

1: Bananskalle
Väldigt bananskallig låt. Skitbra. Kul låtval.

2: Vikko
Otroligt bra gjort. Slaaaayaaaah! Troligtvis battlets bästa.

3: Apan
Extremt apigt bidrag. Riktigt bra. Apans bästa!

4: Terge
Jag hade blivit förvånad om Terge valt någon annan låt men att såsen skulle vara svart och kall var överraskande. Tufft och bra.

6: Pata
En riktig Pata. Snyggt spel och mycket detaljer.  Av någon anledning kommer jag att tänka på bonden i fåret shaun när jag hör den. Akustiska instrument är trevligt.

7: Lukas
Har inte lyssnat på första versionen igen men spontant känns den nya mycket fräschare. Bra låt det där.

8: Laban
Enda bidraget som jag inte kunde klura ut orginalet på själv även om jag kände igen den. Men det var solklart när jag fick reda på att det var tutlåten. Snyggt.

Edit: 9 Rocky :(
Senast redigerad av HoboTLB tor 21 sep 2017, 20:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HoboTLB
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 28 okt 2012, 20:48
Ort: Världens bävertätaste stad

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav vikko98 » tor 21 sep 2017, 20:02

Pata skrev:
vikko98 skrev: ...men att det var en "dubbel" cover plockade jag direkt. Kul idé att göra en cover på mitt atmosfärintro ifrån B#12, tack, dessutom är det exakt 357,8 % bättre gjort.

Va...? Har jag gjort en dubbel cover? Hur menar han nu...?


Ja, jag tänkte i min enfald att radio och hacienda hade inspirerat dig till att göra ditt bidrag till vad jag uppfattade det som. Så dubbel i den mening att du gjorde en "cover" på mitt intro samtidigt som du gjorde en cover på Labans låt... Har jag fel?

Bild

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav HoboTLB » tor 21 sep 2017, 20:07

Laban skrev:Apans göteborgsrap ersätts med, vad är det, östgötska?

Inget jag gjorde med flit så jag antar att det är värmländska.

vikko98 skrev:Willfolds (och vem det nu var) Pink Floyd-doftande bidrag i B#3

Det var min bakgrund.
Användarvisningsbild
HoboTLB
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 28 okt 2012, 20:48
Ort: Världens bävertätaste stad

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Pata » tor 21 sep 2017, 20:13

vikko98 skrev:
Pata skrev:
vikko98 skrev: ...men att det var en "dubbel" cover plockade jag direkt. Kul idé att göra en cover på mitt atmosfärintro ifrån B#12, tack, dessutom är det exakt 357,8 % bättre gjort.

Va...? Har jag gjort en dubbel cover? Hur menar han nu...?


Ja, jag tänkte i min enfald att radio och hacienda hade inspirerat dig till att göra ditt bidrag till vad jag uppfattade det som. Så dubbel i den mening att du gjorde en "cover" på mitt intro samtidigt som du gjorde en cover på Labans låt... Har jag fel?

/Niklas

Aha. Njae, nån sån tanke med radion fanns inte. Vilket atmosfärintro menar du...? Inte B#12 va, som du skrev?
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav HoboTLB » tor 21 sep 2017, 20:19

Vad snälla ni är mot mig. Tack.

Tanken från början med mitt bidrag var att jag skulle spela in den som om vi gjort den tillsammans. Bananens beat (som skulle vara prutt tut tut men jag hittade bara trötta tutljud), Lukas banjo, Apans synt, Patas flöjt etc. Veckorna sprang iväg så det blev inte så.
Användarvisningsbild
HoboTLB
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 28 okt 2012, 20:48
Ort: Världens bävertätaste stad

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Pata » tor 21 sep 2017, 20:21

HoboTLB skrev:Vad snälla ni är mot mig. Tack.

Tanken från början med mitt bidrag var att jag skulle spela in den som om vi gjort den tillsammans. Bananens beat (som skulle vara prutt tut tut men jag hittade bara trötta tutljud), Lukas banjo, Apans synt, Patas flöjt etc. Veckorna sprang iväg så det blev inte så.

Tips till nästa battle? Lägg trummor. Skicka låten vidare till näste man som lägger gitarr/flöjt/prutt etc. Osv...
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav vikko98 » tor 21 sep 2017, 20:47

Pata skrev:
vikko98 skrev:
Pata skrev:
vikko98 skrev: ...men att det var en "dubbel" cover plockade jag direkt. Kul idé att göra en cover på mitt atmosfärintro ifrån B#12, tack, dessutom är det exakt 357,8 % bättre gjort.

Va...? Har jag gjort en dubbel cover? Hur menar han nu...?


Ja, jag tänkte i min enfald att radio och hacienda hade inspirerat dig till att göra ditt bidrag till vad jag uppfattade det som. Så dubbel i den mening att du gjorde en "cover" på mitt intro samtidigt som du gjorde en cover på Labans låt... Har jag fel?

/Niklas

Aha. Njae, nån sån tanke med radion fanns inte. Vilket atmosfärintro menar du...? Inte B#12 va, som du skrev?


Nej, jag menar förra battlet, den spanska låten, det börjar bli många battles att hålla reda på nu...

/Niklas
Senast redigerad av vikko98 tor 21 sep 2017, 20:48, redigerad totalt 1 gång.
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Apan » tor 21 sep 2017, 21:07

Fler påtvingade samarbeten på battles!
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Laban » fre 22 sep 2017, 08:07

Tack igen för de fina orden, idag har jag ont i ryggen efter allt dunkande igår. Gällande mina sura bends så är jag inte bättre än så. Jag fokuserar inte tillräckligt på att komma upp i rätt pitch och orkar inte göra för många omtagningar.

Men vilket är Terges orginal? Jag fattar inte.
Senast redigerad av Laban fre 22 sep 2017, 08:12, redigerad totalt 1 gång.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Pata » fre 22 sep 2017, 09:11

Laban skrev:Tack igen för de fina orden, idag har jag ont i ryggen efter allt dunkande igår. Gällande mina sura bends så är jag inte bättre än så. Jag fokuserar inte tillräckligt på att komma upp i rätt pitch och orkar inte göra för många omtagningar.

Men vilket är Terges orginal? Jag fattar inte.


Min låt "Brunsåspsykos" från depp-battlet. Knappt igenkänningsbar men en fantastisk cover!
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav lukas » fre 22 sep 2017, 09:18

Tack Vikko och Hobo för feedbacken!

Just att jag blivit bättre på att mixa är att jag numera har vettig lyssning. Mina M-Audio BX8 som jag var nöjd med visade sig inte vara så jävla bra ändå. Hypade i bas och diskant vilket gjorde att jag hade jävligt dålig koll på mellanregistret i mina mixar. Sen pajade den ena monitorn och jag blev tvungen att skaffa nya. Valet föll på ett par Genelec MO30 och efter att jag kalibrerat dem så har jag sällan problem med att mixa längre. Jag skruvar tills jag tycker det låter bra och har väl jobbat fram ett tillvägagångssätt som passar mig bra. Jag sitter i Reaper och där kan man spara effektkedjor och det gör att jag numer har en drös bra kedjor med pluggar för olika ändamål. Spela in sång, lägg på kedjan för sång, få en bra grundinställning från början, tweaka lite, klart, nästa spår.

Det var jag som skrev melodin från början och det var tänkt från början att det skulle bli en countrydänga. Här är skissen jag skickade till Rocky!
https://soundcloud.com/lukas-torstensson/thinkin-a-lot-about-you

Det jag gjorde i versionen för detta battle var att lägga ny sång, körer, banjo och lite twangig telecaster på sina ställen. Basen är min Texas P-bas och det skitiga kompet i senare halvan är två spår med min Texas-tele. Acken är min trogna Tanglewood. Trummorna är programmerade såklart. Det var skönt på sätt och vis att återvända till den här låten och faktiskt göra den klar till slut. Även om föremålet för låten är borta ur mitt liv sen länge. :smile:
Alla elektriska stränginstrument är inspelade via min Yamaha THR-10X som jag köpte av Goddamn och alla akustiska instrument + sång är via en av mina Röde NT1A + Presonus FP10 ljudkort. Så inga konstigheter alls :)
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Terge » fre 22 sep 2017, 10:25

vikko98 skrev:
4. Djuuuuuurrrrråååååssss psyyykååååsss Gääää-kååååsssssss psyyyykåååååssss. Skitbra Terge, jag hade själv planer på att göra en BM-version men gav upp den idén väldigt tidigt. Har du loopat gitarrerna? Om, inte är jag fruktansvärt imponerad av din högerarm (samt lite upphetsad)...



Tack! Det är 1 tagning vänster, 1 tagning höger (orka hålla på och ta om och greja liksom), man får lite vilorum iom att gitarrerna turas om med att grinda och köra ackord i sextondelar.
Är ju gammal döds/thrashgubbe sen barnsben så tremolopicking har jag rätt bra koll på (till skillnad på alla andra genres man blivit påtvingad genom dessa battles :) )

Sången var den stora utmaningen; tog nog 10 minuter att skratta klart efter varje tagning så jag la nästan en hel dag på sången.
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » fre 22 sep 2017, 15:12

Vilka fina och utförliga recensioner. För egen del hade och har jag någon bizarr problematik med min dator (i Cubase) och kunde inte få fram den riktigt grova vocoderrösten. Extremt frustrerande. Jag tror att den enda lösningen är att köpa mer saker.

Pata - jag är (såklart :fnys:) före dig i tankarna vad gäller det Battle-upplägg du är inne på, men vi sparar det till #14. Problemet med att skicka en låt vidare och vidare i en kedja är att varje deltagare får typ 5 dagar på sig att producera något - annars kommer det ta evigheter! Och färsk data visar att w o's kan lämnas in den sista dagen efter 6½ vecka. Jag tror därmed inte på 5-dagarsperioder :->

Istället kommer vi att i #14 bidraga på varsin kant till en helhet efter mina instruktioner. Apan skriver en text bestående av vers - ref - vers - brygga -ref - brygga - ref -ref, vikko sjunger Apans text i Adur, Pata kör akustisk komp i a dur, Laban 4 takter solo i Adur, hobo trumprogrammering enligt låtuppbyggnaden ovan, terge kör bas i A dur, Lukas gör mandolingrejor att krydda med (i Adur!! :angry: ) och gör körpålägg, Rocky (om han inte kör bögstilen i #14???) gör elgitarrkomp och sedan klipper jag ihop detta efter bästa/sämsta förmåga till en fet låt.

Men det tar vi senare! Nu tråd om #13. Suckers!
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav vikko98 » lör 23 sep 2017, 11:47

Är det någon mer som får lite Nick Cave-vibbar av Apans bidrag?

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » lör 23 sep 2017, 11:51

Jag får kalla kårar av alla ap-bidrag sedan #1. Mästaren av ångest och död själ.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Apan » lör 23 sep 2017, 13:59

Bananskalle skrev:Jag får kalla kårar av alla ap-bidrag sedan #1. Mästaren av ångest och död själ.
Min livsbejakande Barry White-cover måste vara undantagen?
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » lör 23 sep 2017, 14:01

Apan skrev:
Bananskalle skrev:Jag får kalla kårar av alla ap-bidrag sedan #1. Mästaren av ångest och död själ.
Min livsbejakande Barry White-cover måste vara undantagen?
Nej [emoji24]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav vikko98 » lör 23 sep 2017, 14:54

Jag såg åtminstone en liten strimma av livsglädje i din BW-cover.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » lör 23 sep 2017, 15:16

vikko98 skrev:Jag såg åtminstone en liten strimma av livsglädje i din BW-cover.

/Niklas
Du såg i syne [emoji24]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav vikko98 » lör 23 sep 2017, 15:39

Inte ens ..."en helt ny daauuuwwww"..?

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Pata » tis 26 sep 2017, 19:12

vikko98 skrev:Jag är jätteimponerad av din inspelning. Att instrumenten låter skitbra och spelandet dito är en sak i sig men att du har lyckats få verandaatmosfären och livekänslan så trovärdig är helt otroligt. Det låter 3-D och 360, som om man sitter mitt på verandan och har gubbarna runt omkring sig. Får mig att associera till en massa olika saker, framförallt 'Soup' av Blind Melon.

Berätta hur du gjorde, jag vill veta allt. Och som Terge sa: pengarna kan rulla in. [Edit] Såg nu att han menade Hobos pruttljud, men dina är bättre...


Har inte haft tid, men det kommer!
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Pata » ons 18 okt 2017, 20:16

Pata skrev:
vikko98 skrev:Jag är jätteimponerad av din inspelning. Att instrumenten låter skitbra och spelandet dito är en sak i sig men att du har lyckats få verandaatmosfären och livekänslan så trovärdig är helt otroligt. Det låter 3-D och 360, som om man sitter mitt på verandan och har gubbarna runt omkring sig. Får mig att associera till en massa olika saker, framförallt 'Soup' av Blind Melon.

Berätta hur du gjorde, jag vill veta allt. Och som Terge sa: pengarna kan rulla in. [Edit] Såg nu att han menade Hobos pruttljud, men dina är bättre...


Har inte haft tid, men det kommer!

För jösiken! Har glömt att svara ju!

Min blygsamma studio -

Studiopaket från Focusrite:
Bild

Exklusiva monitorer från Logitech:
Bild

GratisDAW:
https://www.reaper.fm/

Samt en del pluggar. Reverb och nån slutmix-plugg bl.a hittade jag här:
https://www.toontrack.com/product/ezmix-2/

Jag läste på lite extra om mikplacering för akken. Vid 12:e band, 30 cm ifrån, riktad mot ljudhålet funkade bra. För att få rumskänslan i det hela labbade jag med en del med panoreringen. Alla naturljud inkl pruttar är tankade från nån gratis-ljud-sajt. Försökte att göra allt "live". När gästen kommer in, är det jag som kliver in genom köksdörren, klampar fram till "de andra gubbarna" och morsar. Låten är inspelad i mitt kök så det finns en del naturliga köksljud som bidrar till atmosfären. Diskmaskin, kattljud, knarr från stolen mm fick vara kvar. Jag lade oxå ner tid på att hitta en bra reverbplugg som funkade. Reverb brukar vara knepigt tycker jag... Den här gången blev jag i alla fall nöjd. Så, inga större konstigheter än så. Hoppas du blev lite klokare...?

/Patrik
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav vikko98 » tor 19 okt 2017, 13:25

Jag misstänker att du haft micken placerad på samma ställe hela tiden, eller?

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #12 Länk och eftersnack

Inläggav Pata » tor 19 okt 2017, 14:29

vikko98 skrev:Jag misstänker att du haft micken placerad på samma ställe hela tiden, eller?

/Niklas

Ja, på ett ungefär.
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

FöregåendeNästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Google Adsense [Bot] och 37 gäster

  • Reklam