• Reklam

Egoparty

Allt som rör musik

Re: Egoparty

Inläggav lukas » tor 28 jun 2018, 09:03

Märker hur bytet av lyssning från M-Audio till Genelec gjorde skillnad i mina mixar. Till det bättre. :approve:
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Reklam

Re: Egoparty

Inläggav Bananskalle » tor 28 jun 2018, 09:22

lukas skrev:Märker hur bytet av lyssning från M-Audio till Genelec gjorde skillnad i mina mixar. Till det bättre. :approve:


Ja, dina mixar låter alltid bra tycker jag. Det är en bra balans mellan instrumenten och du har den goda smaken att mixa sång så den hörs, men, du borde skala lite bas på stereomixen. Jag tar nästan alltid 3-5 db från ~70 Hz och nedåt på dina mixar (hoppas du inte misstycker, det är ju ändå din artistiska "rätt" att dina låtar låter som du vill att de skall låta, så att säga?). Anledningen till skalandet är bara att ge materialet en bättre "hörbarhet". De är lite boomiga i sin ursprungsform. Kanske du sitter för nära monitorerna?

Nu sitter man såklart inte 20 meter ifrån sina närfältare men en promenad i rummet och t.o.m till nästa rum är en bra övning

Och såklart lyssna i bilhögtalarna. Det är ett måste!!

frequency wave length chart 2013.pdf
(102.96 KiB) Nerladdad 309 gånger
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Egoparty

Inläggav Terge » tor 28 jun 2018, 10:51



Jag styckar omedelbart upp min egotråd och släpper som platta! Eller? ;)
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Re: Egoparty

Inläggav Bananskalle » tor 28 jun 2018, 11:14

Terge skrev:


Jag styckar omedelbart upp min egotråd och släpper som platta! Eller? ;)
Jag har måste ha alla rättigheter. Hur skulle jag annars kunna finansiera all gear? :-(
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Egoparty

Inläggav HoboTLB » tor 28 jun 2018, 11:18

Jag lyssnade på min egen, rockys och vikkos igår. Idag har jag kört pata, laban och banananen. Jag hoppas att jag hinner lyssna på resten imorgon.

I patas samling hade min bödrövliga insats på labans sommarhit letat sig in.

Skitkul att lyssna så här också.
Användarvisningsbild
HoboTLB
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 28 okt 2012, 20:48
Ort: Världens bävertätaste stad

Re: Egoparty

Inläggav Bananskalle » tor 28 jun 2018, 14:32

HoboTLB skrev:Jag lyssnade på min egen, rockys och vikkos igår. Idag har jag kört pata, laban och banananen. Jag hoppas att jag hinner lyssna på resten imorgon.

I patas samling hade min bödrövliga insats på labans sommarhit letat sig in.

Skitkul att lyssna så här också.


Åfan, trodde det var Pata som stod för musiken? Nåväl, namngivningen (inkl min egen) på låtarna kunde varit mycket bättre :sad2:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Egoparty

Inläggav lukas » fre 29 jun 2018, 09:39

Bananskalle skrev:
lukas skrev:Märker hur bytet av lyssning från M-Audio till Genelec gjorde skillnad i mina mixar. Till det bättre. :approve:


Ja, dina mixar låter alltid bra tycker jag. Det är en bra balans mellan instrumenten och du har den goda smaken att mixa sång så den hörs, men, du borde skala lite bas på stereomixen. Jag tar nästan alltid 3-5 db från ~70 Hz och nedåt på dina mixar (hoppas du inte misstycker, det är ju ändå din artistiska "rätt" att dina låtar låter som du vill att de skall låta, så att säga?). Anledningen till skalandet är bara att ge materialet en bättre "hörbarhet". De är lite boomiga i sin ursprungsform. Kanske du sitter för nära monitorerna?

Nu sitter man såklart inte 20 meter ifrån sina närfältare men en promenad i rummet och t.o.m till nästa rum är en bra övning

Och såklart lyssna i bilhögtalarna. Det är ett måste!!

frequency wave length chart 2013.pdf


Har mina närfältare 1,3 meter från respektive öra, give or take. Sen har jag storlyssningen längre ifrån såklart. Ett par gamla fina tryckkammarhögtalare från 70-talet som låter något så överdjävulskt bra. Men dem har jag enbart för att kolla så basen inte blir för bumlig då miden inte är lika tydlig i dom som i närfältarna. Det kan ju hända att jag missat att lyssna i dom på sistone. :blush: Annars kan du ju alltid lägga upp en bild på dina EQ-inställningar/kurva så att jag kan applicera den som sista steg när jag mixar ner. Lite bananafication med andra ord. :approve:

Det kan också bero på att jag slarvar med att ha utvilade öron när jag mixar. Annars min mixmetodik är som följer:

1. Få varje spår att låta "bra" i solat läge. EQ och kompressor för att skära bort skit som inte tillför nåt och trycka på lite extra där det behövs mer tydlighet.
2. Få bas och trummor att sitta ihop. Här blir det lite eq-tweak så att bas och trummor har närvaro tillsammans utan att störa ut varandra. Det är nog här jag lägger mest tid för en bra rytmsektion gör oftast hela låten.
3. Få sång och eventuella solon att sitta ihop med bas och trummor. Sällan jag behöver tweaka här mer än att jag ibland trycker på lite botten i sången. Speciellt när jag kör med fel sångteknik vilket fortfarande händer :big:
4. Smyga upp resten (komp, körer och andra dumheter) så att det sitter ihop med sång, lead, bas och trummor. Brukar skära bort mycket botten på gitarrer så de inte ligger i vägen för bas och trummor.
5. När jag tycker jag fått till en bra mix lägger jag lite extra glitter på hela mixen. Ett par kompressorer och eventuellt lite eq om det är nånstans det sticker åt nåt håll.
6. Storlyssingen på och lite mer EQ-tweak för att rensa bort eventuellt bummel i botten.

Ja lite så är det jag kör.
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Egoparty

Inläggav Bananskalle » fre 29 jun 2018, 11:08

Nu senast, på sammanställningen, körde jag dina låtar genom en waves-plugg (API 560, grafisk tiobandare). Tänkte att API eller Pultec skulle falla väl ut hos er rocknissar. Vi synthnissar kör bara kirurgiska eq's som inte är modellerade efter något :fnys:

Tog -4 db på 31 Hz och -3 db på 63 Hz. Vet inte hur högt upp 63 Hz-bandet går men jag gissar att den tar lite uppe vid 125 Hz (där nästa band kommer). Detta är lagt per låt, inte på stereomixen i cubase. Det har såklart ingen betydelse, i detta fall, när pluggen kommer i kedjan men jag justerade per låt, inte bara pangade på allt på stereomixen och gick och drack ett fett glas rosé medan datorn jobbade.

Vissa låtar kan det ha tagits någon db mer eller mindre. Hänger ju faktiskt lite ihop med vilken tonart låten går. Den grafiska eq'n ligger mellan B & C i sin frekvensuppdelning.

Och sedan en waves-limiter modell L316 som i sig har en egen kurva. Den går lite hårdare åt lågbasen men släpper igenom mer mellan 1 kHz till 2 kHz. Så, det är kombinationen av dessa två , API560 och L316, som gör jobbet. Limitern tar inte heller mer än någon db på de hårdaste peakarna. Det är ingen maximizerkorv som kommer ut på andra sidan.

T.ex på Terge skär jag lite 250 Hz och 500 Hz eftersom hans ljud för det mesta är starkt där. :ugeek:
Apan är nog mer bastung än någon annan. Beror säkert på hans fina synth. :ugeek:
Hobo behöver kontrolleras hårt i mellanregistret då hans sångröst kan spränga trumhinnor och alla andra membran på nolltid. :shock2:
På mig själv skär jag också bas och ibland lite lågmidd.
Detta är i generella termer, ingen sannning (förutom Hobo) :ugeek:

I det stora hela handlar det om ett par db. Inget som får det att låta annorlunda, bara mer jämnt skägg.

Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Egoparty

Inläggav lukas » fre 29 jun 2018, 12:52

Jag kör faktiskt mest kirurgisk eq för det är den som följer med reaper :fnys: Men det ska jag testa i helgen tänkte jag att mickla lite i low end. :smile:

EDIT:

Brukar vilja "skulptera fram" det ljud jag vill ha för att sedan mosa till med exciter eller saturator och kompressor för att få rätt färg på det snarare än att hålla på med en eq som inte riktigt alltid svarar som avsett.
Senast redigerad av lukas fre 29 jun 2018, 12:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Egoparty

Inläggav rocky67 » fre 29 jun 2018, 17:19

EQ-Schmeckuu.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Egoparty

Inläggav Apan » fre 29 jun 2018, 21:33

Jag vill kommentera två saker:
1. Hobo lyssnade på cirka två-tre timmar diskantbidrag på samma dag.

2. Mina monitorer är Fostex PM0.5, referenslyssning noll eller i mina Sennheiser HD600. Det kan förklara att jag inte har basen under kontroll. Å andra sidan kör jag mest feta presets, så de borde ju vara optimerade för moderna tongångar. Jag misstänker dock att den största orsaken är att jag har noll koll.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Egoparty

Inläggav Bananskalle » fre 29 jun 2018, 22:13

Apan skrev:Jag vill kommentera två saker:
1. Hobo lyssnade på cirka två-tre timmar diskantbidrag på samma dag.

2. Mina monitorer är Fostex PM0.5, referenslyssning noll eller i mina Sennheiser HD600. Det kan förklara att jag inte har basen under kontroll. Å andra sidan kör jag mest feta presets, så de borde ju vara optimerade för moderna tongångar. Jag misstänker dock att den största orsaken är att jag har noll koll.


Det är okej med noll koll. Se om du kan hitta någon spektrum analysator-plugg och jämföra din musik med något lämpligt referensmaterial. Du skulle kunna börja med att lägga ett fett högpassfilter som tar allt under 35-40 Hz. Dina grymma bastubepresets är nere på 21 Hz och dånar.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Egoparty

Inläggav Apan » fre 29 jun 2018, 22:23

Den feta subben för folk med ordentlig stereo i bilen, yo.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Egoparty

Inläggav HoboTLB » fre 29 jun 2018, 22:41

Bananskalle skrev:Hobo behöver kontrolleras hårt i mellanregistret då hans sångröst kan spränga trumhinnor och alla andra membran på nolltid. :shock2:


Typ som mariah carey?

Apan skrev:1. Hobo lyssnade på cirka två-tre timmar diskantbidrag på samma dag.


Det blir lite roligare att vara på jobbet då.

Annars var jag och såg samir & viktor igår.
Användarvisningsbild
HoboTLB
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 28 okt 2012, 20:48
Ort: Världens bävertätaste stad

Re: Egoparty

Inläggav Bananskalle » fre 29 jun 2018, 22:44

Fin orange tisha du har :like:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Egoparty

Inläggav Bananskalle » mån 02 jul 2018, 12:00

Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Egoparty

Inläggav lukas » fre 06 jul 2018, 11:03

Bananskalle skrev:På mix-temat. Intressant video.

https://www.youtube.com/watch?v=XEjy9K1 ... e=youtu.be


Coolt! Det där ska testas!
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Egoparty

Inläggav Apan » fre 06 jul 2018, 22:38

Nu har jag lyssnat igenom mina bidrag. Egentligen borde man väl skämmas [emoji52], men det gör jag inte :approve:. Det jag helst skulle ändra är att spela tajtare på trummorna, men cp-skada och inget tålamod skojar man inte bort. Sen borde man väl skurit bort lite här och där, är inte direkt att låtarna är för korta.

Nåväl, det här har varit roliga övningar och man har hamnat rätt långt bort från sånt man skulle provat om inte dessa battles fanns. [emoji122][emoji122][emoji122] till Bananen.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

  • Reklam