• Reklam

Battle #18. Länk och eftersnack

Allt som rör musik

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav lukas » mån 27 aug 2018, 10:25

Laban skrev:
1. Lukas tjusiga dialekt skiner igenom. Jag trodde att det skulle bli Keep on rocking in the free world men det styrdes som tur var åt ett annat håll. Asta Kask känns närliggande. Texten är klassiskt punktema, fullträff!



Läser man texten till Keep on rocking hade den lika gärna kunnat vara en punklåt. Jag pluggade trallpunk och främst då Asta Kask, vilka är de jag helst lyssnar på när det är fråga om punk. Försökte först sjunga på rikssvenska. Det blev inte så bra - Jag tryckte cmd-Z så fort jag hörde eländet :blackeye: så det fick bli nordostblekingska istället för autencitetens skull. Och texten, ja vafan är det punk så är det punk. Jag hade visionen att göra trallpunk med fet produktion, men sen var det nån som hade EQ:at och då lät det lika jävligt som vanligt :big:
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Reklam

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » mån 27 aug 2018, 12:36

Vill tillägga att hela battlet gått genom en kassettbandsplugg.

Analrevolt var ett härligt namn :-D
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav lukas » mån 27 aug 2018, 13:05

Bananskalle skrev:Vill tillägga att hela battlet gått genom en kassettbandsplugg.

Analrevolt var ett härligt namn :-D


De släppte nytt häromdagen. Basisten är min lille son :approve:

Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav Terge » mån 27 aug 2018, 14:15

vikko98 skrev:
Terge skrev:Kommer faktiskt inte ihåg min text ens, hooken ”tusen plays på tusen dar och allihop var jag” är gammalt interngnäll mellan mig och en polare som också harvar runt i farmarligan muikaliskt. Resten flöjtade jag ihop samtidigt som jag la ”sången”.

2 kanaler gitarr genom nån kemperprofil, en kanal bas genom samma profil, ez drummer.
Tror allt tog 50 minuter ink mix från det att jag ”kom på” introtugget.


Det enda jag var 110 % säker på var att du sjöng "tusen år" därav titeln.

Apan skrev:
Stockholmare dricker flera liter chailatte om dagen
De bryr sig inte om att den är gjord av barn


Jag sjunger inte tusen år nånstans :) tusen dar är det

Fan, ren prosa asså...

/Niklas
http://www.egonaut.se
Deliminati - ute nu på Mighty Music!
Användarvisningsbild
Terge
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4372
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 10:52
Ort: Borås, Västra Götaland

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav Apan » mån 27 aug 2018, 15:29

Laban skrev:.Texten är trots sin korta längd ganska djup. Först tänkte jag att det handlade om att man maler ner barn till kaffepulver men andra tankevarvet så fördes tankarna till barnarbete på kaffeplantagen. Obehagligt.

Haha, detta är en vinkling jag inte hade tänkt på. Eftersom jag är kaffesnobb ser jag inte chailatte som kaffe, och alla fik i Stockholm är väl rättvisemärkta ändå.

Jag försökte skriva en opolitisk text om dumheter då jag också tappat mycket av vänsterbagaget, men det gick åt helvete. Jag hade ett imaginärt chailattekonglomerat i Stockholms stadskärna där barnen slavade i åtanke, med tolkningen att lattens ingredienser är barn som bonus. Inte ens jag själv lyckades hålla oseriös cp-nivå [emoji52].
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » mån 27 aug 2018, 17:01

Chailattefighten fortsätter. Det är viktigt. Det är ju två år sedan (nästan på dagen) som den senast avhandlades i battle#5 (bryggaren som sjönk).

Orättvisemärkta caféer vore mer spännande.

Stockholm är inte punk. Här sitter vice statsminister Malena Ernmans dotter och strejkar framför riksdagen för att vi inte bryr oss om miljön. Jag vet inte riktigt vad hon vill och hur hon har kommit fram till den slutsatsen men mitt facebookflöde har aldrig varit så peppat att få sola sig i glansen Greta.

Malena skall ju släppa en bok om miljön så man kan ana att det är en välplanerad aktion. Hade vilken Greta som helst strejkat hade hon antagligen inte fått halvsidor i dagspressen.
Nej, Stockholm är inte punk.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav Apan » mån 27 aug 2018, 17:33

Dags för ett chailattebattle för att riktigt gå till botten i denna fråga. Jag vet fortfarande inte riktigt vad det är, men antar att det är sött och ogott.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav Apan » mån 27 aug 2018, 17:33

Är det inte gå till botten med [emoji848]?
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav Laban » mån 27 aug 2018, 17:49

Ja vafan, nu vill man ju veta temat på nästa battle! Vad blir det? :popcorn:
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav Bananskalle » mån 27 aug 2018, 17:51

Skall fundera på detta under kvällen


Laban skrev:Ja vafan, nu vill man ju veta temat på nästa battle! Vad blir det? :popcorn:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav vikko98 » mån 27 aug 2018, 23:41

Jag har ju skrivit det innan men jag är jättestolt över er alla, det finns inte ett enda bidrag som jag inte gillar skarpt... Och för att dryga ut lite slängde jag in fler egna bidrag, jag ville inte ha surkuksbattlet igen...

1. Ok, Lukas det var så här... Ljudmässigt så var ditt bidrag väldigt rikt på diskant varpå jag försökte tygla detta lite samt att få upp volymen då den låg väldigt lågt jämfört med andra bidrag. För detta användes en mastering-plugg. Jag tänkte också på Neil Young tills slingan kom in och det blev faktiskt något eget av det ändå. Den är skitbra. Sen ska tilläggas att det inte låter särskilt bra på Soundcloud överlag, det händer något med den höga diskanten som inte är så snygg.

2. Jag vet inte hur den här kom till, det bara blev så. Jag har för mig att utgångspunkten var att hitta på någon ny sorts punk... Texten är baserad på verkligheten då vi skulle till Prag för att se Pearl Jam men i kön till incheckningen upptäcker att det står 31/6 istället för 1/7 på flygbiljetterna. Jag förstår fortfarande inte hur det kunde bli fel. Det fanns inga fler platser till Prag den dagen så, molokna och själsärrade, åkte vi hem till min mor istället och snabbaste vägen dit ifrån Landvetter är att åka över Borås. Där vi stannade till för att handla på ICA Maxi... :disapprove:

3. Verkligen jätte jättebra men jag önskar sången var mer tydlig...så jag slapp ge den en felaktig titel... :oops:

4. Lärar-Laban har något unikt i sitt arrande med sina små kringelikrokar. Lite som Vito Bratta hade sin små melodiösa grejer... Refrängen har etsats fast i min hjärna...

5. Sumprunkarna revisited, låten skrev när jag var 13-14 och texten kom till när min bandkamrat valde att spela datorspel istället för att vara med och skriva text till låten ifråga. Arrade den som jag önskar att vi hade låtit när det begav sig... Jag önskade också en duett här som tyvärr inte blev av... :sad2:

6. Jag har inga som helst problem med Rockys superhit, den är bara superbra och ett skönt avbräck mot alla andra bidrag...

7. Jättebra Apan, jag blir glad när jag hör din låt. Detta alster fick också sig en omgång av master-pluggen då det saknades botten. Nedstämda gitarr och ingen bas... Även den här rullar i huvudet någon gång i timmen...

8. Ja, det ligger ganska mycket tid bakom det här bidraget i den mening att idén har funnits i flera år. Egentligen var det tänkt att bli något liknande Terges och Apans bidrag men jag orkade inte stämma ned när jag slaskade så jag bestämde mig för att dra det åt Strebers-hållet istället. Slingan är någon blandning mellan temat från TV-serien Angel och den i "Hon får" med Dia Psalma. Laban gjorde ett kanonjobb med sitt deltagande, gitarren till höger är hans. :punk:

Förutom någon grej jag önskar jag hade gjort annorlunda är jag väldigt nöjd med låten, den är riktigt bra. Jag la all sång på alla tre bidragen under tre timmar jag hade fria när pojken var på inskolning på dagis men när vi sen kom hem så ville han "sjunga"...

Bonusspåret: Slängdes i sin ursprungsform ihop en fredag kväll halvberusad efter nattning...Refrängen fick tragglas många gånger innan jag fick in det, fan vad man är piskad i 4/4. Resterande lades på i tisdags och onsdags efter ert uteblivna deltagande...

/Niklas
Senast redigerad av vikko98 tis 28 aug 2018, 21:53, redigerad totalt 2 gånger.
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav lukas » tis 28 aug 2018, 12:35

1. Jag dårå. Och jag hade faktiskt inte den gamla Neil Young-klassikern i skallen alls, utan försökte bara hitta ett catchy riff som skulle funka i min trallpunksdänga jag redan från början hade bestämt att det skulle bli. Texten kom till först och den är väl så punk den kan bli tror jag.

2. Hives är det som kommer men i punkigare skepnad och detta tycker jag är skitbra!

3. OOOOåååååhhhhh DESSA GITARRER! JAG blev kär i den här låten efter första downstroken! Och sedan i kombo med nån som vokalt låter som Martin Westerstrand. Helvete! Så jävla grymt! Dock hade jag önskat bara liiiiiite mer snap i trummorna.

4. Laban som punkare. Mjorå fan! Det är rätt mycket De Lyckliga Kompisarna i detta tycker jag. Och det är ju aldrig fel! Annie Lööf kan suga min röv - Det är så vackert att man vill bryta ihop och gråta ihjäl sig! <3

5. Underbart! Riktig 77-punk från nån ungdomsgård i förorten. Helt rätt känsla! Skitbra!

6. Acustopunk! Med svåra stooges-vibbar. Jag älskar stooges. Jag älskar detta! Detta kan jag mycket väl tänka mig Iggy Pop rocka loss till! Och Rocky får här till exakt den attityden i sången. Fan du ska göra sånt här! Älskar't som sagt!

7. Riktigt jävla gött oväsen! Det här blir jag fan bara glad av, ändå det är the grand ångest master som levererar!

8. Härligt med trallpunk! Det märks att det ligger tanke bakom detta och det ligger närmare Strebers än Asta. Ulke hade gjort detta full rättvisa!

Bonus: Mera sånt här roligt oväsen som på sitt eget sätt är väldigt kulturknuttigt. Fanns några såna band här i Karlskrona när det begav sig och jag rycktes med till en konsert på Oden med hela den punkiga kultureliten på plats. Gänget på scen (namnet har jag glömt) levererade typ detta och publiken ägnade sig mest åt att se svåra och intressanta ut. Otippat bra och vilken flashback jag fick!

Summa summarum - Dra åt helvete vilket bra battle det blev! :clapping: :punk: :thumbup: :cheers:
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav Apan » tis 28 aug 2018, 17:13

Sket i basen á la Pig Destroyer eftersom det var coolt för några decennier sen. Eq:ade inte om ljudet därefter dock. Åttasträngad gura, så går i F# [emoji22].
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav vikko98 » lör 01 sep 2018, 22:27

Jag har lyssnat på Battlet minst en gång per dag, hela veckan. Sitter som en smäck i bilköerna...

Ni är så jävla bra...

:punk:

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle #18. Länk och eftersnack

Inläggav lukas » tis 30 maj 2023, 10:54

Hittade den här låten härom veckan och mixade om den så att den låter lite bättre än i battlet. Mjo det är en viss skillnad hör jag nu :blackeye:

https://soundcloud.com/lukas-torstensso ... al_sharing
Senast redigerad av lukas fre 02 jun 2023, 14:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Föregående

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

  • Reklam