• Reklam

Hur koppla en VLX91?

Allt som rör musik

Hur koppla en VLX91?

Inläggav Jyda » lör 28 jun 2008, 22:34

Hjälp! Jag försöker löda i en DiMarzio Air Norton i halsposition med en HH-uppsättning. Stallmicken är en Suhr SSH+ med samma färgkoder som Duncan. Switchen är en VLX91 och jag vill ha:

  1. Bridge serie
  2. Yttre spolar parallellt
  3. Inre spolar paralellt
  4. Hals i parallellt
  5. Hals i serie

Jag blir inte klok på switchen. Nån som har ett diagram?
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Reklam

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Magnus Olsson » sön 29 jun 2008, 13:24

Svårt med den switchen, jag har aldrig riktigt blivit klok på den, men jag skall fundera lite på det. Jag gav upp den för några år sen för att den är så grymt svår att få något vettigt ur. Med DiMarzio version är din koppling lätt. Återkommer.

/magnus
Magnus Olsson
 

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Viktor Johanſon » sön 29 jun 2008, 14:34

Jag HATAR den helvetesswitchen! Hade en sån i min FGM100, och den gick ju inte att byta till en ordentlig switch då utrymmet var alldeles för lågt, med en normal switch gick inte luckan för kontrollutrymmet att få på.

Det slutade med att jag kopplade enligt schema för RG2020.
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Jyda » sön 29 jun 2008, 14:42

Magnus Olsson skrev:Svårt med den switchen, jag har aldrig riktigt blivit klok på den, men jag skall fundera lite på det. Jag gav upp den för några år sen för att den är så grymt svår att få något vettigt ur. Med DiMarzio version är din koppling lätt. Återkommer.

/magnus

Vad jag förstår så funkar den precis som en DiMarzio superswitch? Jag har hittat (tror det var från dig) ett kopplingsschema för EP1112, det är väl den du menar? Så nu skulle jag egentligen bara behöva en översättning av vilka poler som är vilka på de respektive switcharna.
Tror att det är den här jag vill ha.

2hum1vol1tone_ep1112c.gif
2hum1vol1tone_ep1112c.gif (11.23 KiB) Visad 11807 gånger


Går polerna:
012345 543210
012345 543210

på den bilden? Dvs de motsvarar de på min switch?
Bild
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Magnus Olsson » sön 29 jun 2008, 14:52

Jyda skrev:
Magnus Olsson skrev:Svårt med den switchen, jag har aldrig riktigt blivit klok på den, men jag skall fundera lite på det. Jag gav upp den för några år sen för att den är så grymt svår att få något vettigt ur. Med DiMarzio version är din koppling lätt. Återkommer.

/magnus

Vad jag förstår så funkar den precis som en DiMarzio superswitch? Jag har hittat (tror det var från dig) ett kopplingsschema för EP1112, det är väl den du menar? Så nu skulle jag egentligen bara behöva en översättning av vilka poler som är vilka på de respektive switcharna.
Tror att det är den här jag vill ha.

2hum1vol1tone_ep1112c.gif


Går polerna:
012345 543210
012345 543210

på den bilden? Dvs de motsvarar de på min switch?
Bild


Jo, du har rätt, det borde funka så, testa.

Men jag tror att spolarna är i serie (när det är ihop) på den kopplingen från DiMarzio.

/magnus
Magnus Olsson
 

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Magnus Olsson » sön 29 jun 2008, 14:58

Här är några fler alternativ.

Bild

Bild

Bild

Bild

/magnus
Magnus Olsson
 

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Viktor Johanſon » sön 29 jun 2008, 15:15

Jag fattar inte att folk inte vill använda det underbara gamla vanliga LP-mittläget. Det är ju den stora förmånen med en HH-gitarr! :shock2:
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Magnus Olsson » sön 29 jun 2008, 15:27

Viktor Johanson skrev:Jag fattar inte att folk inte vill använda det underbara gamla vanliga LP-mittläget. Det är ju den stora förmånen med en HH-gitarr! :shock2:
¨

Jag tycker tvärt om (nästan i alla fall), jag kan inte förstå hur man kan vilja ha bara en treläges switch när det är så många andra användbara ljud man kan komma åt.

/magnus
Magnus Olsson
 

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Viktor Johanſon » sön 29 jun 2008, 15:36

Magnus Olsson skrev:Jag tycker tvärt om (nästan i alla fall), jag kan inte förstå hur man kan vilja ha bara en treläges switch när det är så många andra användbara ljud man kan komma åt.

/magnus

Nej då, jag har inte något emot att ha en femläges så att man får ett par ljud till. Men de "extra två" ljuden tycker jag brukar bli rätt kompromissartade, dvs. jag tycker att det oftast blir som en sämre variant av en single coil-gitarr. De humbuckermickar jag brukar gilla låter dessutom så pass klart och öppet att jag inte känner behovet av splitfunktioner och liknande (och de låter oftast lite väl klent splittade eller parallellkopplade).
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Jyda » mån 30 jun 2008, 00:53

Fick äntligen tid att löda ihop switchen och nu funkar det som det ska. :smile: Det blev inte riktigt den version jag tänkt mig, utan den här varianten:

Det är lite för sent för att testa ordentligt, men jag tror att det kan vara skoj med ett läge med endast en single-coil.

Stötte på lite problem först eftersom jag hade polerna fel för superswitchen. Såhär är de numrerade:
Bild

Vilket ju är logiskt och jag borde ha tänkt till lite. :blush:
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Magnus Olsson » mån 30 jun 2008, 01:09

Gött att du fick rätt på det.

DiMario har för övrigt två versioner av sin sån switch.
Vet inte vad det är som skiljer dem åt.

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Jyda » ons 20 aug 2008, 14:25

Viktor Johanson skrev:Jag HATAR den helvetesswitchen! Hade en sån i min FGM100, och den gick ju inte att byta till en ordentlig switch då utrymmet var alldeles för lågt, med en normal switch gick inte luckan för kontrollutrymmet att få på.

Det slutade med att jag kopplade enligt schema för RG2020.

Det här var en RG2020X. :smile:

Måste säga att jag är mycket nöjd med det här kopplingsschemat! Har aldrig haft så tidigare och jag hatade alltid mittläget med båda humbuckerna tillsammans. Det enda läget jag är liite tveksam till nu är de yttre polerna parallellt. Single-coil läget låter inte exakt strata, men är en tillräckligt bra kompromiss på en Ibanez-räcer i mahogny. :thumbup:
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Viktor Johanſon » ons 20 aug 2008, 14:28

Jyda skrev:Har aldrig haft så tidigare och jag hatade alltid mittläget med båda humbuckerna tillsammans.

Antar att du hade heta mickar då, annars är ju det världens mest underbara läge för rent ljud.
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Jyda » ons 20 aug 2008, 14:37

Viktor Johanson skrev:
Jyda skrev:Har aldrig haft så tidigare och jag hatade alltid mittläget med båda humbuckerna tillsammans.

Antar att du hade heta mickar då, annars är ju det världens mest underbara läge för rent ljud.

Ja, det var/är ganska heta mickar, just nu en Suhr SSH+ i stallet och en DiMarzio Air Norton i halsläget.
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Magnus Olsson » ons 20 aug 2008, 14:42

Viktor Johanson skrev:
Jyda skrev:Har aldrig haft så tidigare och jag hatade alltid mittläget med båda humbuckerna tillsammans.

Antar att du hade heta mickar då, annars är ju det världens mest underbara läge för rent ljud.


Ibland ger du intryck av att vara en klok man, Viktor.
Och ibland, som nu, intryck av att vara en heldöv galning utan smak. :big:
Alla, och jag menar verkligen alla (inkluderat alla karaktärer i Muppet Show) undantaget Zimba :big: , vet att det läget är skit.
Inte så ”ja, det låter ju inte så kul” utan faktiskt riktig dynga, som fakta, liksom. :smile:

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Jyda » ons 20 aug 2008, 14:48

Magnus Olsson skrev:
Viktor Johanson skrev:
Jyda skrev:Har aldrig haft så tidigare och jag hatade alltid mittläget med båda humbuckerna tillsammans.

Antar att du hade heta mickar då, annars är ju det världens mest underbara läge för rent ljud.


Ibland ger du intryck av att vara en klok man, Viktor.
Och ibland, som nu, intryck av att vara en heldöv galning utan smak. :big:
Alla, och jag menar verkligen alla (inkluderat alla karaktärer i Muppet Show) undantaget Zimba :big: , vet att det läget är skit.
Inte så ”ja, det låter ju inte så kul” utan faktiskt riktig dynga, som fakta, liksom. :smile:

/Magnus

You tell him! :big: :big: :big:
Användarvisningsbild
Jyda
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3204
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 13:35
Ort: Tyresö,Stockholm

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav lukas » ons 20 aug 2008, 14:49

Magnus Olsson skrev:
Viktor Johanson skrev:
Jyda skrev:Har aldrig haft så tidigare och jag hatade alltid mittläget med båda humbuckerna tillsammans.

Antar att du hade heta mickar då, annars är ju det världens mest underbara läge för rent ljud.


Ibland ger du intryck av att vara en klok man, Viktor.
Och ibland, som nu, intryck av att vara en heldöv galning utan smak. :big:
Alla, och jag menar verkligen alla (inkluderat alla karaktärer i Muppet Show) undantaget Zimba :big: , vet att det läget är skit.
Inte så ”ja, det låter ju inte så kul” utan faktiskt riktig dynga, som fakta, liksom. :smile:

/Magnus


+1. Mittläget med två HB är inte alls kul. Hade varit roligare om man haft nåt slags äggläge istället för det där tråket. Mittläget är fan bara konstigt.
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Hur koppla en VLX91?

Inläggav Viktor Johanſon » ons 20 aug 2008, 18:45

Mittläget är det bästa som finns. Idag satt jag och lirade Gibson ES-335 genom Roland Jazz Chorus, och jösses vilket fint rent ljud jag fick på mittläget. JÖÖÖÖÖÖSSES.
Viktor Johanſon
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2917
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 15:05
Ort: Stockholm


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster

  • Reklam
cron