• Reklam

Texas Strata

Allt som rör musik

Texas Strata

Inläggav rockLubbe » sön 30 dec 2007, 15:32

Någon som har en texas strattttta?
sugen på en att pilla med och så vidare, är dom nå att ha eller skulle man kolla på en bach ist?

/anton
Användarvisningsbild
rockLubbe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 865
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 09:58

Reklam

Re: Texas Strata

Inläggav Stelin » sön 30 dec 2007, 18:29

Jag har aldrig provat någon Bach men jag tror att jag rekommenderar dem i alla fall.
Texas har jag provat, och det var då bland det värsta....Kanske bara var ett riktigt dåligt ex?

Jag är inte rätt man att svara i tråden men ingen annan verkar vilja göra det.
Hur står sig en Texas stratta mot en billigare Squier t.ex.? Det är en fråga jag skulle ställa mig om jag hade planer på att inhandla något dylikt. :smile:
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Re: Texas Strata

Inläggav sfe » sön 30 dec 2007, 19:29

Det som gör billiga gitarrer billiga brukar inte vara att dom avsiktligt är byggda för att vara sämre än dyrare gitarrer utan för att kvalitéskontrollen är mycket sämre än på dyrare gitarrer, vilket då brukar generera sämre gitarrer, men inte alltid. (Med andra ord: man förstör inte gitarrer som råkat bli bättre än genomsnittet så som dyrare fabrikat kasserar gitarrer som blivit för dåliga.) Det finns riktigt OK exemplar av Texasgurorna och säkert även bland de andra märkena i samma prissegment men man måste leta. Dessutom skiljer sig människors smak åt och det som är OK för en behöver inte vara OK för en annan.
Att fråga vilken gitarr som är bäst bland Texas, Squier (snålex), Bach m.fl. tror jag är som att fråga vilken försäljare man skall köpa Bingolott av för att ha störst vinstchans. Många av de billiga gitarrerna är dessutom byggda på samma fabrik. (Vi utesluter då de uppenbara katastroferna som gurorna på Jysk, Rusta osv.)
Tar du dig tid (och har möjlighet) att testa olika ex så tror jag säkert att du kan finna en väldigt OK gitarr för pengarna oavsett om det står Texas, Squier eller Bach på huvudet. Dock krävs att du har en del erfarenhet av gitarrer, kan utföra lite justeringar, kanske byta någon del och framförallt kunna utvärdera hur gitarren kommer att bli efteråt.
Har själv en Texas ministrata som jag tycker är mer än OK för pengarna. Visserligen satt stallet fel men sedan jag flyttat på detta blev gitarren jättebra. Har inte gjort vare sig bandslip, vinkling av hals eller bytt några delar. Skulle jag ha den som seriös gig-gitarr fick jag nog byta både stall och elektronik men vem :evil: giggar seriöst med en ministrata? ;)
sfe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 16:41

Re: Texas Strata

Inläggav marcusss » sön 30 dec 2007, 19:51

vad är en ministrata för nåt?`en barnmodell?
marcusss
 

Re: Texas Strata

Inläggav rockLubbe » sön 30 dec 2007, 19:52

Jo jag kan ju skruva och så, men vill lära mig mer och därför jag tänkte köpa en.
Tror det lutar mot en bach strata, om han nu köper in sånna nu. dom är ju verkligen skitsnygga.
Sätta en humbucker i stall och kanske floyda om guran har bra kvalle :tongue:

skulle vara jävligt skoj att gigga med en ministrata, man skulle se ganska stor ut :big:
Användarvisningsbild
rockLubbe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 865
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 09:58

Re: Texas Strata

Inläggav Lasse_gbg » tis 01 jan 2008, 02:16

Jag har en Texas Telecaster. Jag har bytt mickarna mot ett par begagnade Fender Japan Alnico och stallet mot ett Wilkinson med mässingssadlar, filat bandstavar, bytt till en TUSQ-sadel och borrat om den till en string thruogh. Upplever att gitarren är bra nu.
Användarvisningsbild
Lasse_gbg
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 02:03


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster

  • Reklam