• Reklam

Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Allt som rör musik

Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Forsman » mån 31 dec 2007, 00:30

Hej!
Japp, hej och välkomna till Hajk! :cool:

Närrå, men så här är det; Av alla mina gitarrer så tycker jag att min Music Man Luke har den skönaste finishen på halsen av de alla och jag har väl inte funderat så mycket på det fram till för ett par dar sedan då jag råkade stöta på hemligheten med finishen på MM-halsarna.

Svaret fanns att läsa i FAQ'en på http://www.ernieball.com/faq_content.php?subjectcode=mm_guitars

Sen var det så roligt att första sökningen på google gav resultat också.
En vapenvårdsbutik i Karlstad saluför EXAKT dessa produkter, så jag beställde klockan 14.20 i torsdags och i fredags klockan 11.00 hade jag avin i min hand! Snabba bananer [b](detta var 2007-08-13)
. De två flaskorna inklusive frakt gick på 273 spänn och om det är värt priset återstår att se.

http://vapenvardsbutiken.se/index.php?category=kolvvard

Så... vilket objekt ska jag då ge mig på? Det får bli min MIM-strata helt enkelt, den har nu en lackad hals som klibbar rätt friskt vid fuktigt handväder och om det skulle bli pannkaka av allt så gör det inte så mycket...


Här är två bilder på flaskorna, en med olja och den andra med vax:

Bild

Bild

Här kommer själva utförandet:

Här kommer lite bilder med tillhörande, förklarande text:

Så här blank och fin var lacken innan behandlingen, kladdig lack...
Bild

Här ser vi några dings på halsen, dessa slipades senare bort:
Bild

Här var det färdigslipat, svårt att se var lacken är kvar när man slipar, men med en lätt fuktad disktrasa så trollade man enkelt fram lackfläckarna:
Bild

Här stryker jag på olja, den var väldigt dryg, så denna flaska kommer att räcka till MÅNGA gitarrer. Tänk på att oljeindränkta trasor/papper kan självantända och gör er av med dessa på ett säkert sätt. Jag eldade upp mina tussar direkt efteråt.
Bild

Jag lade på olja två gånger, det kändes som att det räckte. Det fick torka över natten. Ytan blev blank och jag använde lite trollull för att fixa till det:
Bild

Trollull är grejer det:
Bild

Sen var det dags att stryka på vaxet. Enligt ett tips från en daniel så ska inte vaxet dra in för länge för då blir det gummiaktigt och svårputsat, så ett par minuter fick det dra, sen torkade/polerade jag av halsen:
Bild

Sen skruvade jag ihop gitarren och slängde på nya strängar!!
Resultatet blev GRYMT!!! Känns precis som Luken gjorde när den var ny!
Bild

En liten närmare titt på baksidan av halsen:
Bild

ÄNNU närmare:
Bild

Tadaaaa, klaaaar!!!
Bild



Okej, för att sammanfatta det hela så är jag väldigt, väldigt nöjd med resultatet. Ångrar inte en sekund att jag har gjort detta.
Halsen känns "torr", len och lite träigare än innan, och handen glider superlätt på halsen nu.

Jag ska ge mig på flera gitarrer med denna behandling. Näst på tur står min G&L ASAT Special som har en grymt kladdig lackad hals.

Jo... jag slipade inte av huvudet och de ställena där man inte tar på och först trodde jag att man skulle kunna se vad som var oljat och vad som var lackat, men faktum är att färgtonen inte skiljer sig något åt, så om man inte känner på halsen så är det nästan omöjligt att se någon skillnad. Kan tänka mig att det blir lite annorlunda om man har en lack som är lite pigment i. Min Hellecaster har tex rätt mörk vintageaktig lack på och där kommer man säkert att se en större skillnad.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Okej.
Så här i efterhand så ångrar jag ingenting, den känns fortfarande fantastiskt mycket bättre än innan och jag har hunnit att göra samma behandling på denna gura ett par gånger till.
Enligt ett amerikanskt vapenforum så krävs det ett visst antal lager för att bygga upp en fin yta, men jag tycker nog att det räckte med en gång. Att jag gjort det flera gånger är mest för att jag gillar att pyssla med mina gitarrer! :smile:

Hur som helst, jag har gjort detta på två gitarrer till, den ena är min G&L ASAT Special Black Swirl från -95. Den ser ut såhär:

Bild


MEN, jag gjorde det även på en annan gitarr, min Gibson Les Paul Desert Burst -05.
Fast i detta fall så tog jag först bort lacken på halsen (hela baksidan på gitarren var svartlackad, klibbig så in i hundan...
På planket skapade jag en egen tråd om denna förvandling, men jag klistar in den i denna tråd också eftersom det hör till samma projekt kan man säga:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(så här skrev jag i min tråd om Les Paulens halslackborttagning)

Japp. Jag upptäckte för en dryg månad sedan hemligheten bakom Music Man's sköna feeling på halsarna och det är att de använder Tru-Oil samt vax av samma märke.

Hur som helst så har jag ända sen jag köpte min LP varit grymt missnöjd över den solidlackade och klibbiga halsen.

Nåväl, efter mycken våndor så bestämde jag mig idag för att göra verklighet av mina funderingar och resultatet blev över förväntan!

Som inspirition för slipningen så använde jag Zakk Wyldes gura:

Bild

Så ja. Här följer en bildserie mitt arbete:


Så här såg huvudet ut innan marodören Forsman slog till!

Bild

Här ser man hur halsklacken ser ut innan slipningen:
Bild

Arbete kräver öl och musik... plus ett vasst rakblad att skrapa med!
Bild

Här har jag precis oljat halsen. Detta är själva halsinfästningen.. (duh...)
Bild

Nyoljad hals:
Bild

Det gäller att skydda kroppen under arbetet... (handdukar och maskeringstejp. Halsen var också tejpad och huvudet hade också en handuk + tejp:
Bild

Här har jag oljat för andra gången samt tagit bort maskeringen:
Bild

...å huvudet:
Bild

Här är gitarren färdig. Provspelad också:
Bild

Halsen... något ljus bild, den ser mörkare ut i verkligheten:
Bild

Å det är alltså denna gitarr som jag slipat och oljat, en Gibson Les Paul Standard Desert Burst från dec -05. Lönnflammorna framträder inte så tydligt här, men den är hyfsat flammig faktiskt. Äntligen spelbar!!!!!!
Bild

Så här ser övergången mellan hals och kantlist ut nu (blev faktiskt jämnare än innan, skrapkillen på fabriken hade gjort ett dåligt jobb...):
Bild

Och slutligen en närbild på huvud/hals:
Bild


Japp, för att samanfatta det hela så kan jag säga att det gick faktiskt rätt smidigt ändå. Började med ganska grovt papper och bytte till finare när träet började att framträda. Sedan så skrapade jag alla välvda delar samt hals/kantlistövergångarna med ett vasst rakblad.
Slutligen så använde jag två olika grovlekar Trollull för att få till den slutliga slipfinishen. Torkade av halsen med en lätt fuktad disktrasa innan jag putsade sista gången, för att få fibrerna att resa sig lite.

Som sagt, den känns grym nu. ÄNTLIGEN!! Jag har velat fram och tillbaka och undrat om jag ska behöva sälja skiten eftersom jag avskyr kladdiga halsar, men nu med facit i hand så är jag mycket glad att jag valde att slipa av halsen i stället för att sälja.
Det är trots allt en mycket skön och välljudande tingest som tyvärr drabbats av ett lager kladdig lack från fabrik. Idiotiskt...

Nöjd Forsman säger härmed Skål!!! Bild

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Japp, så var det i alla fall!

Sen så har ju diskussioner förts om huruvida det kräver att man använder just de där oljorna/vaxerna, men jag tror inte att det har så stor betydelse. Det funkar säkert med Danish Oil också.

Att använda vax på halsen kanske man ska fundera över om man tror att man kanske ska lacka över halsen en vacker dag, för jag tror inte att lacken fäster så bra när man en gång vaxat halsen. Det finns ju silikoner i vaxer.

Om du orkat läsa ända hit så har du varit riktigt duktig! Puss! :cool:


----------------------------------------------------------------
EDIT 090824

Idag fick jag äntligen tummen ur och satte igång med min Ibanez JS1200CA, den är inte extremt kladdig, men på scen med svettiga händer så funkar det bättre med en oljad/vaxad hals än en lackad, så det är bara att ta väck! :thumbup:

Upptäckte att jag bara hade 120 och 180-papper hemma, men det funkade.
Brukar emellanåt ta en väl urvriden disktrasa och torka av halsen, för det kan vara svårt att se var lacken fortfarande sitter kvar när man har rivit upp den på ytan. Håller man sedan halsen (när den torkar - går snabbt) i lite motljus så ser man lätt var man behöver slipa lite till.

Även denna gång använde jag ett rakblad för att finlira vid greppbrädeskanten. Rundade även av 90°-vinkeln med rakbladet... f ö r s i k t i g t!!

På med olja! Nu får den hänga över natten, sen gnussar jag av lite lätt med trollull och sen blir det vax! Ska bli intressant att känna hur den känns efteråt!
Blir alltid förbluffad över vilken skillnad det blir!!

Lack på halsar borde förbjudas! :fnys:

Bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

:thumbup:

För övrigt så glömde jag bort att ställa flaskan upp och ned, så det hade blivit en tunn hård yta i flaskan som iofs var lätt att peta hål på, men ställer man flaskan på huvet så slipper man det problemet!

---------------------------------------------------------
EDIT 090913:

Tjena tjena!
Började slipa på halsen på min Hellecaster igår och nu är det klart.
Fick lite pigmenterad olja från en disktant. Tyvärr så blev det en nyansskillnad, men det gör inte så mycket. Det ser mycket bättre ut än om det bara hade varit tru-oil på.
Jag strök på tre lager med sån pigmenterad olja, men det blev aldrig gulare, bara mer orangeaktig ton. Hur som haver så har jag tagit lite bilder på detta, dessutom finns en bild på mickarna under p-skyddet samt en som visar att routingen i kroppen endast är gjord för dessa mickar. Det kommer alltså inte att gå att byta ut dem utan att fräsa upp kroppen. Å andra sidan så vill jag inte byta mickar, så det blir inget problem! :approve:

Här är några bilder iaf, resten finns i den här mappen: http://forssy.se/mmhalsfinishprojekt/hellecaster/

Bild

Bild

Bild

Jag kommer troligtvis att slipa ned någon gång i framtiden om jag stöter på någon olja som matchar den gula vintagelacken, men det känns inte så nödvändigt för min del. Det blev betydligt mörkare än vad tru-oil åstadkommer och det räcker. Dessutom så var det ju egentligen inte looken som var det viktiga utan det faktum att gitarren har gått från att vara ospelbar i svettiga livesituationer till att funka överallt! Riktigt najs!

Nu har jag nog inga fler gitarrer att slipa/olja...

Iofs, min dotters Hello Kitty, hennes Ibanez Mikro... men näe, det räcker nu.

Synd att Parkern har ett kompositmaterial som kapslar in halsen, det går inte att ta bort för då går halsen av då den är av lind (som om jag förstått det rätt är hårt men skört och inte pallar dragkraften utan kompositmaterialskiktet).

Hoj hoj!
:smile:
Senast redigerad av Forsman ons 26 feb 2014, 21:35, redigerad totalt 4 gånger.
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Reklam

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Metamatik » mån 31 dec 2007, 00:38

Kul att du visar upp jobbet här på Diskant. Jag som uteslutande lackar alla mina halsar med cellulosa kanske ska ta och hoppa över det på nästkommande telecasterhals och bara olja in den. Hur är det, gulnar halsen på liknande sätt som när den är lackad?

Kanske jag skulle lägga upp mina byggtrådar i repris här på Diskant?
Metamatik
 

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Stelin » mån 31 dec 2007, 00:43

Den här tråden är vettig och ska givetvis finnas på diskant också.
På 2 utav mina 5(..snart) gitarrer så är halsen lackad. Funderar på att avlägsna lacken på minst en utav dessa.

Å andra sidan får nog det vänta till sommaren. Sådannt arbete gör sig bäst ute i solljus med en kall pilsner eller tre. :approve:
Gitarrplanket Facebook!
Sveriges ledande gitarrforum.
https://www.facebook.com/groups/246987449112138/
Användarvisningsbild
Stelin
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11211
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 13:31
Ort: Kupolen

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Forsman » mån 31 dec 2007, 00:46

Metamatic skrev: Hur är det, gulnar halsen på liknande sätt som när den är lackad?

Kanske jag skulle lägga upp mina byggtrådar i repris här på Diskant?


Nej, jag ser ingen tendens till gulning. Det ser fortfarande (nästan) trärent ut, eller snarare samma färgton som den lackade ytan tidigare hade (inte cellulosa).

Jag tycker absolut att du ska lägga upp lite byggtrådar så vi får lite substans i Diskantforumet! Go for it! :smile:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav rockLubbe » mån 31 dec 2007, 00:56

Gött! så kan man skicka iväg halsen till dig för ett sånt jobb då :big:
Jag är rädd att det blir för stor skillnad mellan lacken på huvudet och halsen om jag gör så på min kramer hals.
Den är lackad faktiskt och jag ville ha hela "baksidan" träig.
Skulle vat jävligt skönt tror jag, och lite snabbare kanske man skulle spelat :big: :big:


:approve:
Användarvisningsbild
rockLubbe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 865
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 09:58

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Makten » mån 31 dec 2007, 01:29

Forsman skrev:Enligt ett amerikanskt vapenforum så krävs det ett visst antal lager för att bygga upp en fin yta, men jag tycker nog att det räckte med en gång.

Undrar om de menar att man bara ska vaxa flera gånger? Det lär väl inte funka att lägga ny olja utan att först skrapa bort vaxningen, och det känns lite onödigt? :?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1133
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 21:49

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav flair » mån 31 dec 2007, 01:29

Hej tack för tråden

Jag funderar på att ta bort lacken på en av mina guror

Magnus
Användarvisningsbild
flair
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:32

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav elvis_ » mån 31 dec 2007, 01:33

Riktigt bra jobbat! Jag älskar såna här trådar

Har oljad hals på mina 2 main-guror med, it's the way to go :cool:
elvis_
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 806
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:49
Ort: Göteborg

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav fissmoll » mån 31 dec 2007, 01:38

Den är är stickyvarning på så till FAQ?
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Reckless Mike » mån 31 dec 2007, 01:40

pafal skrev:Den är är stickyvarning på så till FAQ?


Aspelut!
Sent without Tapatjafs
Användarvisningsbild
Reckless Mike
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 14446
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 08:55
Ort: Dalom

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav elvis_ » mån 31 dec 2007, 01:41

pafal skrev:Den är är stickyvarning på så till FAQ?


Skål!
elvis_
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 806
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:49
Ort: Göteborg

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav wonderboy » mån 31 dec 2007, 01:51

Forsman skrev:
Metamatic skrev:
Kanske jag skulle lägga upp mina byggtrådar i repris här på Diskant?


Jag tycker absolut att du ska lägga upp lite byggtrådar så vi får lite substans i Diskantforumet! Go for it! :smile:

+1
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Forsman » mån 31 dec 2007, 01:59

Makten skrev:
Forsman skrev:Enligt ett amerikanskt vapenforum så krävs det ett visst antal lager för att bygga upp en fin yta, men jag tycker nog att det räckte med en gång.

Undrar om de menar att man bara ska vaxa flera gånger? Det lär väl inte funka att lägga ny olja utan att först skrapa bort vaxningen, och det känns lite onödigt? :?


Nja, jag minns inte riktigt, men jag tror inte att vaxet var inblandat i just det fallet.
Siffran 15 poppar upp i huvudet och jag tror att det var antalet oljningar som krävdes innan personen/rna var nöjda.

Å andra sidan så får man ju göra detta lite på känn. Om ytan börjar bli trist så är det bara att olja igen.
Tror faktiskt att vaxet egentligen är lite överkurs, för det känns bra utan också, men tråden handlade från början om att ge halsen en "Music Man-finish" och enligt FAQ-en på Ernie Balls hemsida så är det just dessa två produkter som halsarna behandlas med, därav mitt projekt.

Du nämner att "först skrapa bort vaxningen" och det är precis vad jag gör när jag ger halsen behandlingen igen - fast jag skrapar inte, jag använder lite grövre trollull till detta. Man känner liksom när man fått bort vax+smuts och då är det bara att olja igen!

Kul att tråden uppskattades faktiskt! Känns kul att bidra med nåt! :smile:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Richard Lainegard » mån 31 dec 2007, 02:01

hehe, måste ju vara rena julklappen för dig att ha ett helt nytt forum att posta alla dina GMF videos mm i :P
Ser fram emot att komma in och se enbart forsman-trådar på första sidan :D
Användarvisningsbild
Richard Lainegard
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4532
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:28
Ort: Östersund

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Forsman » mån 31 dec 2007, 02:19

FretDance skrev:hehe, måste ju vara rena julklappen för dig att ha ett helt nytt forum att posta alla dina GMF videos mm i :P
Ser fram emot att komma in och se enbart forsman-trådar på första sidan :D


Nja, det kommer nog inte att ske så mycket "gammal skåpmats"-postning, men jag förstår vad du menar - alltid roligt med uppmärksamhet.
Dock så består nog större delen av Dikeskantarna av gamla Plänkers och de har ju redan sett grejerna...

Förresten så får du gärna PM'a mig länken till det där plektrumet som vi snackade om för typ ett halvår sedan, har tappat bort adressen dit... :smile:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Tonjagare » mån 31 dec 2007, 02:23

Älskar såna här trådar! Bra jobbat Forsman.
Tonjagare
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8056
Blev medlem: lör 15 dec 2007, 21:21

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Magnus Olsson » mån 31 dec 2007, 02:25

Bra tråd, Forsman.
MusicMans halsar är guld, så när den var på Planket fick den mig att handla både oljan och vaxet. Jag har förvisso sagt det innan, i den gamla tråden, att jag inte är lika odelat positiv som du om denna ”halsbehandling” (och jag tycker inte att den känns speciellt MusicMan överhuvudtaget).
Jag har gjort denna behandlingen på 3 gitarr (två med denna ocljan + vax och en med annan olja + vax, den med annan blev bäst) men har slipat bort det igen på två av dom, den tredje fortsätter jag behandla för att testa hur det blir efter väldigt många gånger (både med olja och med vax).

Jag tycker att man får en bra träkänsla, men att det känns för torrt (torrt på ett negativt sätt). Det känns som om det klibbar fast skit när man är lite svettig om jag får hela tiden en lust att torka av halsen eller dra handen fram och tillbaka för att torka bort något (som kanske inte finns).

På senare tid har jag efter olika tips experimenterat med 50/50 bladning av balsamterpentin och kokt linolja. Jag har testat två olika sorter av båda.
En som är små flaskor köpta i en affär med oljemålnings grejer, dom är hemska, det har inte torkat och är klibbigt efter 2-3 veckor. Går fet bort.
Den andra är stora flaskor (1 liter) från Harald Nyborg, dom tar tid att torka, men blir helt okay efter det. Fortfarande en lite oljig känsla som jag inte gillar.
Men det kan bli bra om det torkar ännu mer. Mörka greppbrädor blev väldigt snygga av denna oljan.

Den jag allt tid annars använder (som jag fått av en snickare gubbe) funkar fortfarande bäst. När jag låter gitarr folk som är här testa det så verkar alla dela min åsikt där. Jag har luskat lite i hans olja och när jag frågar varför det blir bättre med den så säger han ”det är för att där är härdare i”, skulle vara väldigt kul att veta vad det är. Någon som vet?

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Forsman » mån 31 dec 2007, 02:36

Hej Magnus!
Är det inte bara att hota gubben till livet då? :big:

Jag vet inte hur stor skillnad på MM-behandlingen på olika lönnhalsar.
Är det kanske någon skillnad på Ibanez lönnhalsar (eller har du testat på någon bastard) mot lönnen i de halsar som tex Music Man använder?

Det är bara bra om fler fyller på erfarenheter om olika oljor på halsarna, det gör tråden än mer intressant!

Lycka till i Frankrike iaf Mange! Lova att titta in och hälsa på oss Dikestanter! :smile:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Magnus Olsson » mån 31 dec 2007, 02:51

Forsman skrev:Hej Magnus!
Är det inte bara att hota gubben till livet då? :big:

Jag vet inte hur stor skillnad på MM-behandlingen på olika lönnhalsar.
Är det kanske någon skillnad på Ibanez lönnhalsar (eller har du testat på någon bastard) mot lönnen i de halsar som tex Music Man använder?

Det är bara bra om fler fyller på erfarenheter om olika oljor på halsarna, det gör tråden än mer intressant!

Lycka till i Frankrike iaf Mange! Lova att titta in och hälsa på oss Dikestanter! :smile:


Ja, kanske är det annan sorts lönn Ibanez använder? Jag vet faktiskt inte.
Men 1 av gitarrerna jag testat på är inte Ibanez (Warmoth).
Väldigt intressant ämne för oss som är lack hatare är det i alla fall.

Tack, det skall bli skönt att åka.
Gig på nyår, sen iväg (förutom att massor måste packas så är det mums).
Jag skall försöka posta upp bilder lite regelbundet, bara mest på skoj.

EDIT: Gott Nytt År och god fortsättning på dig också.

/magnus
Senast redigerad av Magnus Olsson mån 31 dec 2007, 02:52, redigerad totalt 1 gång.
Magnus Olsson
 

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Jimmie » mån 31 dec 2007, 03:09

Detta ska testas.
Användarvisningsbild
Jimmie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 968
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 20:34
Ort: Göteborg

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Fläsksnärt » mån 31 dec 2007, 11:52

Sadomasterns hals är behandlad med kallpressad linolja och balsamterpentin.
Jag fick tipset + instruktionerna på planket. Kommer dessvärre inte ihåg av vem...
Nåja den känns perfekt för mig...

pEr
Bild
Användarvisningsbild
Fläsksnärt
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 174
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 00:12
Ort: Sollefteå

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav FrancesTheMute » mån 31 dec 2007, 18:49

Magnus Olsson skrev:Bra tråd, Forsman.
MusicMans halsar är guld, så när den var på Planket fick den mig att handla både oljan och vaxet. Jag har förvisso sagt det innan, i den gamla tråden, att jag inte är lika odelat positiv som du om denna ”halsbehandling” (och jag tycker inte att den känns speciellt MusicMan överhuvudtaget).
Jag har gjort denna behandlingen på 3 gitarr (två med denna ocljan + vax och en med annan olja + vax, den med annan blev bäst) men har slipat bort det igen på två av dom, den tredje fortsätter jag behandla för att testa hur det blir efter väldigt många gånger (både med olja och med vax).

Jag tycker att man får en bra träkänsla, men att det känns för torrt (torrt på ett negativt sätt). Det känns som om det klibbar fast skit när man är lite svettig om jag får hela tiden en lust att torka av halsen eller dra handen fram och tillbaka för att torka bort något (som kanske inte finns).

På senare tid har jag efter olika tips experimenterat med 50/50 bladning av balsamterpentin och kokt linolja. Jag har testat två olika sorter av båda.
En som är små flaskor köpta i en affär med oljemålnings grejer, dom är hemska, det har inte torkat och är klibbigt efter 2-3 veckor. Går fet bort.
Den andra är stora flaskor (1 liter) från Harald Nyborg, dom tar tid att torka, men blir helt okay efter det. Fortfarande en lite oljig känsla som jag inte gillar.
Men det kan bli bra om det torkar ännu mer. Mörka greppbrädor blev väldigt snygga av denna oljan.

Den jag allt tid annars använder (som jag fått av en snickare gubbe) funkar fortfarande bäst. När jag låter gitarr folk som är här testa det så verkar alla dela min åsikt där. Jag har luskat lite i hans olja och när jag frågar varför det blir bättre med den så säger han ”det är för att där är härdare i”, skulle vara väldigt kul att veta vad det är. Någon som vet?

/Magnus

undrar du vad härdare är? det är ett tillsatt medel så att oljan härdar (torkar/"stelnar"), oljade en trappa på jobbet med gammal olja där härdaren hade torkat som en hinna på ytan i dunken vilket resulterade i att oljan inta hadde någon härdare och därför aldrig torkade, fortfarande klibbigt efter två dygn så vi fick torka med trasor och hålla på. Vet du vilken sorts olja det är kan du bara fråga efter samma med härdare i, en bra butik borde ha koll på dom sakerna
Senast redigerad av FrancesTheMute mån 31 dec 2007, 18:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
FrancesTheMute
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 20:11
Ort: Stockholm

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Magnus Olsson » mån 31 dec 2007, 18:55

FrancesTheMute skrev:
Magnus Olsson skrev:undrar du vad härdare är? det är ett tillsatt medel så att oljan härdar (torkar/"stelnar"), oljade en trappa på jobbet med gammal olja där härdaren hade torkat som en hinna på ytan i dunken vilket resulterade i att oljan inta hadde någon härdare och därför aldrig torkade, fortfarande klibbigt efter två dygn så vi fick torka med trasor och hålla på. Vet du vilken sorts olja det är kan du bara fråga efter samma med härdare i, en bra butik borde ha koll på dom sakerna


Cool, tack för ditt svar.

Jag vet inte vilken sorts olja det är, snubben vill inte berätta hur han blandat.
Jag har olja så att jag klarar mig livet ut, men vill veta (och kunna blanda själv) ändå.
Oljan är verkligen guld på gitarrhalsar och man önskar att man kunde dela med sig av den till andra som är intresserade. Alla som plockar upp mina gitarrer brukar säga ”grymt skön ytan på halsen” eller nått liknande. Jag skall fan nita gubben om han inte berättar. :twisted:

/Magnus
Magnus Olsson
 

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav wonderboy » tis 01 jan 2008, 07:34

FrancesTheMute, Gillar ditt namn! :tongue:
/Nilz
Köpes: BJF-pedaler (Pink Purple Fuzz), Klon Centaur, Ibanez AD-80 och Boss DM-2
Användarvisningsbild
wonderboy
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 13 nov 2007, 20:51

Re: Projekt: Ge Halsen en Music Man-finish

Inläggav Forsman » ons 02 apr 2008, 22:53

Tänkte uppdatera denna tråd lite.

Jag har idag behandlat min vän,Bananskalle's* gamla Yamaha RGX312 med denna metod. Den blev SUPER!!

Gjorde ett litet test denna gång och behandlade även själva greppbrädan med både olja och vax. Resultatet blev mycket bra. Väldigt fin lyster på rosewooden. Efter att oljan hade torkat in på greppbrädan blev där ett blankt lager. Detta mattade jag ned med 000-ull och sedan hade jag på vaxet som efter att ha torkat in, gav en mattgrå och mjölkig yta som sedan var lätt att polera upp med lite hushållspapper.

Men... det var ett hiskeligt tjockt lager klarlack på den halsen. Riktigt tjockt lager. Tog drygt 2 timmar att slipa (för hand)

Tror faktiskt inte att den där halsen någonsin varit så snygg som nu!

Sen... Andreas - om du läser det här... man kan spela på andra ställen än på 12:e bandet... testa det. Tjockt lager av hudavlagring där... Ajabaja! Du som dammallergiker borde veta bättre! :wink2:

* Bananskalle berättar om sig själv.
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Nästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster

  • Reklam