John the Revelator skrev:Claes Ohlsson har 0000ull
John the Revelator skrev:Det kan vara bra, jag drar en tejpbit över polerna bara
/ove skrev:Jag vill veta hur man gör en fullständig inställninga av halsen (LP), dragstång, stränghöjd vid olika band, vad man gör om dragstången skramlar då man inte kan dra åt den mer utan att reliefen blir för stor. Även mickarnas avstånd till stängarna.
Fagerlund skrev:/ove skrev:Jag vill veta hur man gör en fullständig inställninga av halsen (LP), dragstång, stränghöjd vid olika band, vad man gör om dragstången skramlar då man inte kan dra åt den mer utan att reliefen blir för stor. Även mickarnas avstånd till stängarna.
Inte för att vara dryg men det är ungefär som att fråga hur långt ett snöre är
Vad jag menar är att det finns inga rätt eller fel, det är helt upp till användaren.
Jag kan säga att Stelin och Magnus Ohlson inte alls har samma uppfattning om vad som är en korrekt setup, dom tycker nog t.o.m. att den andras gitarr är ospelbar.
Thrashman skrev:^ Säg itne att du justerar reliefen med strängarna spända?
R.U. Sirius skrev:Min ordning:
1. Stäm instrumentet. (Om olika stämningar används, stäm efter den som ger minst strängdrag.)
2. Justera reliefen med dragstången.
3. Justera stränghöjden i översadel och stall. (Eftersom stränghöjden ändras vid dragstångsjustering gör jag detta efter att reliefen är justerad).
4. Intonera. (Eftersom intoneringen påverkas av både justering av relief och stränghöjd gör jag detta sist.)
/Uffe
Thrashman skrev:^ Säg itne att du justerar reliefen med strängarna spända?
Nut skrev:Självklart justerar man trussroden/reliefen med strängarna uppstämda, annars har man noll koll på vad som händer.
Thrashman skrev:^ Säg itne att du justerar reliefen med strängarna spända?
R.U. Sirius skrev:Min ordning:
1. Stäm instrumentet. (Om olika stämningar används, stäm efter den som ger minst strängdrag.)
2. Justera reliefen med dragstången.
3. Justera stränghöjden i översadel och stall. (Eftersom stränghöjden ändras vid dragstångsjustering gör jag detta efter att reliefen är justerad).
4. Intonera. (Eftersom intoneringen påverkas av både justering av relief och stränghöjd gör jag detta sist.)
/Uffe
Jyda skrev:R.U. Sirius skrev:Min ordning:
1. Stäm instrumentet. (Om olika stämningar används, stäm efter den som ger minst strängdrag.)
2. Justera reliefen med dragstången.
3. Justera stränghöjden i översadel och stall. (Eftersom stränghöjden ändras vid dragstångsjustering gör jag detta efter att reliefen är justerad).
4. Intonera. (Eftersom intoneringen påverkas av både justering av relief och stränghöjd gör jag detta sist.)
/Uffe
Förutom att jag tycker att det är en iterativ process där steg 1-3 kan behöva göras fler gånger (fast inte justering av översadel) innan man är nöjd så undrar jag hur du bestämmer vilken relief du vill ha innan du justerat stränghöjd med stallet?
R.U. Sirius skrev:Jyda skrev:R.U. Sirius skrev:Min ordning:
1. Stäm instrumentet. (Om olika stämningar används, stäm efter den som ger minst strängdrag.)
2. Justera reliefen med dragstången.
3. Justera stränghöjden i översadel och stall. (Eftersom stränghöjden ändras vid dragstångsjustering gör jag detta efter att reliefen är justerad).
4. Intonera. (Eftersom intoneringen påverkas av både justering av relief och stränghöjd gör jag detta sist.)
/Uffe
Förutom att jag tycker att det är en iterativ process där steg 1-3 kan behöva göras fler gånger (fast inte justering av översadel) innan man är nöjd så undrar jag hur du bestämmer vilken relief du vill ha innan du justerat stränghöjd med stallet?
Beror lite på vad du syftar på. Det är ju tämligen enkelt att justera reliefen med strängarna nedtryckta vid 1:a och t.ex. 15:e band. I det avseendet spelar inte stränghöjden vid stallet någon roll. Om du däremot syftar på att stränghöjden vid stallet påverkar reliefen så är det korrekt, men mycket marginellt på de flesta instrument med någorlunda stabil hals.
I övrigt håller jag med om att man kan ibland behöva upprepa processen. Dock alltid i ovanstående ordning.
/Uffe
Jyda skrev:Ska inte försöka väcka den björn som sover (kommer ihåg MO:s relieftråd som blev lite "ugly"), men är det inte i förhållande till hur man vill ha stränghöjden som man ställer relief? Vad säger egentligen att trycka ner 1:a och 15:e och ställa relief på 0,2 mm (eller vad man nu ställer) mer än att "ja, nu har jag en liten böj på halsen"? Är det inte "vettigare" att ställa den stränghöjd man vill ha på t.ex. 12:e band med stallet och sen justera relief beroende på spelbarheten och hur stränghöjden ser ut på övriga band?
R.U. Sirius skrev:Jyda skrev:Ska inte försöka väcka den björn som sover (kommer ihåg MO:s relieftråd som blev lite "ugly"), men är det inte i förhållande till hur man vill ha stränghöjden som man ställer relief? Vad säger egentligen att trycka ner 1:a och 15:e och ställa relief på 0,2 mm (eller vad man nu ställer) mer än att "ja, nu har jag en liten böj på halsen"? Är det inte "vettigare" att ställa den stränghöjd man vill ha på t.ex. 12:e band med stallet och sen justera relief beroende på spelbarheten och hur stränghöjden ser ut på övriga band?
Risken är stor att det blir samma soppa även i den här tråden och det vore olyckligt. Enligt min mening så finns det en "perfekt" relief som korrelerar med greppbrädans radie, strängtjocklek, strängtyp och stränghöjd vid stallet. Det är min uppfattning och den baserar jag på ca 750 instrument som vi "plekat". Men det finns många olika uppfattningar om detta och "sanningen" är relativ.
/Uffe
John the Revelator skrev:Nut skrev:Självklart justerar man trussroden/reliefen med strängarna uppstämda, annars har man noll koll på vad som händer.
+1
Den stora poängen är ju att justera stångens motdrag mot strängarnas "drag"... De flesta rekommendationer är att tom justera i "spelläget" för att få det så korrekt (efter smak så klart) som möjligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster