• Reklam

Studioprylar

Allt som rör musik

Re: Studioprylar

Inläggav Brutalisator » mån 19 okt 2015, 16:29

Skulle jag kunna komma till din studio och spela in mitt nya projekt? Det är rätt komplext men i stort gr det ut på att jag kommer att spela upp Leif Andersson..



..genom en speciellt utformat högtalare nedsänkt i ett akvarium med färsk, hemlagad rotmos och sen med diverse olika akrobatiska tricks kanalisera ljudvågorna in och ut genom mina egna kroppsöppningar.

Jag har egen mick.
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Reklam

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » mån 19 okt 2015, 17:12

Min lilla mixhörna kan inte hantera mellanregistret som Leif Anderssons röst besitter :sad2:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav nMan » mån 19 okt 2015, 19:17

Hur mycket brukar du dra av när/om du berättar priset på prylarna för sambon?

Jag brukar dra av 70% - 80%, alternativt att jag köpt prylen för 60% under marknadsvärdet och således gjort en bra investering. :approve:

Edit: på gitarrer och verktyg alltså. Jag är ingen oseriös synthbög.

:|
Senast redigerad av nMan mån 19 okt 2015, 19:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Re: Studioprylar

Inläggav Hellfire666 » mån 19 okt 2015, 20:44

Vem är arne brun?
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » mån 19 okt 2015, 21:23

nMan skrev:Hur mycket brukar du dra av när/om du berättar priset på prylarna för sambon?

Jag brukar dra av 70% - 80%, alternativt att jag köpt prylen för 60% under marknadsvärdet och således gjort en bra investering. :approve:

Edit: på gitarrer och verktyg alltså. Jag är ingen oseriös synthbög.

:|



Sambon är medveten om max 45 000, eftersom jag inte lyckades lura ut henne ur lägenheten när jag sålde modularsynthen. Utöver det har jag har inte sagt någonting alls. Jag köpte två rackstaplar relativt tidigt i min prylsamlarkarriär som jag sedan bara skruvat in nya saker i. Ibland ser hon att det är nya lampor som lyser i racken, varvid jag då förklarar det hela med att jag möblerat om lite.

Om jag slår ihop allt så är det ca 300 000. Så, hon känner till 45/300 = 15% av totalbeloppet. Det får väl anses vara en godkänd mörkläggning? :like:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Nut » mån 19 okt 2015, 21:23

Hellfire666 skrev:Vem är arne brun?


Det är Yngve Beige's yngre bror.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » mån 19 okt 2015, 21:25

Hellfire666 skrev:Vem är arne brun?


Han till höger:

Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Nut » mån 19 okt 2015, 21:27

Bananskalle skrev:
nMan skrev:Hur mycket brukar du dra av när/om du berättar priset på prylarna för sambon?

Jag brukar dra av 70% - 80%, alternativt att jag köpt prylen för 60% under marknadsvärdet och således gjort en bra investering. :approve:

Edit: på gitarrer och verktyg alltså. Jag är ingen oseriös synthbög.

:|



Sambon är medveten om max 45 000, eftersom jag inte lyckades lura ut henne ur lägenheten när jag sålde modularsynthen. Utöver det har jag har inte sagt någonting alls. Jag köpte två rackstaplar relativt tidigt i min prylsamlarkarriär som jag sedan bara skruvat in nya saker i. Ibland ser hon att det är nya lampor som lyser i racken, varvid jag då förklarar det hela med att jag möblerat om lite.

Om jag slår ihop allt så är det ca 300 000. Så, hon känner till 45/300 = 15% av totalbeloppet. Det får väl anses vara en godkänd mörkläggning? :like:


Underbart :big: :big:

Du påminner mer och mer om min polare som var tvungen att hyra en egen replokal där han i smyg förvarade alla sina inköp, han åkte direkt dit från bussgods eller musikaffären och ingen i familjen hade en susning om hans samling av förstärkare, gitarrer, pedaler och studiogodis för åtskilliga hundratusentals kronor :big: :big:
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Studioprylar

Inläggav nMan » mån 19 okt 2015, 21:32

Bananskalle skrev:
nMan skrev:Hur mycket brukar du dra av när/om du berättar priset på prylarna för sambon?

Jag brukar dra av 70% - 80%, alternativt att jag köpt prylen för 60% under marknadsvärdet och således gjort en bra investering. :approve:

Edit: på gitarrer och verktyg alltså. Jag är ingen oseriös synthbög.

:|



Sambon är medveten om max 45 000, eftersom jag inte lyckades lura ut henne ur lägenheten när jag sålde modularsynthen. Utöver det har jag har inte sagt någonting alls. Jag köpte två rackstaplar relativt tidigt i min prylsamlarkarriär som jag sedan bara skruvat in nya saker i. Ibland ser hon att det är nya lampor som lyser i racken, varvid jag då förklarar det hela med att jag möblerat om lite.

Om jag slår ihop allt så är det ca 300 000. Så, hon känner till 45/300 = 15% av totalbeloppet. Det får väl anses vara en godkänd mörkläggning? :like:

Snyggt! :clapping:
Användarvisningsbild
nMan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4096
Blev medlem: mån 04 feb 2013, 01:41
Ort: Malmö

Studioprylar

Inläggav Nut » mån 19 okt 2015, 21:34

Fast jag har iofs haft otaliga gitarrer gömde under sängarna i huset som sakta men säkert smygdes fram en och en för att när hon frågade vad det där är för gitarr så kunde jag säga, den har jag haft länge :big:
Senast redigerad av Nut mån 19 okt 2015, 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » mån 19 okt 2015, 21:35

Nut skrev:
Bananskalle skrev:
nMan skrev:Hur mycket brukar du dra av när/om du berättar priset på prylarna för sambon?

Jag brukar dra av 70% - 80%, alternativt att jag köpt prylen för 60% under marknadsvärdet och således gjort en bra investering. :approve:

Edit: på gitarrer och verktyg alltså. Jag är ingen oseriös synthbög.

:|



Sambon är medveten om max 45 000, eftersom jag inte lyckades lura ut henne ur lägenheten när jag sålde modularsynthen. Utöver det har jag har inte sagt någonting alls. Jag köpte två rackstaplar relativt tidigt i min prylsamlarkarriär som jag sedan bara skruvat in nya saker i. Ibland ser hon att det är nya lampor som lyser i racken, varvid jag då förklarar det hela med att jag möblerat om lite.

Om jag slår ihop allt så är det ca 300 000. Så, hon känner till 45/300 = 15% av totalbeloppet. Det får väl anses vara en godkänd mörkläggning? :like:


Underbart :big: :big:

Du påminner mer och mer om min polare som var tvungen att hyra en egen replokal där han i smyg förvarade alla sina inköp, han åkte direkt dit från bussgods eller musikaffären och ingen i familjen hade en susning om hans samling av förstärkare, gitarrer, pedaler och studiogodis för åtskilliga hundratusentals kronor :big: :big:



För egen del är det så feltajmat att göra detta under sambons graviditet och sedan lillpysens första levnadsår, med allt vad det kostar i barnprylar och just nu - vinterkläder (OMFG en liten overall kostar 2000!! :shock2: :shock2: ). Självklart har jag inte tagit pengar från hushållets och familjens behov och placerat i studioprylar men jag gissar att sambon ser alla mina grejor som t.ex uteblivna resor och mer trehjulingar till grabben.

Hon kan ju sluta med sina förbannade cafe latte för 100 spänn om dagen och göra något vettigt istället! :fnys:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Nut » mån 19 okt 2015, 21:36

Quotekaos men härlig tråd :)
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Studioprylar

Inläggav Brutalisator » mån 19 okt 2015, 21:37

Eller min arbetskamrat som var tvungen att köpa ett nytt hus för att få plats med sina verkstadsmaskiner :big:

(i processen så tröttnade frugan också, så nu har han ännu mer plats och ingen KH som tjyvhåller på slatarna)
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: Studioprylar

Inläggav Nut » mån 19 okt 2015, 21:38

Hahahahaha :big:
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Studioprylar

Inläggav Nut » mån 19 okt 2015, 21:44

Mitt i allt detta smsar just min polare och skriver att han har köpt en fiol för några tusen och troligtvis gjort ett redigt klipp, han spelar inte ens fiol, kan inte sluta skratta :big: :big:
Senast redigerad av Nut mån 19 okt 2015, 21:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » mån 19 okt 2015, 21:59

Bild Bild

Taadaa. 30 laxar. Ser ut som något som stått i en aula i 20 år. Det är en broadcastmixer, byggd för radiobruk. Från vänster är det två monokanaler med mikpreamps, sedan följer 8 stereokanaler (linjenivå) och slutligen två stereoutgångar, med in/urkopplingsbar kompressor på en av stereoutgångarna om man vill. Som synes är den ganska tjock i bakkant. Den väger ett ton!

Det är vansinnigt mycket pengar för en liten mixer, MEN, just nu ligger t.ex en lös stereokanal på eBay och kostar 3 200 kr. En likadan kompressor i rackformat går loss på 15 000. Och på Deluxe kan man köpa en kanalstripp (mono) från Polars klassiska Calrecbord för endast 34 990.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Brutalisator » mån 19 okt 2015, 22:06

Vars ä USB-urtage?! Ja hitta inge hål fö kabern' ja nå ellär! :shock2:
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

Re: Studioprylar

Inläggav Hellfire666 » mån 19 okt 2015, 22:15

Ebay-ursäkten, en modern klassiker jag med framgång använt på mig själv med lyckat resultat. :approve:
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Studioprylar

Inläggav fissmoll » mån 19 okt 2015, 22:16

"If you tell the truth you don't have to remember anything."
Mark Twain - Notebook, 1894
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Studioprylar

Inläggav Tremade » mån 19 okt 2015, 22:22

Här hemma är det sambon som försöker övertala mig om att jag behöver lite nya förstärkare och nån gitarr.. Fast hon säger nej till telecastern jag vill ha, "för den är så ful"
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Studioprylar

Inläggav martink78 » mån 19 okt 2015, 22:59

Känner mig som en riktig amatör som smyger in pedaler här hemma...
Användarvisningsbild
martink78
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: sön 12 aug 2012, 17:02

Re: Studioprylar

Inläggav vikko98 » tis 20 okt 2015, 02:20

Tremade skrev:Här hemma är det sambon som försöker övertala mig om att jag behöver lite nya förstärkare och nån gitarr.. Fast hon säger nej till telecastern jag vill ha, "för den är så ful"


:disapprove:

Fy fan vilken dålig människa... Tycka en tele är ful... Men hon kanske blir glad om du köper en glittrig gitarr...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 20 okt 2015, 09:21

Hellfire666 skrev:Ebay-ursäkten, en modern klassiker jag med framgång använt på mig själv med lyckat resultat. :approve:


Äsch, det var inte menat som en ursäkt. Det stadiet har jag passerat för länge sedan ( :8ball: ). Syftet var att peka på att Calrec är svinigt snordyrt och att t.e.x sälja lösa bitar kan vara en affärsidé om man inte lyckas få iväg hela klabbet.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Hellfire666 » tis 20 okt 2015, 13:17

Det tror jag säkert. :approve:
(kan inte se hur någon inte kan tycka likadant heller)
Användarvisningsbild
Hellfire666
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5257
Blev medlem: ons 06 jun 2012, 08:05

Re: Studioprylar

Inläggav Brutalisator » ons 21 okt 2015, 21:46

Spenderade kvällen naken med Arturias moo-modular VST. Tänkte på bananskalle.

https://soundcloud.com/joar-holmstr-m/reversing-the-polarity-of-the-neutron-flow
Bloddopad av satan.
Användarvisningsbild
Brutalisator
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5172
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 12:56
Ort: Söderhamn-Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Reklam