• Reklam

Studioprylar

Allt som rör musik

Re: Studioprylar

Inläggav Nut » ons 21 okt 2015, 22:09

Jag såg nyss en Eventide H7600 till salu för strax under 50k och tänkte också på bananskalle.
:big:
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Reklam

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tor 22 okt 2015, 20:40

Köpte igår:

Bild

Kommer nästa vecka - direkt från high tech-landet Polen!

Och vad gäller hårdvarueffektburkar så - nej. De är svincoola men nej. Gammal digital teknik känns riktigt dödsdömt. Analoga (de flesta) kan repareras i all oändlighet men en gammal Eventide är i princip en gammal PC med inbyggt ljudkort (in-/utgångar) och sedan någon trasslig kod som operativsystem. När de gå sönder kan ingen reparera dem, förutom möjligtvis någon skum lirare i sydfrankrike som skiter i överenskommelser, tidplaner och kan ta vilka priser han vill.

Med det sagt skulle jag gärna vilja klämma på klassikern H3000 någon gång. Inte äga, men låna en vecka eller så. Likaså Lexicons 224XL vore kul att ratta runt med, bara för att lyssna på 120 000 kr (i 1985 års penningvärde).

Wiki:
Lexicon is considered "the godfather of digital reverb",[4] as one of the early players on the reverb/reverberation market. The company was among the first to produce commercially available digital reverb equipment, beginning in 1978[5] with the Model 224. In 1986, Lexicon released the 480L (costing more than some cars), a successor of the 224XL

Bild

Alla släppte mega-reverb med coola fjärrisar vid den här tiden. Kombinationen reverb, sampling och Sonys PCM3324 digitalbandare hörs på musiken från den eran, som framför allt badar i reverb (för att dölja bruset från samplingarna)

Yamaha REV1

Bild

Sony DRE2000

Bild

AKG ADR68K

Bild

Sonys PCM 3324 digitalbandare. Nypris 1985 - 134 000 DOLLAR. Nu är en fyra år gammal laptop med ett gratisprogram i princip en mer kompetent lösning (PC'n kan såklart inte spela in 24 separata spår samtidigt, men ändå!)

Bild

Så, gammal digital teknik är inget jag skulle betala några större pengar för.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » lör 24 okt 2015, 22:45

Ponera att en individ har fyra ljudkällor med line-nivå, en ljudkälla mono line-nivå, en styck mikrofon. Dessa ska gå till en stereoinspelningsapparat. Dessutom vill denna individ vid behov kunna skicka ljudet från dessa till en loop-pedal och spela in resultatet. (Loop-pedalen bör kunna betraktas som en stereoeffekt.) Vad skall denna människa inhandla, om lösningen inte ska ta så stor plats? Ett mixerbord med fyra stereokanaler har ju ett visst avtryck, medan en line-mixer ofta saknar en del godis som behövs. Finnes den optimala lösningen i en burk, eller är det kombination av line-mixer och litet mixerbord som behövs.

En datamaskin får under inga omständigheter vara inblandad i lösningen. Ej heller något av märket Behringer, som är den nuvarande "lösningen", vilket innebär att man mixar genom att ställa nivåerna på de olika ljudkällorna. De har säkert saker som lämpar sig bättre, men det får vara nog med av snålhet bedragen vishet. (Det bör inte vara Bananskallenivå heller, lägger hellre de överdrivna slantarna på instrument.)

Bild
Senast redigerad av Apan lör 24 okt 2015, 22:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » lör 24 okt 2015, 23:05

Apan skrev:Ponera att en individ har fyra ljudkällor med line-nivå, en ljudkälla mono line-nivå, en styck mikrofon. Dessa ska gå till en stereoinspelningsapparat. Dessutom vill denna individ vid behov kunna skicka ljudet från dessa till en loop-pedal och spela in resultatet. (Loop-pedalen bör kunna betraktas som en stereoeffekt.) Vad skall denna människa inhandla, om lösningen inte ska ta så stor plats? Ett mixerbord med fyra stereokanaler har ju ett visst avtryck, medan en line-mixer ofta saknar en del godis som behövs. Finnes den optimala lösningen i en burk, eller är det kombination av line-mixer och litet mixerbord som behövs.

En datamaskin får under inga omständigheter vara inblandad i lösningen. Ej heller något av märket Behringer, som är den nuvarande "lösningen", vilket innebär att man mixar genom att ställa nivåerna på de olika ljudkällorna. De har säkert saker som lämpar sig bättre, men det får vara nog med av snålhet bedragen vishet. (Det bör inte vara Bananskallenivå heller, lägger hellre de överdrivna slantarna på instrument.)

Bild


Om en Behringer-PC är helt utesluten kanske en gammal fin hårddiskinspelningsmojäng vore något? Roland, Yamaha, Tascam och Fostex gjorde dessa runt millenieskiftet och några år framåt. Individen får antagligen acceptera att minimiantalet ingångar ej understiger 8 (åtta) men då dessa tingestar nu för tiden är nere på en tio-femtondel av nypriset så kanske det är acceptabelt ändå? Extrakanaler öppnar möjligheten att t.ex spela in loop-pedalens returer live.

De större hårddiskportorna erbjuder nostalgiska funktioner som cd-brännarbackup! :like:
Senast redigerad av Bananskalle lör 24 okt 2015, 23:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » lör 24 okt 2015, 23:21

Förtydligande: Allt finns redan, vill bara byta ut hur signalerna mixas ihop. Kör tvåkanals ner på en portabel inspelningsmanick av high-end-märket Roland. Det funkar, men meckigt att pilla på olika apparater när nivåer ska justeras. Att ha en Behringer-pryl i sin närhet är ju också skamligt. Det är ingen som helst seriös inspelning som sker, mest övning och lite riffskisser. Och syntar.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » lör 24 okt 2015, 23:59

Köööp!

Bild

Och gilla det analoga mixandet. Innan du vet ordet av har du köpt en analog kompressor att lägga (på insert) över stereoutgången, och sedan är det kört :like:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » sön 25 okt 2015, 00:11

Den där har väl bara två stereokanyler? Lite jobbigt att lägga vänster/höger på var sin kanal, asså. Så Soundcraft är bra skit?
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » sön 25 okt 2015, 09:00

Dedikerade stereokanaler med alla features är sällan skådade på små mixers. I så fall får du leta efter något generellt större och dyrare. Att separera L och R och panorera åt varsitt håll är jättejättejättejobbigt men inte EXTREMT SVINJOBBIGT, så jag skulle nog gilla läget. Ja, soundcraft är bra men mixern ovan har ett nypris på 2300 och då är det antagligen inte världens kvalitet på hårdvaran. Inget som låter illa men efter några års användande i din dödsmetallhemmastudio så kan det börja glappa i reglar och jack. Om vi vänder på korven - vad har du för budget?

Edit: Den här då? Soundcraft Spirit M4.
4 mono och 4 stereo, med mer fingeranpassade 100 mm reglar. Görs ej längre men hittas kanske begagnad för ~4k inom ett halvår?

Bild
Senast redigerad av Bananskalle sön 25 okt 2015, 09:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » sön 25 okt 2015, 11:07

Hade ju varit perfa, asså. Hittade Allen&Heath ZED 12FX, som har tre stereo och sex mono. Kom på att min Nord Lead 4 kan skicka sina fyra banker via separata utgångar, och eftersom jag gillar att ha mer möjligheter än jag utnyttjar kan detta vara ett alternativ också. Vad gäller budget så är väl runt 5K befogat, men kan pynta kanske upp till obefogade 10K för något glänsande och icke-kinesiskt...
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav fissmoll » sön 25 okt 2015, 11:45

Bananspindeln har snärjt en hel apa i sitt nät.


Sent from my iPhone using Kkmmtudgd
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » sön 25 okt 2015, 13:06

Måste säga att det är skillnad, asså. Jag har undermålig utrustning som knappt täcker mina behov, vilket man kanske inte kan säga om B. Ananskalle. Att då få lite tips från den som grävt ner sig ordentligt är inte fel. Du är ju insatt i ämnet också, hit med tips istället för spetsfundigheter, för böveln!
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Nut » sön 25 okt 2015, 13:18

Kinesiskt funkar inte ser jag, annars hade jag den ultimata mixern för dig Apan :big:
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » sön 25 okt 2015, 13:40

Jorå, det funkar. Både Soundcraft och Allen&Heath och säkert 99% av allt i rimlig prisklass är kinesiskt. I min västerländska chauvinism är jag beredd att betala mer för något gjort på något annat ställe, men vet att det med största säkerhet blir Kina ändå.
Senast redigerad av Apan sön 25 okt 2015, 13:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Studioprylar

Inläggav fissmoll » sön 25 okt 2015, 19:08

Nu kastas det nötter åt apan också.

Du vet ju att allt löser dig om du bara köper en....


Sent from my iPhone using Kkmmtudgd
Senast redigerad av fissmoll sön 25 okt 2015, 19:09, redigerad totalt 1 gång.
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Studioprylar

Inläggav HRJ » sön 25 okt 2015, 21:04

fissmoll skrev:Nu kastas det nötter åt apan också.

Du vet ju att allt löser dig om du bara köper en Eclipse....


Sent from my iPhone using Kkmmtudgd

Fixat.
Toppbloggare på Diskant.

LordoftheStrings skrev:Ajaj, hade jag haft användning för den hade jag kanske köpt den


För miljöns skull − skriv inte ut detta meddelande i onödan
Användarvisningsbild
HRJ
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5356
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » sön 25 okt 2015, 22:19

Men Apan då! :kisses: Mellan 5k och 10k - då öppnar sig en värld av tidiga nittiotalskonstruktioner med ett nypris på 70 - 100 000, vars byggkvalitét helt enkelt inte görs idag! De behöver nu 25 år senare kanske lite tlc men det är verkligen inga konstigheter. Allt är moduluppbyggt, lödningarna är through hole (d.v.s inte ytmonterat) och alla delar finns på elfa.

Förra måndagen bytte jag in mitt Amek TAC Bullet Custom 10:4:2 mot Calrecmixern, som vi tidigare avhandlat i tråden. Amekbordet var mitt andra och något jag trodde skulle stanna för alltid. Tyvärr beslutade jag mig för att gå från 10 till 16 analoga kanaler och därmed blev det som det blev, men, du får inte ett bättre bord för 5 000. Du får inte ett bättre bord för 15 000. Närmaste konkurrent, som produceras idag, vore väl ett Toft ATB 8:8:2 som har ett nypris på 37 000.

Jag brydde mig inte om att annonsera ut Amekbordet här eftersom det inte var en Eclipse. Vill du att jag kontaktar köparen så gör jag det. Kan nog få loss det för 5, exkl. frakt. Just nu står det på Gotland.

Bild

Vad som inte syns är ett fläktkylt spänningsaggregat som tar 3 rackhöjder. Hela paketet mixer + PSU är kanske 25 kilo.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » mån 26 okt 2015, 23:25

Säkert bättre om man har ork och är kapabel till att serva dem. Jag är inte kvalificerad i någon av kategorierna är jag rädd. Fortfarande nyfiken på Nötens universallösning.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Nut » tis 27 okt 2015, 11:53

Haha nää, du vill inte veta vad jag har, en linjemixer som börjar på B och slutar på R :big:
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Studioprylar

Inläggav Henkie » tis 27 okt 2015, 12:03

Hur använder man ett analogt bord från 1991? In i dattan, eller utan datta? Varför detta mellanting mellan stenålder och nutid?

Jag trodde att man endera köpte asgamla grejer, eller nya och fräscha. :arrow:
SVERIGES LEDANDE GITARRFORUM! www.facebook.com/groups/gitarrplanket
Användarvisningsbild
Henkie
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 22:13
Ort: Oslo

Re: Studioprylar

Inläggav Nut » tis 27 okt 2015, 12:18

AD/DA omvandlare Henkie
Användarvisningsbild
Nut
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 18876
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 22:26
Ort: Norra Ishavet

Re: Studioprylar

Inläggav fissmoll » tis 27 okt 2015, 12:27

Henkie skrev:Hur använder man ett analogt bord från 1991? In i dattan, eller utan datta? Varför detta mellanting mellan stenålder och nutid?

Jag trodde att man endera köpte asgamla grejer, eller nya och fräscha. :arrow:
'


Man stoppar in Macen i effektloppen.
NOVÁ A DRAVÁ! :fnys:
Användarvisningsbild
fissmoll
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 6532
Blev medlem: fre 23 nov 2007, 11:53
Ort: Bergnäset

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 27 okt 2015, 19:09

Idag tog jag tag i något som jag sopat under mattan fram tills....idag. Jag beställde två patchbays med dsub på baksidan, totalt 16 blandade dsub-kablar (dsub till xlr m & f) och 50 bantamkablar. Detta blev ca 16 laxar, för sladdar :shock:

Nu är pengarna slut!
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Tremade » tis 27 okt 2015, 19:44

Hej studiotomtar! Vilka studiomonitorer bör man köra till sin gitarr-rig? Hade tänkt bli modern. Budgeten på monitorer är ca 12 000. Får man något vettigt? Hög volym är inte prio, skall endast användas hemma i ett normalstort vardagsrum i en lägenhet.

Hört att Yamaha DSR112 ska vara bra, lite dyrt kanske. Även DXR10 om man är lite fattigare.
Senast redigerad av Tremade tis 27 okt 2015, 19:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tremade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Studioprylar

Inläggav Apan » tis 27 okt 2015, 20:13

Det får du vettiga prylar för, i mina öron. Adam låter bra, diggar Genelec ockå. Är väl bara att köpa den dyraste man har råd med, så blir det bra.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 27 okt 2015, 22:17

Henkie skrev:Hur använder man ett analogt bord från 1991? In i dattan, eller utan datta? Varför detta mellanting mellan stenålder och nutid?

Jag trodde att man endera köpte asgamla grejer, eller nya och fräscha. :arrow:


Ljudkort med 8+ separata ut in i mixern och programmaterialet (stereomixen) tillbaka in i ljudkortet. Fördelen, som ingen hör, är att analoga mixrar inte är lika ~perfekta~ som digitala-in the box-mixrar. M.a.o blir det lite distorsion, lite fasfel och lite fräs. Allt detta bidrar till ett behagligare och kanske aningen bredare ljud, men det är verkligen bara den sista procenten av upplevelsen och förutsätter att lyssnaren har en ok uppspelningsmojäng. Skall det lyssnas på mp3 så är det skit samma.

Annan aspekt är man inte skall underskatta den inspiration man kan få av att vara omringad av prylar som blinkar. Den känslan är riktigt knarkig och kräver mer och mer blinkande saker.

Och en mixer från 1991, med ett 20 ggr högre nypris jämfört mot sitt begpris, är i regel en riktigt kompetent och välbyggd maskin som producerades under den tid då två kanaler Sound Tools hårddiskinspelning (föregångaren till Pro Tools) kostade ca 100 laxar, exklusive jättefet Mac. Det var ingen masstillverkning av musikprylar på den tiden, eftersom allt var så jävra dyrt! Då var man som producent tvungen att erbjuda något speciellt, som t.e.x att vara riktigt bra, för under en halv årslön :like:

Bild
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

FöregåendeNästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

  • Reklam