• Reklam

Pottar för coil split

Allt som rör musik

Pottar för coil split

Inläggav Sheena » tor 29 nov 2018, 14:26

Jag hade tänkt ge min Hagström IIN lite kärlek och byta mickar till SD Jazz och SB Trembucker, och tänkte passa på att utnyttja coil split-möjligheterna. Jag har dock ingen koll på vilka pottar man ska ha. Kollat lite på gitarrdelar, för själva split-potten finns t.ex: https://gitarrdelar.se/product_info.php ... 2cd585ddde
500K är väl rätt till mickarna, och log "ska" man väl ha till volym (kör full patte i stort sett hela tiden så det spelar inte så stor roll)? Jag vill passa på att byta även ton-pottarna så att det är nya och fräscha grejer i gitarren. Ska man ha stort hus? Litet hus? Spelar det någon roll? Log eller linjärt? Hilfe bitte!
Användarvisningsbild
Sheena
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 375
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 19:24
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Pottar för coil split

Inläggav vikko98 » lör 01 dec 2018, 11:14

Se till att mäta axeln på dina befintliga innan så du inte köper potar med fel mätsystem. För att passa rattarna helt enkelt...

Stort eller litet hus? Försöka hitta potar som i måtten matchar de som redan sitter i gitarren. Logaritmiska till volymen och linjära till tonkontrollerna och 500K på båda. Detta är ju traditionellt det som rekommenderas för HB's. Rätt eller fel...

Om du ändå river ur så riv ur allt kablage samtidigt och fräscha upp hela elektroniken.

Jag rekommenderar kvalitetsproducenter som t.ex. CTS, Bourns och Alpha. Min erfarenhet säger att det är värt de extra pengarna. Just hur Gitarrdelars egna står sig i jämförelse vet jag inte.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Pottar för coil split

Inläggav Sheena » mån 03 dec 2018, 11:26

Tackar :smile:
Användarvisningsbild
Sheena
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 375
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 19:24
Ort: Göteborg


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster

  • Reklam