• Reklam

Vad gör du just nu?

Övrigt

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav vikko98 » lör 12 jan 2019, 14:51

Oavsett så är det i princip samma sak oavsett vem som styr. Vad hjälper arbetsrätten när fackklubbarna är helt genomruttna ändå. Vår klubb står fan inte på sina medlemmars sida, det är en sak som är säker. Hjärtat må sitta någorlunda åt vänster på både S-politiker och LO-fackpampar men plånboken sitter stenhårt i högerfickan.

Men det är bara att köra på i den här riktningen så kanske vi i framtiden kan ha Saw-liknande tävlingar där folk får tävla om vem som får en ny lever. För den befintliga är söndertrasad av både alkohol och benzo i ett tappert försök att hålla huvudet ovanför ytan.

Ja, jag ska ha ett stående inlägg i "Dagens skit" tråden; Folk...

:thumbup: :thumbdown: :?

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Apan » lör 12 jan 2019, 17:37

Skalan i Sverige är vänsterjusterad. Det lär dröja innan något parti kör vad som anses vara högerpolitik i resten av världen. Så ett litet steg åt höger gör oss inte till USA över en natt.

Kände inte till värnskatten, och märker nu att jag inte ens når upp till den. Fattigt. Men till 2020 då den slopas borde man vara där. Bara att gratulera Bananen som kommer kunna slentrianköpa feta kompressorer på löpande band [emoji106].
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Apan » lör 12 jan 2019, 17:52

Glömde bonusen för fan. Jag blir alltså bestulen i detta nu [emoji24].
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Bananskalle » lör 12 jan 2019, 23:10

Vad en slopad värnskatt ger kommer ökade räntor äta upp och mer därtill.

Jag har inte haft någon fantastisk löneutveckling under senaste mandatperioden. Det rör sig om 1000-2000 kr/mån varje år. På storbolag är det oftast en (låg) procentsats och därefter bara att gilla läget. Istället finns andra fördelar, som tex generösa förhållanden under föräldraledighet.

En sak som är talade är att min nettoinkomst var högre 2014 än vad den är 2018, trots löneökning. Ökade skatter är förklaringen.

Från botten av mitt hjärta avskyr jag socialdemokratin, kommunism och numera också liberaler. L har varit ett seriöst alternativ för mig var och vartannat val. Nu har Jan Björklunds familjemedlemmar satt griller i huvudet på honom och borgerlig politik, ett samlat alternativ som kan utmana S +mp, är ett minne blott.

Kommande partiledardebatter skall bli spännande! För att inte tala om kommande lågkonjunktur!

Fy fan!! [emoji35][emoji35][emoji35]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Bananskalle » lör 12 jan 2019, 23:15

Vikko, en liten del (typ 12%) av skatteintäkter går till vård. Ungefär lika mycket går till skola. Den vanliga snyftargumentationen (vård, skola, omsorg) är bara ett spel. Den stora kakan går till bidrag i olika former. Den kakan lär inte minska.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Bananskalle » lör 12 jan 2019, 23:21

Hoppas att V stoppar skiten. Extra val vore spännande!
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav vikko98 » sön 13 jan 2019, 00:33

Bananskalle skrev:Vikko, en liten del (typ 12%) av skatteintäkter går till vård. Ungefär lika mycket går till skola. Den vanliga snyftargumentationen (vård, skola, omsorg) är bara ett spel. Den stora kakan går till bidrag i olika former. Den kakan lär inte minska.


Jag vet. Det är hela mänskligheten jag har lessnat på, har satt mitt hopp till utomjordingar... :disapprove:

Bild

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Bananskalle » sön 13 jan 2019, 00:34

Oooh! Nu snackar vi!
Engineers!
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav vikko98 » sön 13 jan 2019, 00:42

Vi klarar ju inte av att ta hand om oss själva, vi behöver hjälp utifrån...

Bild

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Bananskalle » sön 13 jan 2019, 01:35

Vad är det för bullshit? Vi klarar inte av att ta hand om oss själva??
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav vikko98 » sön 13 jan 2019, 19:02





Du tar det för personligt...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Bananskalle » sön 13 jan 2019, 19:15

Nej, jag reagerade på floskligheten. Vad menar du? [emoji50]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav vikko98 » sön 13 jan 2019, 20:43

Det var väl egentligen menat som ett cyniskt skämt men jag tänker på hela mänsklighetens problem med att använda huvudet. Att vi kan ha ihjäl varandra över petitesser. Etc. etc.

Men vad vet jag, jag har ju glasögon... :disapprove:

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Apan » sön 13 jan 2019, 22:45

"Floskligheten" :approve:.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Bananskalle » mån 14 jan 2019, 01:12

vikko98 skrev:Det var väl egentligen menat som ett cyniskt skämt men jag tänker på hela mänsklighetens problem med att använda huvudet. Att vi kan ha ihjäl varandra över petitesser. Etc. etc.

Men vad vet jag, jag har ju glasögon... :disapprove:

/Niklas


Fast det är ju faktiskt tvärtom mot vad som egentligen händer, d.v.s folk får det bättre.
Mord över petitesser är för lowlifes.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Forsman » tis 15 jan 2019, 18:48

Jo, folk gnäller, men de glömmer bort att de har gjort val som gör dem fattiga.
Har valt att inte lägga ned tid på studier i skolan, valt att inte skaffa någon vettig utbildning, valt att inte jobba hårt nog, för det är "jobbigt"...
Men ungfolket idag ska ju ha direktörslöner DIREKT utan engagemang och slit. Det funkar inte så, även om dina curlande föräldrar har inbillat dig att "allt är möjligt om man bara gnäller tillräckligt".

Märker av ett generationsskifte på mitt jobb just nu, där det kommer in folk mellan 22-35 ungefär (även några äldre, men generellt yngre).
De tar sig inte för något utan att man "sätter igång" dem. Sitter med mobilerna i stället för att lära sig. Fattar inte - har man provanställning så får man visa lite engagemang och inte sitta och proppa i sig saft å bullar och kolla roliga Svampbob Fyrkant-videor på YT liksom. Var är världen på väg egentligen??

Just nu puttrar köttfärssås på spisen. Jag dricker vin för ovanlighetens skull. Skål, Bönder! :cheers:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav vikko98 » tis 15 jan 2019, 21:40

Upplever liknande saker på mitt jobb också, alla unga är inte katastrof men de flesta gör mig seriöst orolig inför framtiden.

Bananskalle skrev:Fast det är ju faktiskt tvärtom mot vad som egentligen händer, d.v.s folk får det bättre.
Mord över petitesser är för lowlifes.


Tänker du på Rosling och hans bubblor? Jag tänker inte bestrida det men anser ändå, rent generellt, att mer pengar i fickan inte nödvändigtvis gör folk mer benägna att använda huvudet. Jag säger inte att jag är något vidare supersmart själv men jag försöker i alla fall att använda de få hjärnceller jag är begåvad med...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Apan » tis 15 jan 2019, 23:03

Steven Pinker är supersmart och driver en liknande tes, alltså mindre våld och bättre standard över tid. Det är lätt att få intrycket att allt går söderöver, men det är det som geneterar klick.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Bananskalle » tis 15 jan 2019, 23:38

vikko98 skrev:Upplever liknande saker på mitt jobb också, alla unga är inte katastrof men de flesta gör mig seriöst orolig inför framtiden.

Bananskalle skrev:Fast det är ju faktiskt tvärtom mot vad som egentligen händer, d.v.s folk får det bättre.
Mord över petitesser är för lowlifes.


Tänker du på Rosling och hans bubblor? Jag tänker inte bestrida det men anser ändå, rent generellt, att mer pengar i fickan inte nödvändigtvis gör folk mer benägna att använda huvudet. Jag säger inte att jag är något vidare supersmart själv men jag försöker i alla fall att använda de få hjärnceller jag är begåvad med...

/Niklas


Allting är relativt. För att du och jag skall uppleva en otrolig förbättringar så krävs det i princip att engineers skall komma med gratis feta kompressorer och svinfeta glas med rosé medan för att stammens lägste i _AFRIKA_ skall känna samma glädjerus kanske det räcker med ett glas rent vatten. Olika ingångsvärden.

Jag jobbar tack och lov bara med smartingar, där oftast jag känner mig som den korkade. Utmanande, för att inte säga lätt stressande. Men men, vi har alla gått genom samma rekryteringsprocess.

Fast nu är jag ute och snedseglar och svarar på saker du inte frågat mig om. Finns det någon som påstår att likviditet/köpkraft/förmögenhet är lika med intelligens? Det finns garanterat samband (intelligens=bättre jobb) men det är kanske ingen naturlag :-/

När diskant blir filosofiskt är det som bäst. Den perfekta balansen mellan filosofi och runkskämt har aldrig nåtts lika ofta som i den här tråden.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Forsman » ons 16 jan 2019, 00:26

Bananskalle skrev:När diskant blir filosofiskt är det som bäst. Den perfekta balansen mellan filosofi och runkskämt har aldrig nåtts lika ofta som i den här tråden.

Jag har ägnat enormt mycket tid åt filosofiskt tänkande de senaste åren. Har en otrolig åldersnoja. Fyllde 46 för tio dagar sedan. Vill inte fira. Idag har jag och frun 9-årig bröllopsdag som vi inte "firar" p.g.a att bägge jobbar. Meningslöst.

Men en meet-up nånstans i Tjockholmstrakten kanske inte vore en dum idé. Jag är inte riktigt den jag varit förut av många anledningar. Ändock är jag nästan exakt samma person, så jag gör ingen besviken. Hård och mjuk. Ser igenom folk lätt, speciellt dåligt folk. Samtidigt så har jag medkänsla för en del som har det svårt, men då handlar det inte om folk som är slöfockar, white trash-snyftisar. Liksom. Jag är en känslosam person faktiskt, men jag väljer noggrant vem som får ta del av mina känslor. Puss på er. :smile:
Utsatt för systematisk mobbning av ryggdunkarklubben!
Forsman
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 11705
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 07:28
Ort: Ösmo, 45 km söder om Globen.

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav vikko98 » ons 16 jan 2019, 06:31

Gråtfestival deluxe på kajen i Eriksberg med rosé och tårna i vattnet i maj?

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Pata » ons 16 jan 2019, 22:53

Bild
Senast redigerad av Pata tor 17 jan 2019, 15:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Apan » tor 17 jan 2019, 00:22

Är det en stor hög av Deeds of Flesh-låtar?
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Pata » tor 17 jan 2019, 08:43

Apan skrev:Är det en stor hög av Deeds of Flesh-låtar?

Ja nästan uteslutande. Men även en del musik som drar åt det här hållet:

Senast redigerad av Pata tor 17 jan 2019, 15:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Pata
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2535
Blev medlem: fre 15 feb 2008, 23:45

Re: Vad gör du just nu?

Inläggav Bananskalle » tor 17 jan 2019, 13:39

Riktigt nyskapande och fräscht!

[emoji88]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

FöregåendeNästa

Återgå till Off topic

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Reklam