• Reklam

Att arrangera musik...

Allt som rör musik

Att arrangera musik...

Inläggav vikko98 » fre 11 jan 2019, 12:49

Detta är ett väldigt intressant ämne tycker jag och jag är nyfiken på hur ni andra brukar resonera när ni gör detta superviktiga moment?

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Att arrangera musik...

Inläggav Bananskalle » fre 11 jan 2019, 16:01

Först lägger jag synth.
Klart.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Att arrangera musik...

Inläggav Mats N » fre 11 jan 2019, 23:24

Om det är en låt med text lyssnar jag först till texten och diskuterar den med låtskrivaren. Dels för att få säkra att de känslor som låten framkallar hos mig är samma som låtskrivaren vill få fram. Sedan frågar jag om låtskrivaren har någon speciell musikstil och/eller någon förebild i sinnet.
Med denna informationen börjar jag arrangera i önskad stil.
Resten är ju ett musikaliskt hantverk som är fantastiskt roligt och som ibland tar väldigt lång tid beroende på hur mycket jag engagerar mig i låten.

/Mats N
Mats N
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 613
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 21:07
Ort: Göteborgstrakten

Re: Att arrangera musik...

Inläggav vikko98 » lör 12 jan 2019, 15:19

Iom med att jag i princip bara arrangerar egen musik så behöver jag ju inte ta hänsyn till andra på det sättet. Arren blir ju olika beroende på vad som är viktigast. Är det t. ex. något som drönar är det ju ganska juste att bygga upp lager efter lager för att det ska var intressant hela vägen. Vid traditionella vers-refräng-vers-arr så gillar jag att ändra sångmelodin lite kanske, eller rytmen etc. Det beror ju helt och hållet på vad som finns i låten. En snyggt riff eller en hook kanske gör att man inte behöver ändra...

När jag försöker skriva vad jag tycker så inser jag att det här är som hel vetenskap byggd på känsla...

Fyll på...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Att arrangera musik...

Inläggav Laban » mån 14 jan 2019, 09:36

Min ärkefiende, arrangemanget. Nu för tiden sysslar jag mest med trams så nu spelar det ju ingen roll om det man gör blir dåligt så då bara kör jag utan plan och så blir det som det blir. Blev första försöket dåligt är det osannolikt att jag skulle försöka ändra nånting. Men på den tiden jag kämpade med att producera så bra metal jag bara kunde var tillvägagångssättet ganska annorlunda.

Ett typexempel:
När jag har några riff som känns ok försöker jag identifiera om något av dom skulle funka tillsammans med sång. Ok, där har vi kanske en vers då. Funkar nåt av riffen att sätta ihop med versen? Hmm ja där har vi nog en tjusig övergång till refrängen. Alla riff jag hade förberett är för stökiga för att köra refräng på, då hittar vi på nåt nytt. Fila lite på en sångmelodi, nöta nöta osv tills det känns riktigt bra. Har jag ingen bra känsla här så är det bara att lägga ner. Ok, då har vi ett skelett till vers och refräng, då bygger jag vidare med kanske en ny del, eller så kör vi repeat en runda till. Och sen kommer den stora döden. Vad fan gör man efter refräng 2? Vad man än provar blir antingen för mycket standard eller så blir det åt andra hållet och sen sitter man med en låt på 6 minuter bara för att man ville avvika en smula. Jag vänder och vrider på allt 200 gånger innan jag hittar nåt som känns acceptabelt och knappt ens då är jag nöjd med arret. Jag är verkligen extremt dålig på detta och det är en fruktansvärt slitsam och tråkig process. Den kreativa glädjen är helt borta och det är bara ett jävla nötande för att försöka få ordning på det.
Senast redigerad av Laban mån 14 jan 2019, 09:36, redigerad totalt 1 gång.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Att arrangera musik...

Inläggav vikko98 » tis 15 jan 2019, 21:52

Det känns som om många metalband har liknande problem. Man slänger in 300 riff i en låt och det blir ofta ett ofokuserat resultat. Det kan vara bra riff i sig men för många och kunde säkert räckt till flera låtar.

Tänker på Machine Heads senaste där de har dragit ned låtlängderna ordentligt med mycket gott resultat. På de två-tre skivorna innan har låtarna snittlängder på typ sju minuter och helheten blir lidande.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Att arrangera musik...

Inläggav Apan » tis 15 jan 2019, 22:58

Min personliga teori är att låtarna alltid saknats för Machine Head, och nu metal-influenserna blir spiken i den mediokra kistan. Såg dem när de var som minst dåliga som förband till Slayer 94. Allt bleknar ju när man följs av Slayer så klart, men inte ens som tonåring blev jag lurad av MH.
Senast redigerad av Apan tis 15 jan 2019, 22:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Att arrangera musik...

Inläggav vikko98 » ons 16 jan 2019, 11:16

Fast smak är ju en annan sak, jag gillar MH och gillar dem tydligen mer när de håller nere mängden riff i sina låtar. Men just MH verkar vara ett sådant där band man antingen tycker om eller inte...

[Edit] Skivorna som kom i slutet av 90-talet har ju inte klarat tidens tand så bra trots kortare tider på låtarna...

/Slayer
Senast redigerad av vikko98 ons 16 jan 2019, 11:20, redigerad totalt 3 gånger.
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Att arrangera musik...

Inläggav Apan » ons 16 jan 2019, 19:23

Jag har inget problem med många riff i en låt. Grundproblemet, fattiga riff, blir bara tydligare när det är många. Archspire är ett exempel när riffen är många och an hög kvalitet, och då blir det rysligt bra, asså.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Att arrangera musik...

Inläggav vikko98 » ons 16 jan 2019, 20:27

Laban behöver spruta ut riff och sedan låta någon annan limma ihop dem...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Att arrangera musik...

Inläggav Laban » ons 16 jan 2019, 22:44

Bara för att visa hur illa det kan gå när jag försöker avvika från mallen och göra nåt annorlunda efter andra refrängen. Jag virrade bort mig totalt och det blev 500 olika riff på rad och ett fiskmåsparti. Nu saknas det förvisso sång här men det kan kanske höras ändå hur det var tänkt. Låten blev 9:34.

https://www.dropbox.com/s/5u6shydt43e38ft/rauhrackel%20v15.mp3?dl=0
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Att arrangera musik...

Inläggav vikko98 » tor 17 jan 2019, 10:52

Hade du haft andra riffet efter andra refrängen som outro så hade det ju varit komplett utan att det hade varit standard. More is more complicated... Ibland i alla fall.

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Att arrangera musik...

Inläggav Laban » tor 17 jan 2019, 16:32

vikko98 skrev:Hade du haft andra riffet efter andra refrängen som outro så hade det ju varit komplett utan att det hade varit standard. More is more complicated... Ibland i alla fall.

/Niklas

Vi borde kanske starta ett band.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Att arrangera musik...

Inläggav vikko98 » tor 17 jan 2019, 16:59

Vad ska vi heta?

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Att arrangera musik...

Inläggav Apan » tor 17 jan 2019, 21:07

Fläskdåd är klatschigt, och samtidigt en tribut till era främsta influenser. Och Labans svullande.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Att arrangera musik...

Inläggav vikko98 » tor 17 jan 2019, 21:18

Dåd av fläsk infekterar dem med osanning...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Att arrangera musik...

Inläggav Ilja » lör 19 jan 2019, 00:25

Min bror brukade sköta arrangemanget när vi fortfarande samarbetade. Jag bara tutar och kör.
Användarvisningsbild
Ilja
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1075
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 15:46
Ort: Västerås


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

  • Reklam
cron