• Reklam

Battle#22 länk och piña colada!

Allt som rör musik

Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav Bananskalle » fre 22 feb 2019, 22:40

Sitter i mina gaminghörlurar och undrar varför de släcker mid/mitten? Fattar inte riktigt varför? Jag skulle kunna gnälla på att alla har för låg sång eftersom jag bara hör side/stereo
Skit samma - här kommer fet bossa nova a la apan!

https://soundcloud.com/bananahead/diskantbattle22
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Reklam

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav vikko98 » fre 22 feb 2019, 23:33

Jag ville inte att Rockys låt skulle ta slut...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav rocky67 » fre 22 feb 2019, 23:33

:like:
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav vikko98 » fre 22 feb 2019, 23:50

Jäklar vad lågt Apan hade mixat sin sång...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav Bananskalle » lör 23 feb 2019, 00:56

Jag hade kopplat lurarna i mik-ingången :D
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav vikko98 » lör 23 feb 2019, 01:40

Bild

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav rocky67 » lör 23 feb 2019, 19:00

1. Apan själv? Måste det vara med sådan avantgarde-synt och avantgarde-trummor. Coolt.
2. Bananskalle! Vad gör du? Inga bajsreferenser??? Skön bossa,konstigt fett. Sången låter som en... som en brasiliansk särskola. På ett bra sätt alltså.
3. Jag gillar verkligen det komprimerade gitarrljudet. Texten är bra och bajs kom med! Bra komposition från början till slut.
4. Riktigt bra skådespel. Skönt att Hobo fick vara med. Apan gatukorsningens kung på skammens cykel, det slutar illa. Lite Frank Zappa aktigt stick. Mysigt och väldigt bra överlag.
5. Något låtsatsspråk? Fast man anar vad det handlar om. Fint orgelljud, man önskar att det kunde fortsatt lite längre för det var bra.
6. Mitt bidrag. Blev ju ingen bossanova, men en liten Kinks cover och hustrun fick vara med på saxofon på lalalala partierna.

Hur får ni till så bra djup och bredd i era inspelningar? Min lät ju platt i jämförelse.
Senast redigerad av rocky67 lör 23 feb 2019, 20:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav vikko98 » lör 23 feb 2019, 20:59

Här har jag funderat på hur vi ska sprida ditt bidrag ut i världen och så var det en cover... Det fanns ju något bekant med låten men det hade jag överseende med. Platsar nog in på topp 3 av mina battle-favoriter...

[Edit] Fast nu när jag tänker på det så är ju mina andra favoriter det också, Hobos dansbandslåt och Apans Barry White cover...

/Niklas
Senast redigerad av vikko98 lör 23 feb 2019, 21:01, redigerad totalt 3 gånger.
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav HoboTLB » lör 23 feb 2019, 21:36

Aaaaaaaaaaaaaaaaah!
Användarvisningsbild
HoboTLB
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 521
Blev medlem: sön 28 okt 2012, 20:48
Ort: Världens bävertätaste stad

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav Apan » lör 23 feb 2019, 22:02

Har precis kommit hem från en tur till huvudstaden. Ska lyssna och rapporterar efter detta.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav Ilja » sön 24 feb 2019, 12:05

Jag har ljud endast i vänster lur. Ska det vara så? :?
Användarvisningsbild
Ilja
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1075
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 15:46
Ort: Västerås

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav vikko98 » sön 24 feb 2019, 16:03

Det beror på om du producerar eller konsumerar...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav lukas » mån 25 feb 2019, 09:18

Riktigt bra! Jag är hysteriskt imponerad som vanligt! :clapping:

Hade total idétorka och noll tid så det blev inget bidrag från mig den här gången. :sad2: :disapprove:
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav Apan » mån 25 feb 2019, 22:12

På tal om lågt, lyssnar på Bananens bidrag nu [emoji52]. Det var roligt, men skulle varit mer avantgarde.
vikko98 skrev:Jäklar vad lågt Apan hade mixat sin sång...

/Niklas
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav Apan » mån 25 feb 2019, 22:17

Trean bör vara Laban. Jävla fin låt asså, men den fekaliebaserade humorn kan jag inte riktigt förlika mig med asså.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav Apan » mån 25 feb 2019, 22:33

Fyra måste vara vikko. Bra och som sagt Zappa-feeling. Texten var passande då jag blev överkörd av ett hjon för några år sedan. Terge som nummer fem får priset för fetaste synten. Rocky avrundar spektaklet på ett smakfullt sätt.

Ångrar lite att jag ignorerade temat. Första partiet var en ansats till bossa-basgång och sen var tanken att bygga därifrån. Men sen fick jag svår syntfeeling och en mängd återvunna partier skrev sig i det närmaste själva. Är rätt nöjd med bidraget och även med att de värsta personangreppen uteblev med tanke på temat.
Användarvisningsbild
Apan
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 8386
Blev medlem: ons 15 sep 2010, 22:30
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav Laban » tis 26 feb 2019, 09:09

Apan skrev:Trean bör vara Laban. Jävla fin låt asså, men den fekaliebaserade humorn kan jag inte riktigt förlika mig med asså.

Detta är inte humor, det är ju för bövelen en verklighetsbaserad berättelse om en apa. Vad sysslar apor främst med utöver bananätande? Just det; bajskastande.
Senast redigerad av Laban tis 26 feb 2019, 09:09, redigerad totalt 1 gång.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav vikko98 » tis 26 feb 2019, 09:28

Apan skrev:Fyra måste vara vikko. Bra och som sagt Zappa-feeling. Texten var passande då jag blev överkörd av ett hjon för några år sedan.


Jag har inte glömt... :approve:

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav Laban » tis 26 feb 2019, 09:46

Riktigt bra battle den här gången.

1. Det låter som när en 10-åring sätter sig framför synten. Eventuellt en apa.
2. Fina bossa-ackord, jag fattar inte alls vad som händer. Kommentatorn höjer stämningen i låten och man drabbas lite av flockbeteende. Bara för att kommentatorn tycker att det är det bästa någonsin så blir man själv lite mer positiv än man kanske skulle varit annars.
3. Detta är jag. Inga konstigheter.
4. Vikko överpresterar som vanligt. Fantastiskt rolig dispyt i diskants replokal. Bra jobbat med dialekterna men vem är skåningen? Lukas är ju från Blekinge. Superbra låt dessutom, stämsång och allt. Väldigt jazziga ackord.
5. Terge sjunger ett språk som jag inte känner till. Spanska eller italienska? Och så göteborgska i bakgrunden. Kul syntsolo och skitkonstigt slut.
6. Så jävla bra melodi och skitsnygg saxofon. Väldigt ambitiös text, bra jobbat.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav vikko98 » tis 26 feb 2019, 19:05

Är inte Blekinge och Skåne samma sak? Jag jobbade med en kille ifrån Olofström ett tag och han pratade inte alls som det låter när Lukas sjunger...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav lukas » ons 27 feb 2019, 08:56

vikko98 skrev:Är inte Blekinge och Skåne samma sak? Jag jobbade med en kille ifrån Olofström ett tag och han pratade inte alls som det låter när Lukas sjunger...

/Niklas


Inget förnärmar en bleking mer än att bli anklagad för att vara skåning! :angry:

Det är dock en jävla skillnad mellan hur folk pratar i östra blekinge där jag kommer från och västra blekinge. Västra blekinge har mer drag av skånska medan östblekingska är mer åt smålandshållet, dock med en massa egna twister. :approve:
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav vikko98 » ons 27 feb 2019, 10:05

Det är inte lätt för ett litet landskap...

Jag har jobbat på en monolog om du skulle bli temat men nu är det ju förgäves... Måste jag lära mig en ny dialekt som jag inte kan särskilja från en annan.... :disapprove:

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav lukas » ons 27 feb 2019, 11:25

vikko98 skrev:Det är inte lätt för ett litet landskap...

Jag har jobbat på en monolog om du skulle bli temat men nu är det ju förgäves... Måste jag lära mig en ny dialekt som jag inte kan särskilja från en annan.... :disapprove:

/Niklas


Googla på karlskronitiska. Inte bara diftonger utan även triftonger. Lycka till :big:
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav Bananskalle » ons 27 feb 2019, 20:19

Vill man snacka dialekter kan man ju snacka med mästaren = bananskalle. :fnys:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Battle#22 länk och piña colada!

Inläggav vikko98 » tor 28 feb 2019, 22:39

1. Det börjar bra men virrar snart bort sig ifrån den feta bossan det kunde ha blivit...

2. Rolig men hade vunnit på mer sång...

3. Skönt flyt och den sitter kvar i bakhuvudet. Fina melodier.

4. Jag överpresterar som vanligt... :disapprove: Replokalsgrejen var för att bygga upp rätt stämning för gurkan, det blev lite långt men när det började bli längre än vad jag hade tänkt från början så lät jag det rinna iväg, skitsamma liksom... Jag googlade bossanova guitar chords och hittade en video och lärde mig fyra ackord som jag byggde låten på, sen så kom sticket av sig självt när det behövdes något avantgardistiskt apiskt. Sången var skitsvår att få till, det är därför jag har snott lite ifrån "The Girl From Ipanema"... Behövs texten läggas upp förresten?

5. Jättebra med sin lågt mixade sång och orgeln är fantastisk. Instant finlandsfärja... Kan man få texten tro?

6. Sjuuuukt bra! Räddar helt klart detta battles alla avhopp. Som sagt, bland topp 3 av mina battlefavoriter... Ljudbilden är perfekt. Jag går och sjunger på den varje dag... :kisses: :kisses: :kisses: :kisses: :kisses: :kisses: :kisses:


För att psykoanalysera lite gällande att jag lägger 110% i det mesta är helt enkelt att jag har ett självförtroende som är skyhögt men har samtidigt en riktig taskig självkänsla. Det finns i princip ingenting jag inte vågar ge mig på men vad jag säger om mig själv under tiden jag gör det är en annan sak. Plus att jag har en smått autistisk hjärna... Det är egentligen ett under att jag får något gjort överhuvudtaget...


/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 29 gäster

  • Reklam
cron