• Reklam

Studioprylar

Allt som rör musik

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » sön 15 mar 2020, 18:07

vikko98 skrev:Lyxrum, för lite guittaratrrer bara...

/Niklas
Det står 8-10 st till höger om racket.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Reklam

Re: Studioprylar

Inläggav vikko98 » sön 15 mar 2020, 18:20

Bild...
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » sön 15 mar 2020, 18:37

Fel tråd!!! [emoji35]


Det är vanliga gänget. Jem7 RB, 540PII 580TurboT, peavey wolfgang, Yamaha pacifica 611 och en knippe hpd's. Sex år sedan jag köpte en gitarriz, då Yamaha'n

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav vikko98 » sön 15 mar 2020, 18:40

Fast studion ska väl ändå vara en helhet med instrument också...?...

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » sön 15 mar 2020, 18:42

Den här tråden heter studioprylar, som i produktions- och mixprylar (och masteringgrejor), inte gitarrprylar. Skall diskants historia sluta med att vikko förstör stämningen???

Annars då? [emoji854]

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
Senast redigerad av Bananskalle sön 15 mar 2020, 18:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav vikko98 » sön 15 mar 2020, 21:20

Studio schmudio...

Tja, måste stanna hemma med pojken imorgon för han är lite snuvig och hostar lite men han är inte nedsatt. Nya skolförordningen är hård som sten...

Har ett litet sidoprojekt som har fått fyr när man inte tänker på battle-bidrag. I samma anda som det ni fick mixa och leka med. Du kanske vill putsa lite på det med dina studioprylar?

Nu ska jag gå till Coop och handla lite....

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tor 02 apr 2020, 18:00

Har köpt en gammal Yamaha DMC1000 med omvandlare och formatkonverterare. Nypris 1992 låg runt 300 000 (ja, tre hundra tusen) men nu tre papp!
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 25 aug 2020, 11:33

Har bytt rum till bastutummet, så jag inte stör familjen under sena black metal-sessions. Som synes är temat svartmässa och snabb död.
Rummet har kaklat golv och en kaklad vägg till vänster, därav dödsabsorbenterna. Är inte helt klar men rummet är ganska dött just nu.

Vad som inte syns är en stapel med lite ditten och datten, som står i dörrhålet in till själva bastun.

Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 25 aug 2020, 11:39

Ja, alltså såhär. Stapeln står på hjul. Jag har byggt upp golvet till nivå, så skiten står rakt. Sedan puttar man stapeln åt sidan och kan sitta bakom racket och koppla sladdar. En klar förbättring mot tidigare när jag krälade runt bakom dammiga rack.

Bakom, d.v.s inne i bastun, är det inte helt fel att micka upp en förstärkare, samt att förvara diverse studiogrejs (sladdar mm).

Grejerna i övre racket är inte inkopplade. De ska få sina vent-plåtar och skruvas fast.

Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tis 25 aug 2020, 11:42

Och absorbenterna till vänster är temporärt fastklämda. De ska naturligtvis fästas på riktigt vad det lider. 8-)
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Laban » ons 26 aug 2020, 07:46

Helvete, vilken grisjävel! Vilken dröm, för 10 år sen, när allt man gjorde var att spela musik. Nu vetefan om jag inte hellre hade haft bastun.

Vad säger frugan om det här? Hur mycket kommer arbetsstationen till användning?
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » ons 26 aug 2020, 21:45

Laban skrev:Helvete, vilken grisjävel! Vilken dröm, för 10 år sen, när allt man gjorde var att spela musik. Nu vetefan om jag inte hellre hade haft bastun.

Vad säger frugan om det här? Hur mycket kommer arbetsstationen till användning?


Bastun stod helt oanvänd i två år innan jag flyttade mina grejor dit. Jag sitter där (här) i princip dagligen. Kanske inte alltid med musikskapande i fokus men jag pysslar nog med något musikaliskt minst två-tre ggr i veckan.

Frugan tycker det är lite jobbigt att jag är nere i källaren under sena nätter men annars är det lugnt :cool:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav Laban » fre 28 aug 2020, 09:18

Bananskalle skrev:
Laban skrev:Helvete, vilken grisjävel! Vilken dröm, för 10 år sen, när allt man gjorde var att spela musik. Nu vetefan om jag inte hellre hade haft bastun.

Vad säger frugan om det här? Hur mycket kommer arbetsstationen till användning?


Bastun stod helt oanvänd i två år innan jag flyttade mina grejor dit. Jag sitter där (här) i princip dagligen. Kanske inte alltid med musikskapande i fokus men jag pysslar nog med något musikaliskt minst två-tre ggr i veckan.

Frugan tycker det är lite jobbigt att jag är nere i källaren under sena nätter men annars är det lugnt :cool:


Detta ska kanske inte bli en äktenskapstråd, men hur funkar det att leva separerade om nätterna? Sedan avkomman dök upp känner jag att jag måste offra all egentid till förmån för tillsammanstid, annars kommer skiten inte hålla i längden.
Hemmagjord hårdrock:
http://www.manthraah.com
Användarvisningsbild
Laban
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1894
Blev medlem: sön 09 dec 2007, 22:45
Ort: Lund

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » fre 28 aug 2020, 09:33

Vi har helt olika sömnbehov och dygnsrytm och så har det varit sedan dag 1. Att inte ha egentid skulle jag säga är mer destruktivt än att inte ha maximal tillsammanstid, men, alla behöver olika saker.

Efter vårat första barn sov jag på soffan i ca 1 år, för att få nödvändig sömn för att kunna fungera på jobbet.
Vi sågs vid middag, sedan var det nattning och Hanna tog naturligtvis alla sömntillfällen hon fick.

Skulle säga att det kanske är nu under senaste ett-två åren (barnen är födda 2013 och 2016) vårat förhållande har åter börja innehålla lite tillsammanstid. Fortfarande handla ledig tid mest om att aktivera barnen. Sedan somnar alla förutom jag vid kl 20-21, typ.

Jag kan inte lägga mig kl. 20. Jag vaknar efter sex timmar och kan inte somna om. Jag måste vara uppe till typ midnatt.

Detta är att gubbvakna. Du är snart med oss [emoji106]
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav rocky67 » fre 04 sep 2020, 21:10


Även jag investerar i inspelningsattiraljer, eller.. ja ... jag fick den gratis.
Nu ska det mickas black metal.
Användarvisningsbild
rocky67
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 5369
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 21:32
Ort: Uppsala

Re: Studioprylar

Inläggav Bananskalle » tor 07 okt 2021, 21:20

Den fetaste av kompressorer såldes till danmark. Pengarna gick till en annan fet kompressor.

Jag har sedan ett halvår tillbaka börjat renovera saker. Re-cappa, främst (byta gamla kondingar mot nya)
Är storkund hos Digikey.

Gör NOLL musik! :punk:
Användarvisningsbild
Bananskalle
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 9003
Blev medlem: mån 25 feb 2008, 22:03
Ort: Örby

Re: Studioprylar

Inläggav vikko98 » lör 09 okt 2021, 09:34

:disapprove:

/Niklas
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.soundcloud.com/vikko98
Användarvisningsbild
vikko98
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 4462
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 00:00
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Reklam
cron