• Reklam

Dragspel!

Allt som rör musik

Dragspel!

Inläggav Funny Vibe » ons 14 okt 2009, 11:33

Jag har hittat ett gammalt hagström dragspel som jag tänka lära mig spela på. kan någon förklara för mig varför tonen Eb ligger där precis hela tiden hur jag än gör och hur logiken bakom alla de svarta knapparna funkar?
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Reklam

Re: Dragspel!

Inläggav Darkdog » ons 14 okt 2009, 17:17

Fattar jag dig rätt låter Eb hela tiden du drar i bälgen? Då har klaffen fastnat i öppet läge, du behöver öppna spelet på den sidan som låter och fixa detta. Funkar dragspelet som det ska låter det inte alls och det går knappt att dra i bälgen överhuvudtaget utan at trycka ner någon tangent. Det sitter en luftknapp uppe på vänstersidan som gör att det går att dra i bälgen utan (o)ljud.

Svarta knappar på vänstersidan? Detta är bas- eller kompsidan som du spelar ackorden på. Varje horisontell rad är ett ackord, den som har en knapp med grop i är C grundton. Räknar man sedan horisontellt från bälgen är det durton, mollton, 7-ton. Spelar man 3/4 takt (vals) blir första taktslaget grundton, följt av två dur/moll/7 ton. 4/4 takt varannan grundton och dur/moll/7 ton. Vertikalt är det sedan olika ackord, kommer inte ihåg ordningen eftersom det nog är 30 år sedan jag spelade regelbundet (jag HATAR "kära mor" och "Drömmen om Elin") men kan kolla upp det om du vill.

Finns det någon rad närmare bälgen är det växel grundton, är inte säker på vilken ton det är men när man spelar växelbas (kallade min lärare det) blir varannat grundtaktslag grundton, varannan växelton. Sedan finns det oftast en rad till under 7 raden, den har jag aldrig använt men det är nåt annat mystiskt ackord, ska kolla i boken om du är intresserad. Borde gå att hitta med Google annars.

Busenkelt inte sant? :big:
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Dragspel!

Inläggav Funny Vibe » ons 14 okt 2009, 20:03

scysst! detta ska jag kolla på när jag kommer hem. även två svarta tangenter på klaviaturet som kört fast. men det löser sig nog. får väl hålla mig till att lira i C annars om jag får bort Eb-tonen :big:

det vore grymt om det fanns något slags schema över hur akorden ligger på kompsidan. men jag hittade den urgröpta :big:
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Re: Dragspel!

Inläggav MrTorture » ons 14 okt 2009, 21:33

Här har du nåt att öva på :smile:
Användarvisningsbild
MrTorture
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 25 okt 2008, 13:03
Ort: Rättvik

Re: Dragspel!

Inläggav Darkdog » ons 14 okt 2009, 22:40

Bild
Upp är till vänster och ner till höger (som för övrigt står bladet också). Jag skickar den som mejl också så kan du skriva ut den.

Nån som är mer bevandrad än jag i musikaliska termer som kan säga vad dim betyder? Septim betyder alltså 7-ackord, det lyckades jag räkna ut alldeles själv :smile:

Jag köpte faktiskt ett dragspel till för inte så länge sedan, men det är ett enradigt durspel aka magdeburgerspel. Skillnaden är att det är mycket mindre, har bara 20+2 knappar att hålla reda på och funkar som ett munspel, dvs olika ton om man drar eller trycker i bälgen (det är dessutom ett Hohner!). Skitkul att spela på (även om jag inte varit så flitig med det), ska prova att micka upp och köra det genom en hårddistad rörstärk vid tillfälle :punk:

Idén till det fick jag när jag hörde om kompisens lumparpolare som spelade sin egen låt "Dagen då Jesus dog" på elsåg (dvs fogsvans med kontaktmikrofon) genom en Marshall med alla rattar till höger, det var en oförglömlig upplevelse :shock:

Lycka till!
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Dragspel!

Inläggav Tobbe Z » ons 14 okt 2009, 22:45

jag började min karriär på ett gammalt Hagström knappspel. Har numer två men har i princip inte använt dom sedan slutet på-70 talet.

Rad 1 och 4 samt 2 och 5 är ihopkopplade så man kan ta genvägar i fingersättningen- mycket effektivt.
3 och 5 radiga spel är egentligen samma sak med eller utan extra knappar.

Svårt att förklara men en oktav ligger väldigt kompakt på knappspelen och jag har ett helsike med pianon-now days.

Visade tricket för en keyboardkille- en sånn där shredder- gissa om han gick loss när han fattade :approve: :big:

Har bara anloga grejor liggande å ingen skanner.
Användarvisningsbild
Tobbe Z
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2621
Blev medlem: tor 08 nov 2007, 14:33
Ort: Stockholm

Re: Dragspel!

Inläggav Tobbe Z » ons 14 okt 2009, 22:47

Darkdog skrev:Bild
Upp är till vänster och ner till höger (som för övrigt står bladet också). Jag skickar den som mejl också så kan du skriva ut den.

Nån som är mer bevandrad än jag i musikaliska termer som kan säga vad dim betyder? Septim betyder alltså 7-ackord, det lyckades jag räkna ut alldeles själv :smile:

Jag köpte faktiskt ett dragspel till för inte så länge sedan, men det är ett enradigt durspel aka magdeburgerspel. Skillnaden är att det är mycket mindre, har bara 20+2 knappar att hålla reda på och funkar som ett munspel, dvs olika ton om man drar eller trycker i bälgen (det är dessutom ett Hohner!). Skitkul att spela på (även om jag inte varit så flitig med det), ska prova att micka upp och köra det genom en hårddistad rörstärk vid tillfälle :punk:

Idén till det fick jag när jag hörde om kompisens lumparpolare som spelade sin egen låt "Dagen då Jesus dog" på elsåg (dvs fogsvans med kontaktmikrofon) genom en Marshall med alla rattar till höger, det var en oförglömlig upplevelse :shock:

Lycka till!


Är inte det en 9a?
Btw så är durspel omöjliga att spela på! Några takter går sedan drar man bälgen åt fel håll-mycket dumt instrument! Har ett tvåradigt
Senast redigerad av Tobbe Z ons 14 okt 2009, 22:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tobbe Z
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2621
Blev medlem: tor 08 nov 2007, 14:33
Ort: Stockholm

Re: Dragspel!

Inläggav renegade » ons 14 okt 2009, 22:48

Darkdog skrev:<snip>

Idén till det fick jag när jag hörde om kompisens lumparpolare som spelade sin egen låt "Dagen då Jesus dog" på elsåg (dvs fogsvans med kontaktmikrofon) genom en Marshall med alla rattar till höger, det var en oförglömlig upplevelse :shock:

Lycka till!


:shock2: :wink2:

/R
"Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
Användarvisningsbild
renegade
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 14:46
Ort: Uppsala

Re: Dragspel!

Inläggav Darkdog » ons 14 okt 2009, 22:50

Tobbe Z skrev:
Darkdog skrev:Bild
Upp är till vänster och ner till höger (som för övrigt står bladet också). Jag skickar den som mejl också så kan du skriva ut den.

Nån som är mer bevandrad än jag i musikaliska termer som kan säga vad dim betyder? Septim betyder alltså 7-ackord, det lyckades jag räkna ut alldeles själv :smile:

Jag köpte faktiskt ett dragspel till för inte så länge sedan, men det är ett enradigt durspel aka magdeburgerspel. Skillnaden är att det är mycket mindre, har bara 20+2 knappar att hålla reda på och funkar som ett munspel, dvs olika ton om man drar eller trycker i bälgen (det är dessutom ett Hohner!). Skitkul att spela på (även om jag inte varit så flitig med det), ska prova att micka upp och köra det genom en hårddistad rörstärk vid tillfälle :punk:

Idén till det fick jag när jag hörde om kompisens lumparpolare som spelade sin egen låt "Dagen då Jesus dog" på elsåg (dvs fogsvans med kontaktmikrofon) genom en Marshall med alla rattar till höger, det var en oförglömlig upplevelse :shock:

Lycka till!


Är inte det en 9a?


Låter troligt, kom aldrig så långt i det svenska visträsket...
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Dragspel!

Inläggav Darkdog » ons 14 okt 2009, 22:57

Tobbe Z skrev:Btw så är durspel omöjliga att spela på! Några takter går sedan drar man bälgen åt fel håll-mycket dumt instrument! Har ett tvåradigt


Nejdå jag har testat innan, det som är så vansinnigt roligt är just att man måste hålla reda på om man ska dra eller trycka plus att det är så litet att man hänger upp det i tummarna :thumbup:
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Dragspel!

Inläggav Funny Vibe » tor 15 okt 2009, 01:59

Darkdog skrev:Bild
Upp är till vänster och ner till höger (som för övrigt står bladet också). Jag skickar den som mejl också så kan du skriva ut den.

Nån som är mer bevandrad än jag i musikaliska termer som kan säga vad dim betyder? Septim betyder alltså 7-ackord, det lyckades jag räkna ut alldeles själv :smile:

Jag köpte faktiskt ett dragspel till för inte så länge sedan, men det är ett enradigt durspel aka magdeburgerspel. Skillnaden är att det är mycket mindre, har bara 20+2 knappar att hålla reda på och funkar som ett munspel, dvs olika ton om man drar eller trycker i bälgen (det är dessutom ett Hohner!). Skitkul att spela på (även om jag inte varit så flitig med det), ska prova att micka upp och köra det genom en hårddistad rörstärk vid tillfälle :punk:

Idén till det fick jag när jag hörde om kompisens lumparpolare som spelade sin egen låt "Dagen då Jesus dog" på elsåg (dvs fogsvans med kontaktmikrofon) genom en Marshall med alla rattar till höger, det var en oförglömlig upplevelse :shock:

Lycka till!


åh tack så mycket! nu ska jag se till att fixa den.

lugnt, jag har koll på dimakord (staplade mollterser) då borde jag kunna lira jazz på den sen :big:
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg

Re: Dragspel!

Inläggav BennyBanana » tor 15 okt 2009, 08:27

Mor min har nåt ganska rejält fint dragspel som hon köpte när hon var ung som hon har sagt att jag kan ta om jag vill, men så länge dragspel låter räv på burk så tänker jag fortsätta tacka nej.
------------------------------------------------------------
http://www.myspace.com/bennynilsson
Användarvisningsbild
BennyBanana
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 2509
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:53
Ort: Vaggeryd

Re: Dragspel!

Inläggav lukas » tor 15 okt 2009, 09:04

BennyBanana skrev:Mor min har nåt ganska rejält fint dragspel som hon köpte när hon var ung som hon har sagt att jag kan ta om jag vill, men så länge dragspel låter räv på burk så tänker jag fortsätta tacka nej.


:big:

För att citera Sten Broman: En gentleman är en man som kan spela dragspel men som avstår ifrån att göra det!
Användarvisningsbild
lukas
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3037
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:34
Ort: Karlskrona

Re: Dragspel!

Inläggav Darkdog » tor 15 okt 2009, 11:08

lukas skrev:
BennyBanana skrev:Mor min har nåt ganska rejält fint dragspel som hon köpte när hon var ung som hon har sagt att jag kan ta om jag vill, men så länge dragspel låter räv på burk så tänker jag fortsätta tacka nej.


:big:

För att citera Sten Broman: En gentleman är en man som kan spela dragspel men som avstår ifrån att göra det!

Skitprat, jag har inte spelat dragspel på evigheter och den enda gången jag blivit kallad gentleman var det för att jag höll fingrarna borta från något helt annat...
I don't suffer from insanity, I ENJOY it!
Användarvisningsbild
Darkdog
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 163
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:27
Ort: Eslöv

Re: Dragspel!

Inläggav Funny Vibe » tor 15 okt 2009, 12:11

jag tänker då inte spela en enda visa på dragspelet. det ska bli fusion! :big:
Användarvisningsbild
Funny Vibe
Medlem
Medlem
 
Inlägg: 3022
Blev medlem: ons 16 jan 2008, 12:48
Ort: Göteborg


Återgå till Musikforum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

  • Reklam