Mmm.
Problemet e att efter en viss gräns,å den ligger relativt sett i min mening rätt högt,så e brus ett större dilemma än brum.
Brus i highgain kretsar,dvs 4 gainsteg eller mer,e ofrånkomligt. Man kan göra sitt bästa...där just tex ECC-808 e ett HELVETES kliv i rätt riktning-om man nu vill hålla sig till 83 konceptet.
Ja ECC-808 e dyra. Men de e åxå så bra.
Jag håller just nu på att göra färdigt den andra av två gamla moddade Klemt Showstar. I färdig form hyggligt vrålande just highgain 50 wattare.
Som effekt av att 808 e ett mkt mkt senare utvecklat rör,OCH som funktion att det riktat är framtaget för audiobruk,så e mängden brus på full patte makalöst låg i jmfrls med 81/83 osv.
Nu tar jag från minnet,men om jag kommer ihåg rätt är 808 utvecklat av Telefunken vid tidigt/mitten -60 tal. Skillnaden ligger i att man bla rumsterat om inne i själva flaskan varför pinouten inte e samma som för 81/82/83 familjen. Glöd ligger på pol 4 å 5...6 e intern skärm mellan trioderna å signal i sin tur ligger på pol 1 samt 9.
Vad vidare e förefaller,efter att jag nu labbat med dem en stund,dessa flaskor ha annan transkonduktans än de bra mkt äldre 81/82/83 flaskorna. Man märker det främst när man rattat in gain från helvetet...å bara vrider av på gitarren. Det låter då inte som man "vridit av på gitarren" utan det låter som att gitarren fortfarande står på fullt å det man gjort e att krana om förstärkaren.
Kort sagt extremt kompetenta rör. Om man hade nytillverkat dem idag e jag övertygad om att 83;or hade varit ute ur leken på en pisskvart. Så mkt bättre e dem ur precis alla perspektiv.