Ja...men vi fortsätter väl sagan mina vänner? God idé?
Även om nu en del originaltalibaner sätter upp mig på div dödslistor så e iaf jag av uppfattningen att när man ger sig till att försöka skapa ngt användbart av ngt som gammalt som en GB så följer en hel massa moderniseringar i spåren.
Bla då att jag gjort av med original nätkabeln. Förvisso vart den bytt till en med skyddsjord sedan tidigare,men i ljuset av att var å varannan apparat idag levereras med sk aggregatkabel uttag istället så...ja..iom att jag rumsterat om så förbannat annars så ÄR detta ett steg i rätt riktning rent säkerhetsmässigt detta med.
Vidare som sagt..en aluminiumplåt installerad som det då installerats ett par tele utgångsjack i. Inte märkvärdigare än så,å vad vidare e har då masterpotten samt PPIMV potten fått sig ett par rattar.
Detta med mastern vs PPIMV kanske äskar en förklaring.?
När gitarrister många gånger talar om slutstegsdist,som i att det e slutrören som distar,så stämmer det inte i 99 999 fall av 100 000. Det som EGENTLIGEN händer e att fasvändaren går i taket å skapar dist. Tänk i detta fallet tex en gammal Marshall JMP...som försetts med en vanlig masterpott...så kommer fan inte "det roliga" innan volymerna hoppar upp iaf. Anledningen till det e att mkt av en gammal JMP numer världsberömda dist sitter just i fasvändaren,eller PI´n som det åxå kallas. Till saken hör att rent TEKNISKT hör iofs fasvändarröret till slutsteget,men fasvändarröret e oftast av samma typ vi använder till preampen. Exakt samma rent av.
Ok.
Så? Hur fan hanterar man detta då?
Jooo...
En vanlig master installeras normalt mellan preampen å fasvändaren. Där sitter det nu en pott,en "master pott,i fallet med Gökströmmarn ovan med...men..
Jag har då ÄVEN installerat en sk PPIMV pot. Det e inget annat än en dubbelpot. Dvs,två pottar monterade på varandra med EN gemensam axel ut..så när man vrider på ratten till PPIMV´n så påverkar man alltså TVÅ pottar på en gång.
Huh?
Ja..jo...
Alltså,fasvändarens uppgift e att dela upp monosignalen (alltså EN signal) i två tidstakter som e spegelvända mot varandra. Tänk-sinusvåg. Den ena halvperioden rör sig ovanför "noll",å den andra halvperioden under "noll".
Den ena halvperioden skickar vi till ena sidan av slutstegets rör....å den andra till motsatt sida. Vi arbetar då i det som kallas "push/pull" å finessen med det e att vi på så vis kan utvinna mkt stora effekter ur en begränsad mängd rör.
Som exempel,å ta nu inte siffrorna i sig till banken,men om vi arbetar med ett par EL34 i p/p så får vi låt säga ut 50watt ur dem tack vare bla fasvändaren. Om vi sätter upp exakt samma maskin utan en fasvändare får vi en sk single end maskin,å uteffekten med de två EL34´orna har då sjunkit till under 20watt. Presto...som det heter.
Men det erbjuder ju samtidigt lite av ett problem om vi vill kunna styra signal-ERNA ut från fasvändaren eftersom de e...två till antalet,å se det e DÄR en PPIMV pot kommer in.
PPIMV som förkortning av PostPhaseInverterMasterVolume.
Grejen med en PPIMV e att den alltså blir mer av en "ren" volymkontroll än en konventionell master..
Du hänger fortfarande inte med?
Mmmm.... Grejen med maskin ovan,å många många andra äldre maskiner,e att de ofta e uppsatta med begränsat antal förstärkningssteg i preampen. Det begränsar åxå kapaciteten till...dist BLAND ANNAT. Å...var å en av de 3 kanalerna i den gamle brödrosten ovan arbetar med två förstärkningssteg i preampen PER KANAL.
Ok.?
Mellan respektive av stegen...ja,se där sitter då en gainpott. Väl å ve med det,å vi kan på så vis ställa hur mycket signal vi släpper på mellan preampens steg för var å en av kanalerna.
Därefter går de tre kanalerna ihop vid en vridomställare (den med chickenhead knoppen strax till höger om ingångsjacken),å med den omställaren bestämmer man då vilken kanal man vill använda.
Däifrån..släpps signalen in mot James filtret. Märk väl...att jag undviker ordet tonstack för i en James setup är INTE pottarna stackade. Alls. Men..lika fulla fast har vi alltså där en diskant å en baspott. Finesse-rna med en James e dels..att de kan fås att till skillnad från Vox/Marshall/Fender stackar att arbeta med helt rak frekvensgång,men vad vidare e att man har ett rent ut sagt HELVETES svep i pottarna. Med en James på plats som e någorlunda vettigt uppsatt HÄNDER det verkligen ngt när man vrider på rattarna!!! (Jmfr med en Marshall dito tex...där man ju kan tro att rattarna sitter där för syns skull mer eller mindre!)
Ok.
Från tonfiltret då...så skickar vi signalen mot den konventionella masterpotten. Finessen med det..e att vi med masterpotten nu kan bestämma hur MYCKET fasvändaren skall slå i taket å bidra till distbilden. Det vill alltså säga att tack vare att preampen e uppsatt så att INGET steg e det andra likt...å vi har gainpottar...SAMT masterpotten så har vi en rent ut sagt helvetes bredd på HUR disten skall funka. Skall den vara "tight"? Skall den vara "lös" (som i gammaldags JMP tex)?
Allt det där går att variera en hel del beroende på hur man justerar pottarna...
. Å på det alltså...tonfiltret med sin rent av sjuka bredd.
Det med PPIMV e inget magiskt,udda eller svartkonst. Tar vi tex en Orange AD30TC arbetar den EXAKT såhär från fabrik,bara det att den saknar masterpotten i smeten.
Så. Här har vi oss alltså en maskin..med 3 kanaler,varav 2st e EF86 baserade...å den sista e en vanlig ECC83 kanal. Varenda en av kanalerna e uppsatt för att fås att gå i omlopppsbana...å vidare med signal nog att även skjuta fasvändaren i omloppsbana.
Låter det som en bred maskin?
Jopp. E precis vad det e det!
Arbetet stoppar dock inte där. Vi har alltså....2 rör som e EF86 som har MYCKET högre "mu" (förstärkningsfaktor) i praktiken än den 3e,men vad värre e..de där EF86 kanalerna då med en bandbredd som eg e dels ointressant å dels obrukbar,iaf i mitt tycke,till en stor grad när det kommer till gitarr.
Oki.
Men..nu kan man variera mängden mu med kringkomponenter SAMT med ingående spänning mot resp kanal så genom att lattja med de bitarna vart vi snart nog där att de inte vart HELT väck versus varandra i volym.
Genom att sedan addera ett antal filter vad avser att ta väck den värsta diskanten från EF86´orna så landade de kanalerna snart nog i ngt brukbart för gitarr dem med! En uppgift som tog sin lilla stund att få rätsida på kan jag meddela.
Å..det då givetvis utan att fördärva EF86´ornas karaktär å egenhet.
Mycket riktigt svarar å låter EF86 kanalerna annorlunda mot 83 kanalen. De e rappare.."vassare" å mer "här kommer jag". Som polarn Owe uttryckte det,EF86 e ett utmärkt solorör. Mja...jo...ligger allt en del i det.
Å där vart vi nu! Skenet bedrar,som TV serien heter. Lugnt sagt. Denna gamla brödrost e nu alltså mer uppsatt för grovkornigt distande bluesrock å rock än metal kanske,men grundidéerna står sig även om man skulle tex addera ett eller ett par gainsteg per kanal. Inte mycket mer med det.
De gamla original Zeurex EL34´orna kändes lite halvtrötta...de var på inget vis trasiga eller så,men..mja...jag hade lite nya Groove tubes liggandes så ett par av dem installerades. Tycker jag åxå gjorde gott.
En liten stund nerför banan med alla prov osv så tyckte jag att EF86´orna var detsamma. Å framför allt att de började bli lite mikrofoniska,så även de ersattes å då med NOS gamla Tesla rör (neeeeeeeeeeeeeeej...inte JJ utan "riktiga" Tesla).
Med det gjort började jag få lite vittring på målsnöret i denna sagan,å i den tappningen e maskin använd av mig i ena bandet jag lirar sedan dess (vilket nu e ngr veckor tillbaka).
För de av er som bor i närheten av Trollhättan så skall vi rörnördar ha en get together på lördag den 20e april...å e ngn av er nyfiken på denna gamla plåtlåda å vad den kan så får man jättegärna prova den på plats!
Jaa...givetvis om man till vardags befinner sig i Gbg med...e ju trots allt där både jag å den fule plåtlådan bor.
Snipp snapp snupp...så var sagan slut mina vänner.