1. När Bananen gör sådant här så går det inte missta sig för att det är just Bananen som har gjort det. Det låter riktigt riktigt bra. Robotrösten, mjää, men bättre än ingen sång alls. Sen har jag alltid trott att Terge sjöng blör (vilket är västgötska för blöder för er som inte förstår). Är det dör?
3. Apans absolut bästa insats hittills, petar t.o.m. ned "The Claw". Förra battlet var det nära men nu så var det dags. Ditt uteblivna deltagande i B#9-10 har gett dig nya krafter. Seriöst så tycker jag att du ska jobba vidare på det här arret och göra något som är eget och riktigt ordentligt av det. Dina arpeggion är skitsnygga och ljudbilden är perfekt avvägd. Dina ångestförmedling-skillz är av världsmästarklass och det är ju självklart positivt.
4. Djuuuuuurrrrråååååssss psyyykååååsss Gääää-kååååsssssss psyyyykåååååssss. Skitbra Terge, jag hade själv planer på att göra en BM-version men gav upp den idén väldigt tidigt. Har du loopat gitarrerna? Om, inte är jag fruktansvärt imponerad av din högerarm
(samt lite upphetsad)...
5. Hobo vet exakt var man ska lägga betoningarna, både musikaliskt och sångmässigt, för att göra något genialiskt. Jag har en känsla av att det döljer sig en riktigt bra låtskrivare i dig.
6. Det var här det började bli svårt vid första genomlyssningen, men det mesta föll på plats efter att ha lyssnat på alla låtarna och efter andra genomlyssningen var det 99 % solklart vilka som stod bakom vad, det här är Pata. Jag kopplade aldrig att det var "låten på radion" som sedan spelades, jag var för upptagen med att lyssna på detaljerna, men att det var en "dubbel" cover plockade jag direkt. Kul idé att göra en cover på mitt atmosfärintro ifrån B#12, tack, dessutom är det exakt 357,8 % bättre gjort.
Jag är jätteimponerad av din inspelning. Att instrumenten låter skitbra och spelandet dito är en sak i sig men att du har lyckats få verandaatmosfären och livekänslan så trovärdig är helt otroligt. Det låter 3-D och 360, som om man sitter mitt på verandan och har gubbarna runt omkring sig. Får mig att associera till en massa olika saker, framförallt 'Soup' av Blind Melon.
Berätta hur du gjorde, jag vill veta allt. Och som Terge sa: pengarna kan rulla in. [Edit] Såg nu att han menade Hobos pruttljud, men dina är bättre...
"Vinnaren"...
7. När denna låt gjordes första gången, skrev då Rocky sångmelodin? Det skulle bara göra det lite mindre meta, Lukas är ändå mest meta av oss alla som gör en cover på sig själv. Kul att höra den i en annan musikstil och det börjar höras att du blir bättre och bättre på att mixa. Vilket är något som många av oss har utvecklats mycket i det senaste 1½ åren.
8. Det var när jag hörde detta sista bidrag som jag kunde utesluta Laban som gissning till de bidrag jag var osäker på innan. Ditt melodisinne är både väldigt bra och oförutsägbart vilket gör det intressant att lyssna på. Nu vet jag inte om det är avsiktligt men jag gillar att det inte pitchar perfekt hela tiden, det refererar bara ännu mer till Bananens ångestfyllda sånginsats. Fick mig att gå och vissla och nynna på Köttbuss hela kvällen på jobbet igår.
2. Börjar med att tacka för alla snälla ord. Igår var det en bra dag på jobbet tills den sista kvarten, då tänkte jag på generalens inlägg...
Var det någon som plockade vilken låt som tolkades innan sången kom in? Jag slängde in liten ledtråd ibland skriken.
Jag lyssnade igenom alla Battle-bidrag och valde till slut ut några kandidater. Rent initialt så var första tanken att göra en nyinspelning på mitt JP-bidrag men det hade ju inte varit så roligt för er andra kanske. Jag sållade sedan ut till tre bidrag Rockys från B#1+B#11 och Willfolds (och vem det nu var) Pink Floyd-doftande bidrag i B#3. Det senare föll bort med en gång då jag inte kände att jag kunde göra något nytt av det. Sedan ville jag göra Rockys "R 'n R Machine" som om Primal Scream (när de fortfarande spelade rock) hade gjort den, lite mer upptempo och drivig men jag fick inte till det så då blev det bara sommarhiten kvar.
Som sagt, en Black Metal variant testades, en NU-metal variant likaså men det blev thrashen som vann. Men jag fick öva som en tok för att kunna spela skiten, åtskilliga timmar lades på att få första gitarren tight, dubbning var inte att tänka på. Men det som visade sig vara absolut svårast att få tight var refrängerna. Det är två av solona som kunde varit bättre men det är ju lite tidstypiskt ändå så jag lät det vara. Jag är speciellt nöjd med riffet i sticket för det låter som ett klassiskt Slayer-riff som de aldrig har gjort. Jag har inte medvetet snott något men förmodligen så har något band gjort riffen tidigare. I dagar efteråt så kändes det som om det satt ett hårstrå på tröjärmen som killade bakom högra armbågen, jag letade som en tok efter det där jävla hårstrået men hittade det aldrig. Men sen började det ila lite istället så jag hade klämt till en nerv när jag i timtals körde mina down-strokes och solon.
Det var svårt att få med alla ord och tungan vrickade sig ganska ofta men de slutade med att jag bara fick skära bort ett ord, vilket jag är nöjd med. När det gäller uttalet så hittade jag en bra sida när jag spelade in "Se Humilde":
http://www.forvo.com (
https://fr.forvo.com/word/batz-sur-mer/). Det är privatpersoner som lägger in uttalen och då blir det ofta något annat än superkorrekta lexikonuttal.
När det gäller trummorna så gjorde jag som jag har gjort de senaste bidragen (för att spara ofantligt mycket tid) då jag har hittat lite juste miditracks i AD och, lagt till, tagit bort, putsat lite här och var. Ofta brukar det låta lite triggat om de där filerna men det går att ordna. Sen jobbade jag ganska mycket med att hitta rätt kit och få dem att låta skitig 80s-thrash. Tape-plugg, dist och ett "80-tals" reverb.
Men det som är pricken över i är att masteringen sköttes av en ytterst inkompetent ljudtekniker som vi kan kalla "Brödfrukthuvud" som enligt egen utsago: - "Kört allt genom ett reverb (oskön livekänsla/replokal), tapedist som faktiskt också distar (full inspelningstekniker-82) och slutligen klippa bort bas och diskant (dåtidens frekvensåtergivning på halvrisiga band)".
Låter bra, eller hur?
Jag gjorde även egen master där målet var att få det att låta som att det är överstyrt inspelat från en sliten LP till kassett av en novis 13-åring med Viktorius-plansch ifrån OKEJ på sovrumsdörren. Det enda jag saknar är en bra tapeflutter, de jag hittade var så extrema även på de lägsta inställningarna. Jag ville ha ett lite subtilt svajande kassettband:
https://www.dropbox.com/s/i6w1j9vxwfyhz ... t.wav?dl=0Här också "Re-mastered for CD"-versionen:
https://www.dropbox.com/s/5l9pkiszvmyph ... d.wav?dl=0Gjorde ett omslag, googlade först på "cut off leg", det skulle jag aldrig ha gjort:
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that, of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil
www.soundcloud.com/vikko98