Hämtade hem ett gammalt härke som stått hos en kompis ett par år. Den funkar, med undantag för reverbet och tremolot, men det visste jag sen innan. Problemet är att den låter väl sådär egentligen. Den brusar faktiskt inte speciellt när den bara är på (och inget nätbrum alls vad jag har hört) men det låter som om det finns ett brus som ligger där enbart när man spelar. Eller som nåt väldigt diskantigt missljud, den smådistar lite med hetare mickar tycker jag också.
Jag har funderat på om det är värt att byta alla elektrolyter i den och hur mycket skillnad det skulle göra på ljudet. Om man skulle göra det på ena kanalen så är det bara ett tjugotal så det är överkomligt. Den är ändå typ 40 år gammal.
Tonkontrollerna är lite lustiga på den också, baskontrollen ger skitmycket bas och diskanten tar väldigt högt i registret så kör man en distpedal innan så får man en jäkligt vass och osnygg toppdiskant om man inte drar ner den till noll. Verkar inte finnas så mycket mellanregister i den heller.
Den har inte direkt nåt nostalgivärde för mig men det är min enda stärkare jag har hemma för tillfället så jag lägger gärna lite tid på att meka med den om det finns saker som kan göra skillnad med rimlig arbetsinsats. Några pottar skrapar lite för mycket också så de får jag nog byta. Det är visserligen en transistorstärk, men vissa saker borde väl inte skilja sig så mycket från rörvarianterna så jag tar gärna emot kommentarer och förslag från forumets rörgurus.
Jag har lagat den en gång tidigare, då bytte jag slutstegstransistorerna som var helt körda. Originaltransistorerna var ASZ15, jag bytte ut dem mot NTE121, kommer inte ihåg varför men jag har för mig ASZ15 var svåra att få tag på och jag slog i nån ersättningtabell och hittade NTE121. De funkade iaf. Nu slog jag iofs upp databladen och såg att asz15 hade hfe på 20-55 medans nte121 har 50-165 med 90 som typiskt värde. Å andra sidan så pallar den 90 watt medans asz15 bara 30. Sen såg jag att den fanns i matchat par också. Det tänkte jag så klart inte på då, men är det viktigt att slutstegstransistorerna är matchade i en sån här tillämpning?